Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 23 sierpnia 2024 r. – Wystawianie upomnień i elektronicznych TW – rozwiązania praktyczne

EGZEKUCJA PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH
ORAZ OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE KOMUNALNYMI
ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ W ZAKRESIE WYSTAWIANIA UPOMNIEŃ
ORAZ ELEKTRONICZNYCH TYTUŁÓW WYKONAWCZYCH

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

  1. Obowiązki wierzyciela podatków i opłat lokalnych oraz opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi jako podmiotu inicjującego postępowanie egzekucyjne
    1.1. Przepisy prawne regulujące prawa i obowiązki wierzyciela (m.in. ustawa o finansach publicznych, ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, przepisy wykonawcze do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ordynacja podatkowa, przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i inne)
    1.2. Obowiązek ustalania i dochodzenia należności z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi (kontrolowanie terminowości wpłat, naliczanie odsetek)
    1.3. Wymagalność podatków lokalnych i opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi jako moment podjęcia działań o charakterze przed egzekucyjnym przez wierzyciela
    • czy kierować do egzekucji administracyjnej można tylko należności wynikające z ostatecznych decyzji?
    • kiedy można wystawić tytuł wykonawczy na należność?
    • która nie wynika z decyzji ostatecznej?
    • kiedy kierować do egzekucji e-TW na należność wynikającą z decyzji, deklaracji a kiedy z zawiadomienia?
    1.4. Czy w przypadku opóźnienia w doręczeniu zawiadomienia o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (np. zmiana stawek od stycznia 2024r. a zawiadomienie doręczone w kwietniu 2024r.) naliczać odsetki za nieterminową zapłatę?
  2. Działania przed egzekucyjne podejmowane przez wierzycieli należności z tytułu podatków i opłat lokalnych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – zmienione rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych
    2.1. Działania informacyjne wierzyciela wobec zobowiązanego (formy, terminy, dokumentowanie, cel dokumentowania działań informacyjnych).
    2.2. Wystawianie upomnień na zaległości z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
    • doręczenie upomnienia, terminy, kwoty
    • obligatoryjne elementy upomnienia
    • omówienie istoty i treści pouczeń
    • czy upomnienie musi być podpisane?
    • czy upomnienie może być doręczone przez pracownika urzędu i przez sołtysa?
    • czy po zmianie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w upomnieniu musi być zawarta klauzula informacyjna RODO?
    • aktualne rozporządzenie dot. upomnień, kolejna zmiana w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia
    2.3. Możliwość odstąpienia od wystawiania upomnień i tytułów wykonawczych
    • jak prawidłowo wyliczyć równowartość dziesięciokrotności kosztów upomnienia?
    • czy można wystawiać upomnienia i TW na kwoty niższe ni dziesięciokrotność kosztów upomnienia?
    2.4. Obciążenie zobowiązanego kosztami upomnienia
    • zapłata zaległości po wysłaniu upomnienia ale przed jego doręczeniem
    • czy do małżonka zobowiązanego należy wysyłać upomnienie?
    • czy małżonek zobowiązanego, który nie jest podatnikiem powinien otrzymać upomnienie i co z kosztami upomnienia?
    • czy w przypadku odpowiedzialności solidarnej upomnienie należy doręczyć wszystkim solidarnie odpowiedzialnym?
    2.5. Kiedy zobowiązany nie ma obowiązku zapłaty kosztów upomnienia?
    2.6. Czy i na podstawie jakich przepisów koszty upomnienia można umorzyć?
    2.7. Istotna zmiana w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia od 25 marca 2024r.
    • co z kosztami upomnienia wynikającymi z upomnień doręczonych przed 25 marca 2024r.?
    • czy wierzyciel musi informować organ egzekucyjny o przedawnieniu kosztów upomnienia?

II BLOK SZKOLENIOWY

  1. Wystawianie i kierowanie do egzekucji administracyjnej tytułu wykonawczego – obowiązek elektronicznego przekazywania TW. Termin wystawienia tytułu wykonawczego, omówienie najważniejszych danych e-TW
    3.1.Omówienie nowego wzoru tytułu wykonawczego (TW-1(7) i prawidłowego wypełnienia – wybrane elementy, m.in. pouczenie dla małżonka zobowiązanego o prawie sprzeciwu w sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym, forma przesłania do organu egzekucyjnego elektronicznego tytułu wykonawczego
    3.2. Nowy wzór kolejnego tytułu wykonawczego ( elementy, postać i cel kolejnego TW)
    3.3. Omówienie najczęściej występujących błędów w sporządzaniu tytułów wykonawczych
    • jak prawidłowo określić odsetki w tytule wykonawczym?
    • jaką datę doręczenia upomnienia wskazać w przypadku podwójnego awizo?
    3.4. Czy i kiedy wierzyciel powinien załączyć do przekazywanego tytułu wykonawczego informację dodatkową? Zmiana od 25 marca 2024r. – rozszerzenie katalogu informacji przekazywanych przez wierzyciela do organu egzekucyjnego
    3.5. Wystawienie tytułu wykonawczego na małżonków
    • kiedy wystawić tytuł wykonawczy na małżonków
    • jak rozumieć domniemanie ustawowej współwłasności małżeńskiej w kontekście wystawienia upomnienia i tytułu wykonawczego
    3.6. Przekazywanie TW za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub elektronicznej skrzynki podawczej organu egzekucyjnego – różnice pomiędzy tymi narzędziami
    3.7. Podpis elektroniczny
    • kto może podpisywać TW podpisem elektronicznym?
    • upoważnienie do podpisywania TW – podstawa prawna
    • czy pracownicy posiadający upoważnienie od organu podatkowego na podstawie ordynacji podatkowej mogą na podstawie takiego upoważnienia podpisywać upomnienia i tytuły wykonawcze?
  2. Przebieg postępowania egzekucyjnego w administracji
    4.1. Moment wszczęcia postępowania egzekucyjnego – zmiana przepisów – rozróżnienie pomiędzy wszczęciem postępowania egzekucyjnego i wszczęciem egzekucji
    4.2. Badanie dopuszczalności przystąpienia do egzekucji przez organ egzekucyjny (przesłanki i konsekwencje dla wierzyciela nie przystąpienia do egzekucji, co wierzyciel może zrobić po otrzymaniu zawiadomienia o nieprzystąpieniu do egzekucji?)
    4.3. Obowiązki wierzyciela w zakresie współdziałania z organem egzekucyjnym
    4.4. W jakich sprawach wierzyciel musi niezwłocznie informować organ egzekucyjny i w jakiej formie? Nowe dane w zawiadomieniach wierzyciela wysyłanych do organu egzekucyjnego.
    4.5. Jakie mogą być konsekwencje nieterminowego poinformowania organu egzekucyjnego np. o wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela?
    4.6. Czy wyegzekwowaną przez organ egzekucyjny należność po uprzedniej wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela uznać można za nadpłatę?
    4.7. Kto – organ egzekucyjny czy wierzyciel – zwraca podwójnie ściągniętą należność objętą tytułem wykonawczym?
    4.8. W jaki sposób księgować wpłaty otrzymane z organu egzekucyjnego (np. inna kwota odsetek przekazanych przez organ egzekucyjny niż naliczona w systemie księgowym)?
    4.9. Sposoby płatności egzekwowanych należności (czy osoby nie będące zobowiązanymi mogą zapłacić egzekwowaną należność za zobowiązanego?)

III BLOK SZKOLENIOWY

  1. Zmienione zasady ponownego wszczęcie postępowania egzekucyjnego
    5.1. Czy i w jaki sposób można ponownie wszcząć egzekucję administracyjną po uprzednim umorzeniu postępowania?
    5.2. Wniosek wierzyciela o ponowne wszczęcie egzekucji (zakres informacji przekazywanych przez wierzyciela do organu egzekucyjnego).
    5.3. Wprowadzenie nowej instytucji – skierowanie przez wierzyciela lub organ egzekucyjny do zobowiązanego wezwania o wyjawienie majątku – forma wyjawienia majątku. Jak postąpić w przypadku, gdy zobowiązany nie reaguje na wniosek o wyjawienie majątku? Istotna zmiana przepisów w zakresie sankcji za niezłożenie oświadczenia o stanie majątkowym.
    5.4. Dalszy lub dotychczasowy tytuł wykonawczy jako podstawa ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
    5.5. Zawiadomienie organu egzekucyjnego o ponownym wszczęciu egzekucji administracyjnej. Dochodzenie kosztów egzekucyjnych powstałych w umorzonym postępowaniu egzekucyjnym w toku ponownie wszczętej egzekucji.
    5.6. Poszukiwanie majątku zobowiązanego – informacja niezbędna do ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego
    • do których podmiotów wierzyciel może zwrócić się o informacje na temat majątku zobowiązanego?
    • czy na zobowiązanego mogą być nałożone sankcje za niezłożenie informacji o posiadanym majątku?
  2. Obowiązki wierzyciela w zakresie przekazywania zawiadomień i informacji do organu egzekucyjnego – omówienie wybranych elementów formularza e-ZW
    6.1. W jakich sprawach wierzyciel musi niezwłocznie informować organ egzekucyjny i w jakiej formie? Nowe obowiązujące od 25 marca 2024r. dane w zawiadomieniach wierzyciela wysyłanych do organu egzekucyjnego.
    6.2. Jak wypełnić e-ZW w zakresie informacji dotyczącej zapłaty należności do wierzyciela, przedawnieniu lub zmianie wysokości należności np. na skutek złożenia korekty deklaracji?
    6.3. W jaki sposób poinformować organ egzekucyjny o zastosowanej uldze w spłacie podatku lub opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (umorzenie, częściowe umorzenie, raty)?
    6.4. Czy wierzyciel musi informować organ egzekucyjny o nienaliczaniu odsetek w związku z przedawnieniem należności?
    6.5. Kto podpisuje e-ZW – czy musi to być ta sama osoba, która podpisała wcześniej e-TW?
    6.6. Jakie mogą być konsekwencje nieterminowego poinformowania organu egzekucyjnego np. o wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela?
    6.7. Czy wyegzekwowaną przez organ egzekucyjny należność po uprzedniej wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela uznać można za nadpłatę?
    6.8. W jaki sposób księgować wpłaty otrzymane z organu egzekucyjnego (np. inna kwota odsetek niż naliczona w systemie księgowym)?
    6.9. Nowe sposoby płatności egzekwowanych należności (czy osoby nie będące zobowiązanymi mogą zapłacić egzekwowaną należność za zobowiązanego?).

IV BLOK SZKOLENIOWY

ODPOWIEDZI NA PYTANIA UCZESTNIKÓW.

NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA:

  • Najnowsze przepisy związane z elektronicznym tytułem wykonawczym i elektronicznym zawiadomieniem wierzyciela, kierowanymi do organów egzekucyjnych w postępowaniu egzekucyjnym – nowe wzory TW obowiązujące od 25 marca 2024r.
  • Okres przejściowy kiedy będzie możliwość stosowania „starych” i „nowych” wzorów TW.
  • Zmiany w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, które obowiązują od 25 marca 2024r.
  • Zmiany w rozporządzeniu dot. postępowania wierzycieli należności pieniężnych i rozporządzeniu dot. składania oświadczenia majątkowego przez zobowiązanego.
  • Zmiany w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia – czy mogą przedawnić się koszty wynikające z upomnienia, które nie zostało doręczone zobowiązanemu?
  • Na które elementy przy wypełnianiu elektronicznego TW należy zwrócić szczególną uwagę i jakie konsekwencje dla wierzyciela może spowodować niepoprawne wypełnienie TW?
  • Czy brak w TW imienia i nazwiska rodziców zobowiązanego będzie skutkował nieprzyjęciem TW do egzekucji?
  • Kiedy wierzyciel musi poszukiwać majątku zobowiązanego?
  • Czy należy doręczyć upomnienie małżonkowi zobowiązanego odpowiedzialnemu tylko majątkiem wspólnym, który nie jest ujęty w części A tytułu wykonawczego?
  • O jakich zdarzeniach wierzyciel musi zawiadomić organ egzekucyjny na formularzu e-ZW?
  • Czy jednym e-ZW można zawiadomić o zmianach w kilku e-TW dotyczących tego samego zobowiązanego?
  • Czy informacje o zmianach w TW, wierzyciel może przekazać do organu egzekucyjnego w wersji papierowej nie korzystając z formularza e-ZW?
  • Jakie zmiany w postępowaniu egzekucyjnym wprowadził ustawodawca odnośnie m. in. danych w tytule wykonawczym i od kiedy obowiązują?
  • Informacja dodatkowa do TW (eDI) – nowe, istotne dla egzekucji administracyjnej dane dotyczące: małżonka zobowiązanego, podmiotu niebędącego zobowiązanym, na który na który zostało przeniesione prawo własności obciążone zastawem skarbowym lub hipoteką, podmiotu niebędącego zobowiązanym, który uzyskał korzyść majątkową wskutek czynności prawnej dokonanej z pokrzywdzeniem wierzyciela.
  • Czy w związku z nowymi danymi w tytule wykonawczym powinna być dokonana zmiana wzoru deklaracji dot. opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
  • Czy na zobowiązanego mogą być nałożone sankcje za niezłożenie oświadczenia o stanie majątkowym?
  • Jak poprawnie wypełnić e-TW gdy kwota zaległości opłaty „śmieciowej” wynika z deklaracji, zawiadomienia lub decyzji określającej?
  • E-TW na podatek od nieruchomości osoby fizycznej – w przypadku gdy decyzja doręczona została poprzez podwójne awizo?
  • Jak powinien postąpić wierzyciel gdy organ egzekucyjny nie przystąpił do egzekucji z powodu błędów w tytule wykonawczym?

Wykładowca

Cecylia Wołoch

– od ponad 30 lat zawodowo zajmuje się problematyką związaną ze sferą dochodów budżetowych, a w szczególności zagadnieniami dotyczącymi rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych; Przez cały okres aktywności zawodowej związana z Urzędem Miasta Krakowa gdzie przez wiele lat zajmowała stanowisko Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji. Prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, gospodarki kasowej i inne. Opracowania z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowane były w fachowych czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne

Szczegóły organizacyjne szkolenia online

HARMONOGRAM SZKOLENIA
   9.00 –    9.50 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
   9.50 – 10.00 PRZERWA
10.00 – 10.50 II BLOK SZKOLENIOWY
10.50 – 11.00 PRZERWA
11.00 – 11.50 III BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 IV BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA W FORMIE CHATU

  • Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

499,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

18 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki