Data: 23 sierpnia 2024 r. – Wystawianie upomnień i elektronicznych TW – rozwiązania praktyczne
23 sierpnia 2024
9:00 - 13:00
Cecylia Wołoch
Pomoc publiczna
Najnowsze szkolenia
EGZEKUCJA PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH
ORAZ OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE KOMUNALNYMI
ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ W ZAKRESIE WYSTAWIANIA UPOMNIEŃ
ORAZ ELEKTRONICZNYCH TYTUŁÓW WYKONAWCZYCH
I BLOK SZKOLENIOWY
- Obowiązki wierzyciela podatków i opłat lokalnych oraz opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi jako podmiotu inicjującego postępowanie egzekucyjne
1.1. Przepisy prawne regulujące prawa i obowiązki wierzyciela (m.in. ustawa o finansach publicznych, ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, przepisy wykonawcze do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ordynacja podatkowa, przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i inne)
1.2. Obowiązek ustalania i dochodzenia należności z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi (kontrolowanie terminowości wpłat, naliczanie odsetek)
1.3. Wymagalność podatków lokalnych i opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi jako moment podjęcia działań o charakterze przed egzekucyjnym przez wierzyciela
• czy kierować do egzekucji administracyjnej można tylko należności wynikające z ostatecznych decyzji?
• kiedy można wystawić tytuł wykonawczy na należność?
• która nie wynika z decyzji ostatecznej?
• kiedy kierować do egzekucji e-TW na należność wynikającą z decyzji, deklaracji a kiedy z zawiadomienia?
1.4. Czy w przypadku opóźnienia w doręczeniu zawiadomienia o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (np. zmiana stawek od stycznia 2024r. a zawiadomienie doręczone w kwietniu 2024r.) naliczać odsetki za nieterminową zapłatę? - Działania przed egzekucyjne podejmowane przez wierzycieli należności z tytułu podatków i opłat lokalnych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – zmienione rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych
2.1. Działania informacyjne wierzyciela wobec zobowiązanego (formy, terminy, dokumentowanie, cel dokumentowania działań informacyjnych).
2.2. Wystawianie upomnień na zaległości z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
• doręczenie upomnienia, terminy, kwoty
• obligatoryjne elementy upomnienia
• omówienie istoty i treści pouczeń
• czy upomnienie musi być podpisane?
• czy upomnienie może być doręczone przez pracownika urzędu i przez sołtysa?
• czy po zmianie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w upomnieniu musi być zawarta klauzula informacyjna RODO?
• aktualne rozporządzenie dot. upomnień, kolejna zmiana w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia
2.3. Możliwość odstąpienia od wystawiania upomnień i tytułów wykonawczych
• jak prawidłowo wyliczyć równowartość dziesięciokrotności kosztów upomnienia?
• czy można wystawiać upomnienia i TW na kwoty niższe ni dziesięciokrotność kosztów upomnienia?
2.4. Obciążenie zobowiązanego kosztami upomnienia
• zapłata zaległości po wysłaniu upomnienia ale przed jego doręczeniem
• czy do małżonka zobowiązanego należy wysyłać upomnienie?
• czy małżonek zobowiązanego, który nie jest podatnikiem powinien otrzymać upomnienie i co z kosztami upomnienia?
• czy w przypadku odpowiedzialności solidarnej upomnienie należy doręczyć wszystkim solidarnie odpowiedzialnym?
2.5. Kiedy zobowiązany nie ma obowiązku zapłaty kosztów upomnienia?
2.6. Czy i na podstawie jakich przepisów koszty upomnienia można umorzyć?
2.7. Istotna zmiana w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia od 25 marca 2024r.
• co z kosztami upomnienia wynikającymi z upomnień doręczonych przed 25 marca 2024r.?
• czy wierzyciel musi informować organ egzekucyjny o przedawnieniu kosztów upomnienia?
II BLOK SZKOLENIOWY
- Wystawianie i kierowanie do egzekucji administracyjnej tytułu wykonawczego – obowiązek elektronicznego przekazywania TW. Termin wystawienia tytułu wykonawczego, omówienie najważniejszych danych e-TW
3.1.Omówienie nowego wzoru tytułu wykonawczego (TW-1(7) i prawidłowego wypełnienia – wybrane elementy, m.in. pouczenie dla małżonka zobowiązanego o prawie sprzeciwu w sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym, forma przesłania do organu egzekucyjnego elektronicznego tytułu wykonawczego
3.2. Nowy wzór kolejnego tytułu wykonawczego ( elementy, postać i cel kolejnego TW)
3.3. Omówienie najczęściej występujących błędów w sporządzaniu tytułów wykonawczych
• jak prawidłowo określić odsetki w tytule wykonawczym?
• jaką datę doręczenia upomnienia wskazać w przypadku podwójnego awizo?
3.4. Czy i kiedy wierzyciel powinien załączyć do przekazywanego tytułu wykonawczego informację dodatkową? Zmiana od 25 marca 2024r. – rozszerzenie katalogu informacji przekazywanych przez wierzyciela do organu egzekucyjnego
3.5. Wystawienie tytułu wykonawczego na małżonków
• kiedy wystawić tytuł wykonawczy na małżonków
• jak rozumieć domniemanie ustawowej współwłasności małżeńskiej w kontekście wystawienia upomnienia i tytułu wykonawczego
3.6. Przekazywanie TW za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub elektronicznej skrzynki podawczej organu egzekucyjnego – różnice pomiędzy tymi narzędziami
3.7. Podpis elektroniczny
• kto może podpisywać TW podpisem elektronicznym?
• upoważnienie do podpisywania TW – podstawa prawna
• czy pracownicy posiadający upoważnienie od organu podatkowego na podstawie ordynacji podatkowej mogą na podstawie takiego upoważnienia podpisywać upomnienia i tytuły wykonawcze? - Przebieg postępowania egzekucyjnego w administracji
4.1. Moment wszczęcia postępowania egzekucyjnego – zmiana przepisów – rozróżnienie pomiędzy wszczęciem postępowania egzekucyjnego i wszczęciem egzekucji
4.2. Badanie dopuszczalności przystąpienia do egzekucji przez organ egzekucyjny (przesłanki i konsekwencje dla wierzyciela nie przystąpienia do egzekucji, co wierzyciel może zrobić po otrzymaniu zawiadomienia o nieprzystąpieniu do egzekucji?)
4.3. Obowiązki wierzyciela w zakresie współdziałania z organem egzekucyjnym
4.4. W jakich sprawach wierzyciel musi niezwłocznie informować organ egzekucyjny i w jakiej formie? Nowe dane w zawiadomieniach wierzyciela wysyłanych do organu egzekucyjnego.
4.5. Jakie mogą być konsekwencje nieterminowego poinformowania organu egzekucyjnego np. o wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela?
4.6. Czy wyegzekwowaną przez organ egzekucyjny należność po uprzedniej wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela uznać można za nadpłatę?
4.7. Kto – organ egzekucyjny czy wierzyciel – zwraca podwójnie ściągniętą należność objętą tytułem wykonawczym?
4.8. W jaki sposób księgować wpłaty otrzymane z organu egzekucyjnego (np. inna kwota odsetek przekazanych przez organ egzekucyjny niż naliczona w systemie księgowym)?
4.9. Sposoby płatności egzekwowanych należności (czy osoby nie będące zobowiązanymi mogą zapłacić egzekwowaną należność za zobowiązanego?)
III BLOK SZKOLENIOWY
- Zmienione zasady ponownego wszczęcie postępowania egzekucyjnego
5.1. Czy i w jaki sposób można ponownie wszcząć egzekucję administracyjną po uprzednim umorzeniu postępowania?
5.2. Wniosek wierzyciela o ponowne wszczęcie egzekucji (zakres informacji przekazywanych przez wierzyciela do organu egzekucyjnego).
5.3. Wprowadzenie nowej instytucji – skierowanie przez wierzyciela lub organ egzekucyjny do zobowiązanego wezwania o wyjawienie majątku – forma wyjawienia majątku. Jak postąpić w przypadku, gdy zobowiązany nie reaguje na wniosek o wyjawienie majątku? Istotna zmiana przepisów w zakresie sankcji za niezłożenie oświadczenia o stanie majątkowym.
5.4. Dalszy lub dotychczasowy tytuł wykonawczy jako podstawa ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
5.5. Zawiadomienie organu egzekucyjnego o ponownym wszczęciu egzekucji administracyjnej. Dochodzenie kosztów egzekucyjnych powstałych w umorzonym postępowaniu egzekucyjnym w toku ponownie wszczętej egzekucji.
5.6. Poszukiwanie majątku zobowiązanego – informacja niezbędna do ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego
• do których podmiotów wierzyciel może zwrócić się o informacje na temat majątku zobowiązanego?
• czy na zobowiązanego mogą być nałożone sankcje za niezłożenie informacji o posiadanym majątku? - Obowiązki wierzyciela w zakresie przekazywania zawiadomień i informacji do organu egzekucyjnego – omówienie wybranych elementów formularza e-ZW
6.1. W jakich sprawach wierzyciel musi niezwłocznie informować organ egzekucyjny i w jakiej formie? Nowe obowiązujące od 25 marca 2024r. dane w zawiadomieniach wierzyciela wysyłanych do organu egzekucyjnego.
6.2. Jak wypełnić e-ZW w zakresie informacji dotyczącej zapłaty należności do wierzyciela, przedawnieniu lub zmianie wysokości należności np. na skutek złożenia korekty deklaracji?
6.3. W jaki sposób poinformować organ egzekucyjny o zastosowanej uldze w spłacie podatku lub opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (umorzenie, częściowe umorzenie, raty)?
6.4. Czy wierzyciel musi informować organ egzekucyjny o nienaliczaniu odsetek w związku z przedawnieniem należności?
6.5. Kto podpisuje e-ZW – czy musi to być ta sama osoba, która podpisała wcześniej e-TW?
6.6. Jakie mogą być konsekwencje nieterminowego poinformowania organu egzekucyjnego np. o wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela?
6.7. Czy wyegzekwowaną przez organ egzekucyjny należność po uprzedniej wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela uznać można za nadpłatę?
6.8. W jaki sposób księgować wpłaty otrzymane z organu egzekucyjnego (np. inna kwota odsetek niż naliczona w systemie księgowym)?
6.9. Nowe sposoby płatności egzekwowanych należności (czy osoby nie będące zobowiązanymi mogą zapłacić egzekwowaną należność za zobowiązanego?).
IV BLOK SZKOLENIOWY
ODPOWIEDZI NA PYTANIA UCZESTNIKÓW.
NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA:
- Najnowsze przepisy związane z elektronicznym tytułem wykonawczym i elektronicznym zawiadomieniem wierzyciela, kierowanymi do organów egzekucyjnych w postępowaniu egzekucyjnym – nowe wzory TW obowiązujące od 25 marca 2024r.
- Okres przejściowy kiedy będzie możliwość stosowania „starych” i „nowych” wzorów TW.
- Zmiany w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, które obowiązują od 25 marca 2024r.
- Zmiany w rozporządzeniu dot. postępowania wierzycieli należności pieniężnych i rozporządzeniu dot. składania oświadczenia majątkowego przez zobowiązanego.
- Zmiany w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia – czy mogą przedawnić się koszty wynikające z upomnienia, które nie zostało doręczone zobowiązanemu?
- Na które elementy przy wypełnianiu elektronicznego TW należy zwrócić szczególną uwagę i jakie konsekwencje dla wierzyciela może spowodować niepoprawne wypełnienie TW?
- Czy brak w TW imienia i nazwiska rodziców zobowiązanego będzie skutkował nieprzyjęciem TW do egzekucji?
- Kiedy wierzyciel musi poszukiwać majątku zobowiązanego?
- Czy należy doręczyć upomnienie małżonkowi zobowiązanego odpowiedzialnemu tylko majątkiem wspólnym, który nie jest ujęty w części A tytułu wykonawczego?
- O jakich zdarzeniach wierzyciel musi zawiadomić organ egzekucyjny na formularzu e-ZW?
- Czy jednym e-ZW można zawiadomić o zmianach w kilku e-TW dotyczących tego samego zobowiązanego?
- Czy informacje o zmianach w TW, wierzyciel może przekazać do organu egzekucyjnego w wersji papierowej nie korzystając z formularza e-ZW?
- Jakie zmiany w postępowaniu egzekucyjnym wprowadził ustawodawca odnośnie m. in. danych w tytule wykonawczym i od kiedy obowiązują?
- Informacja dodatkowa do TW (eDI) – nowe, istotne dla egzekucji administracyjnej dane dotyczące: małżonka zobowiązanego, podmiotu niebędącego zobowiązanym, na który na który zostało przeniesione prawo własności obciążone zastawem skarbowym lub hipoteką, podmiotu niebędącego zobowiązanym, który uzyskał korzyść majątkową wskutek czynności prawnej dokonanej z pokrzywdzeniem wierzyciela.
- Czy w związku z nowymi danymi w tytule wykonawczym powinna być dokonana zmiana wzoru deklaracji dot. opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
- Czy na zobowiązanego mogą być nałożone sankcje za niezłożenie oświadczenia o stanie majątkowym?
- Jak poprawnie wypełnić e-TW gdy kwota zaległości opłaty „śmieciowej” wynika z deklaracji, zawiadomienia lub decyzji określającej?
- E-TW na podatek od nieruchomości osoby fizycznej – w przypadku gdy decyzja doręczona została poprzez podwójne awizo?
- Jak powinien postąpić wierzyciel gdy organ egzekucyjny nie przystąpił do egzekucji z powodu błędów w tytule wykonawczym?
Cecylia Wołoch
– od ponad 30 lat zawodowo zajmuje się problematyką związaną ze sferą dochodów budżetowych, a w szczególności zagadnieniami dotyczącymi rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych; Przez cały okres aktywności zawodowej związana z Urzędem Miasta Krakowa gdzie przez wiele lat zajmowała stanowisko Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji. Prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, gospodarki kasowej i inne. Opracowania z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowane były w fachowych czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne
HARMONOGRAM SZKOLENIA
9.00 – 9.50 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
9.50 – 10.00 PRZERWA
10.00 – 10.50 II BLOK SZKOLENIOWY
10.50 – 11.00 PRZERWA
11.00 – 11.50 III BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 IV BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA W FORMIE CHATU
- Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
- Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
- W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
- W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
499,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:
RABATY DO WYKORZYSTANIA:
18 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie
Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.