Data: 11 kwietnia 2025 r. – Weryfikacja zobowiązania w podatku od nieruchomości

11 kwietnia 2025 r.
10:00 - 14:00
dr Paweł Grzybowski
Najnowsze szkolenia
JAK PRAWIDŁOWO ZWERYFIKOWAĆ ZADEKLAROWANE ZOBOWIĄZANIE W PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI
PO NOWELIZACJI USTAWY
O PODATKACH I OPŁATACH LOKALNYCH?
Jak sprawdzić deklarację podatnika?
Czy każda osoba prawna ma prawo do preferencji?
Na podstawie jakich dokumentów dokonać przypisu należności podatnikowi z preferencją?
Czy w okresie korzystania z preferencji można egzekwować podatek?
Jakie dokumenty będą stanowiły podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego?
Jakich czynności dowodowych dokonać?
I BLOK SZKOLENIOWY
I. Treść nowelizacji – przepisy przejściowe
- Czy każda osoba prawna ma prawo do preferencji?
- Czy nowy podatnik może skorzystać z preferencji?
- Czy podatnik wobec którego obowiązek podatkowy powstanie w marcu ma prawo skorzystać z preferencji?
- Czy podatnik może zrezygnować z preferencji?
- Jakie są przesłanki skorzystania z preferencji?
- Jakie są konsekwencje niespełnienia przesłanek preferencji?
- Na podstawie jakich dokumentów dokonać przypisu należności podatnikowi z preferencją?
- Czy w okresie korzystania z preferencji można egzekwować podatek?
- Jakie dokumenty będą stanowiły podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego?
II BLOK SZKOLENIOWY
II. Jak sprawdzić deklarację podatnika? Jakie elementy ustalić musi organ?
- Treść nowelizacji – definicja budynku
- Jakie elementy konstrukcyjne musi mieć budynek, aby stanowić przedmiot opodatkowania?
- Kiedy obiekt posiadający cechy budynku będzie silosem opodatkowanym jako budowla?
- Kiedy garaż będzie stanowił część budynku mieszkalnego?
- Co zmienia definicja trwałego związku z gruntem?
- Czy trwałość związku z gruntem musi być efektem pracy rąk ludzkich?
- Czy garaż blaszany będzie stanowił budynek?
- Czy wiata, przekrycia namiotowe oraz powłoki pneumatyczne będą stanowiły opodatkowane budynki?
- Czy kontener będzie opodatkowanym budynkiem?
- Jak po nowelizacji opodatkować komórkę lokatorską?
- Jakie elementy będą stanowiły instalację budynku?
- Treść nowelizacji – definicja budowli?
- Czy dla przyjęcia, że obiekt stanowi budowlę, konieczne jest zanegowanie tego obiektu jako budynku?
- Jak opodatkować obiekty wskazane w załączniku nr 4?
- Jakie obiekty będą opodatkowane wyłącznie od części budowlanych?
- Jakie obiekty będą opodatkowane jako urządzenia budowlane?
- Czy katalog urządzeń budowlanych jest katalogiem otwartym?
- Co to znaczy, że urządzenie budowlane ma być niezbędne dla funkcjonowania obiektu budowlanego? Jakiego obiektu?
- Co to znaczy, że urządzenie budowlane ma bezpośrednio zapewniać używanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem?
- Kiedy obiekt będzie opodatkowany od części budowlanych a kiedy wyłącznie w zakresie fundamentów?
- Czym różnią się fundamenty od części budowlanych?
- Czym jest urządzenie techniczne?
- Jak opodatkować silos?
- Jak opodatkować siec techniczną?
- Jak opodatkować kable?
- Jak opodatkować biogazownię?
- Jak opodatkować fotowoltaikę?
- Jak opodatkować zbiornik?
- Jak opodatkować transformator?
- Jak opodatkować ogrodzenie?
- Dlaczego projektodawca zrezygnował z opodatkowania myjni bezdotykowej?
- Czy nowelizacja pozwala na opodatkowanie paczkomatów?
- Jak opodatkowane będą stacje ładowania pojazdów?
- Kiedy maszyna i urządzenie jest odrębne pod względem technicznym od fundamentu?
- Czy po zmianie przepisów będzie można opodatkować transformator?
- Czy projektodawca odniósł się do stacji redukcji pomiaru gazu?
- Jak po nowelizacji traktować obiekty sportowe tj. m.in. wyciągi narciarskie i stadiony?
- Jak po nowelizacji opodatkowane będą elementy infrastruktury kolejowej?
- Dlaczego projektodawca zrezygnował z opodatkowania kategorii wolnostojącego urządzenia technicznego?
III BLOK SZKOLENIOWY
IV. ELEMENTY POSTĘPOWANIA
- Jak prowadzić czynności sprawdzające?
- Jakich czynności dowodowych dokonać?
- Jak powołać biegłego w postępowaniu?
- Jak formułować pytania dla biegłego wobec nowelizacji przepisów?
- Jak zarządzić i przeprowadzić oględziny?
- Jak przesłuchać świadka?
- Jak sporządzić protokoły czynności w postępowaniu?
- Czy podatnik ma prawo wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej?
- Jaki jest zakres ochrony interpretacji?
- Jakie elementy powinna mieć interpretacja?
- Ile czasu organ ma na wydanie interpretacji?
- Czy przed wydaniem interpretacji organ powinien wyznaczyć stronie termin na zapoznanie się materiałem sprawy?
Treść przepisów przejściowych powoduje, że organ DO KOŃCA MARCA 2025 r. powinien otrzymać deklaracje podatkowe podatników korzystających z preferencji odroczonego terminu. Po tym terminie organ powinien dokonać weryfikacji deklarowanego zobowiązania.
Przede wszystkim powinien ustalić czy podatnicy prowadzący działalność gospodarczą posiadają przedmioty opodatkowania, których zakres opodatkowania zmienił się po nowelizacji:
- OGRODZENIA
- PACZKOMATY
- STACJE ŁADOWANIA POJAZDÓW
- MYJNIE BEZDOTYKOWE
- PRZEKRYCIA NAMIOTOWE
- HALE NAMIOTOWE
- GARAŻE BLASZANE
- BIOGAZOWNIE
- FARMY FOTOWOLTAICZNE
- FARMY WIATROWE
- KOLEJKI LINOWE
- WYCIĄGI NARCIARSKIE
- FUNDAMENTY
Opodatkowanie m.in. ww. obiektów wymaga weryfikacji od 1 stycznia 2025 r.
Niezależnie od powyższego, do momentu odebrania deklaracji organ powinien aktywnie weryfikować wpłaty dokonywane przez podatnika. Korzystanie z preferencji jest bowiem obwarowane warunkami. Zaprzestanie ich spełniania powoduje konieczność zastosowania ogólnej zasady deklarowania podatku.
W ramach tego bloku zagadnień na szkoleniu poruszone zostaną kwestie:
- Podstaw dokonania przypisu dla podmiotów korzystających z preferencji
- Konieczności dostosowania polityki rachunkowości
- Statusu wpłat dokonanych przez podatnika na podstawie preferencji oraz ich ewentualnego zaliczania na poczet zaległości podatkowych
- Zagospodarowania różnicy lub niedoboru podatku uiszczonego w okresie styczeń – marzec 2025 r.
Nowelizacji podatku od nieruchomości towarzyszy również zamieszanie związane z wejściem w życie obowiązków związanych z e-doręczeniami. Organ weryfikując deklarację oraz przygotowując ewentualne wezwania musi zdecydować w jaki sposób będzie doręczał korespondencję. Rok 2025 jest w tym względzie szczególny i pozwala organom na pewne odstępstwa. Należy jednak spełnić ustawowe warunki.
Szkolenie adresowane jest przede wszystkim dla wymiarowców. Podczas szkolenia możliwym będzie analiza indywidualnych okoliczności faktycznych, pytań oraz konkretnych zagadnień. Po szkoleniu uczestnikom udostępnione zostaną wzory typowych wezwań, postanowień i decyzji.
Podczas szkolenia znowelizowane przepisy prezentowane będą wespół z szerokim komentarzem dotyczącym kontekstu ich powstawania. Dr Paweł Grzybowski przedstawi swoje doświadczenia związane z procesem legislacyjnym (jako ekspert strony samorządowej aktywnie uczestniczył w pracach sejmowej Komisji Finansów Publicznych, która zajmowała się rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej).
Serdecznie zapraszam
dr Paweł Grzybowski
dr Paweł Grzybowski
– doktor nauk prawnych, praktyk, doświadczony trener; specjalizuje się w prawie podatkowym, ze szczególnym uwzględnieniem wdrażania optymalnych rozwiązań dla samorządów w zakresie podatków i opłat lokalnych, a także podatku VAT; w codziennej praktyce uczestniczy m. in. w pracach związanych z bieżącą obsługą jednostek samorządu terytorialnego; jest autorem licznych publikacji w prasie samorządowej
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
- Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
- W trakcie rozpoczęcia BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
- W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:
RABATY DO WYKORZYSTANIA:
23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie
Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.