Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 19 września 2024 r. – Wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

ZEZWOLENIA NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
ABC URZĘDNIKA GMINNEGO
CZYLI WYDAWANIE ZEZWOLEŃ W PYTANIACH
I ODPOWIEDZIACH
Projekty ustaw: „nocna prohibicja”, zakaz sprzedaży alkoholu
na stacjach paliw, „ustawa o małpkach”

Program szkolenia
  1. Podstawy prawne problematyki zezwoleń na sprzedaż alkoholu – ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, uchwały rady gminy wydane z upoważnienia ustawy: limitowa, zasady usytuowania, zakaz nocnej sprzedaży alkoholu.
  2. Procedura wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych: dokumenty wymagane przy złożeniu wniosku (w tym: rodzaje tytułów prawnych, Sanepid – decyzja czy zaświadczenie), procedura administracyjna, limit i zasady usytuowania – jak je badać, uzyskanie opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych.
  3. Ustawa z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (tzw. „ustawa o małpkach”).
  4. Pobieranie opłat za korzystanie z zezwoleń na obrót alkoholem: Jak prawidłowo naliczyć wysokość opłaty i dokonać podziału na raty, zwrot opłaty – najnowsze wyroki sądów administracyjnych, forma naliczenia opłaty.
  5. Inne rodzaje zezwoleń na sprzedaż alkoholu: jednorazowe, cateringowe, na wyprzedaż, sprzedaż przez Internet.
  6. Cofanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu: przesłanki do wszczęcia, procedura cofania, orzecznictwo.
  7. Warunki sprzedaży alkoholu i ich przestrzeganie przez przedsiębiorców. Działalność tzw. ogródków piwnych w świetle obowiązującego prawa.
  8. Inne rodzaje postępowań dot. zezwoleń: jak wygasić zezwolenia, jak dokonać zmiany w zezwoleniu.
  9. Kontrole punktów sprzedaży alkoholu w świetle ustawy – Prawo przedsiębiorców: wymagane dokumenty, prawa i obowiązki przedsiębiorców, tryb i przebieg kontroli, kontrola oświadczeń.
  10. Dyskusja, wymiana doświadczeń
Wykładowca

Mariusz Nawrot

– Dyrektor Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie, Wiceprzewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Krakowie i pełnomocnik sądowy Komisji, wcześniej wieloletni Kierownik Referatu Obrotu Napojami Alkoholowymi Urzędu Miasta Krakowa. Od 2005 r. prowadzi szkolenia w zakresie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dla urzędników oraz członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, między innymi dla Małopolskiego Instytutu Samorządu Terytorialnego i Administracji w Krakowie, Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej – ośrodki w Kielcach, Rzeszowie, Opolu, Wrocławiu itp., na zlecenie urzędów gminnych prowadził wielokrotnie szkolenia pełnych składów gminnych komisji oraz przedsiębiorców i sprzedawców napojów alkoholowych, przykładowo w gminach: Bielsko – Biała, Częstochowa, Kęty, Sucha Beskidzka, Słomniki, Trzebinia, Libiąż, Spytkowice, Brzeźnica, Tomice, Andrychów, itp. Laureat nagrody „Wykładowca Roku 2008”, przyznanej przez Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji w Krakowie. Autor artykułów i opracowań w prasie specjalistycznej.

      Program szkolenia obejmie kompleksowe omówienie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie pracy urzędników gminnych wydających zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, w szczególności: procedurę wydawania zezwoleń, naliczanie opłat za korzystanie z zezwoleń, postępowania w sprawie wygaśnięcia, zmiany i cofnięcia zezwoleń. Omówimy wszystkie rodzaje zezwoleń (detal, gastronomia, jednorazowe, „cateringowe”, na wyprzedaż). Zajmiemy się tematyką kontroli punktów sprzedaży alkoholu. Przedstawione zostanie najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych.
      Przedstawię również stan prac nad medialnie głośnymi propozycjami rządowymi dot. wprowadzenia nowych ograniczeń w sprzedaży alkoholu, w szczególności zakazu sprzedaży napojów alkoholowych na stacjach paliw oraz zmian w tzw. ustawie „o małpkach”.
     Podczas szkolenia postaram się odpowiedzieć między innymi na następujące pytania:

  • Czy można wydać decyzję o wygaśnięciu z dniem wcześniejszym tzn. decyzja z dnia 28.12 mówiąca o wygaśnięciu z dniem 31.12?
  • Jeśli przedsiębiorca zakończył działalność i wygasiliśmy zezwolenie 1 listopada 2023, czy powinniśmy oddać proporcjonalnie opłatę za listopad i grudzień?
  • Przedsiębiorcy składają teraz oświadczenia o wartości. Czy musimy żądać dokument potwierdzający wydruk z kasy fiskalnej o wartości sprzedaży czy nie koniecznie?
  • Czy po wydaniu opinii przez Komisje należy odczekać 7 dni a następnie wydajemy zezwolenie czy można wcześniej po 2 dniach wydać zezwolenie?
  • Czy jeżeli cofamy zezwolenie przedsiębiorcy zezwolenie, (afery, zgłoszenia policji itp) czy ten sam przedsiębiorca będzie mógł otworzyć alkohol w innym punkcie ?
  • Jeśli przedsiębiorca przyjdzie np. 19 stycznia i powie mi, ze nie sprzedawał alkoholu czyli rezygnacja. to mam tylko wygasić a nie naliczać opłaty do tego dnia?
  • Zmiana wspólników spółki cywilnej – decyzja wygaszająca czy o zmianie?
  • Czy mam żądać dokonania opłaty za pełnomocnictwo do złożonego oświadczenia na alkohol?
  • Jeśli przedsiębiorca prowadził sklep wraz z mamą jako spółka cywilna i zmienia działalność na jednoosobową. To musimy wygasić zezwolenie spółki cywilnej i wydać na jednoosobową działalność?
  • A jeżeli zezwolenie kończy się np. 10 grudnia można podzielić opłatę na raty?
  • Czy przy złożeniu oświadczenia jest taka sama zasada jak w opłatach, że wysłane pocztą tradycyjną oświadczenie data stempla 31stycznia a wpływ jest rejestrowany 1 lutego? Czy dostarczenie jest w prawidłowym terminie?
  • W przypadku, kiedy wydaliśmy komuś zezwolenie na okres dłuższy niż przedsiębiorca ten przyniósł nam umowę najmu i nie doniesie nowej to Urząd wygasza takie zezwolenie czy cofa? Jak to wygląda?
  • Jakie brać pod uwagę kryteria przy sporządzaniu analizy prawdopodobieństwa naruszenia przepisów prawa, która poprzedza przygotowanie planu kontroli placówek?
  • Co z wyprzedażą alkoholu w przypadku gdy Przedsiębiorca zamyka działalność?
  • Jak postąpić w przypadku braku „wolnych” zezwoleń, jeżeli wpłynie wniosek?

      I wiele, wiele innych😊

Zapraszam
Mariusz Nawrot

Szczegóły organizacyjne szkolenia online
  • Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

521,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

21 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki