Data: 8 kwietnia 2025 r. – Umorzenie, odroczenie, rozłożenie na raty podatków i opłat lokalnych w 2025 roku

8 kwietnia 2025 r.
9.30 - 14.00
mgr Sebastian Wlazły
Pomoc publiczna
Najnowsze szkolenia
UMORZENIE, ODROCZENIE,
ROZŁOŻENIE NA RATY
PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH
W 2025 ROKU
!!!UWAGA!!!
ZMIANA TERMINU SZKOLENIA
NA 8 KWIETNIA 2025
mgr Sebastian Wlazły
– absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz studiów podyplomowych w zakresie Podatków i skarbowości Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Wiceburmistrz w Urzędzie Miasta i Gminy. Autor m.in. artykułów „Zaświadczenia o pomocy de minimis w sektorze transportu drogowego”, „Transport drogowy a pomoc de minimis i problemy z tym związane” oraz „Aplikacja SRPP w jednostkach samorządu terytorialnego”, które ukazały się w dwumiesięczniku Prawo Pomocy Publicznej.
Jak właściwie udzielić przedsiębiorcy, rolnikowi czy też osobie fizycznej ulgi w spłacie należności publicznoprawnych (podatków i opłat lokalnych) oraz cywilnoprawnych, w formie umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty? Analiza wybranych przypadków, praktyczne sposoby sporządzania i przekazywania sprawozdań oraz omówienie zmian formularzy i zaświadczeń o pomocy de minimis, a także przedstawienie nowych aktów prawnych.
Szkolenie adresowane jest do pracowników m.in. Wydziałów / Referatów Finansowych oraz Podatków i Opłat Lokalnych jednostek samorządu terytorialnego udzielających przedsiębiorcom, rolnikom czy też osobom fizycznym ulg w spłacie podatków i opłat lokalnych oraz należności cywilnoprawnych, w formie umorzeń, odroczeń lub rozłożeń na raty. W związku z wprowadzoną reformą unijnych zasad udzielania pomocy publicznej przedstawione zostaną również akty prawne Komisji Europejskiej na lata 2024 – 2030 oraz zmiany formularzy i zaświadczeń o pomocy de minimis.
Pracownicy 2477 gmin w Polsce bardzo często napotykają na trudności we właściwym zrozumieniu zagadnień związanych z pomocą publiczną, która występuje w szeregu ustaw. Regulacje pomocowe zawierają lub do nich odsyłają, a także są z nimi powiązane następujące akty prawne: Ordynacja podatkowa, ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, ustawa o podatku rolnym, ustawa o podatku leśnym, ustawa o finansach publicznych, ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawa o gospodarce nieruchomościami, ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Prawo ochrony środowiska oraz wiele innych.
Na szkoleniu zostaną omówione aktualne i najnowsze przepisy unijne, w tym NOWOŚĆ – rozporządzenie Komisji Europejskiej w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do pomocy de minimis na lata 2024 – 2030, rozporządzenie Komisji Europejskiej dotyczące pomocy de minimis w ramach Usług Świadczonych w Ogólnym Interesie Gospodarczym (UŚWOIG) na lata 2024 – 2030, pomocy de minimis w sektorze rolnym oraz art. 107 ust. 3 lit. a i b) TFUE (Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej), a także polskie (ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej wraz z rozporządzeniami wykonawczymi i formularzami) z uwzględnieniem zmian.
W związku z wprowadzoną reformą zasad udzielania pomocy publicznej przedstawione zostanie również rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach – wprowadziło ono szereg zasadniczych zmian w postępowaniu w sprawie udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, które muszą być stosowane obligatoryjnie przez gminne organy podatkowe, tj. wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Zmiany dotyczą umarzania zaległości podatkowych oraz rozkładania na raty i odraczania należności bieżących jak również zaległości. Przedstawione zostaną również nowe akty prawne Komisji Europejskiej. Omówiona zostanie ulga z tytułu nabycia gruntów (w tym bardzo ważne dla tej ulgi zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych stanowiące pomoc de minimis w rolnictwie w zależności od nabytych hektarów) oraz ulga inwestycyjna oraz zmiany formularzy i zaświadczeń o pomocy de minimis, a także zmiany wynikające z Ordynacji podatkowej. Przedstawiony zostanie również System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej.
Uczestnicy szkolenia otrzymają komplet niezbędnych aktów prawnych (unijnych i polskich) oraz komplet gotowych wniosków o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty podatków i opłat lokalnych (w tym podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych oraz m.in. opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi), a także uzyskają odpowiedzi na szereg nurtujących ich problemów m.in.:
- jakie przesłanki obejmuje pojęcie pomocy publicznej i kiedy występuje pomoc publiczna w przypadku umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta należności pieniężnych mających charakter publicznoprawny lub cywilnoprawny?
- jakie dokumenty musi złożyć przedsiębiorca wnioskujący o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległego podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości lub podatku od środków transportowych, czy też zaległej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w ramach pomocy de minimis?
- czy i komu jest możliwe udzielenie ulgi w spłacie opłaty za zajęcie pasa drogowego, renty planistycznej, opłaty adiacenckiej, w trybie ustawy o finansach publicznych?
- na jakiej podstawie prawnej wójt, burmistrz, prezydent miasta udziela ulgi w spłacie należności cywilnoprawnej przedsiębiorcy, rolnikowi lub osobie fizycznej?
- czy zbieramy i kiedy zbieramy informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości?
- kiedy i dla kogo należy wygenerować w SHRIMPie raport pomocy otrzymanej przez beneficjenta?
- kiedy musimy sprawdzić przedsiębiorcę w CEIDG lub KRSie?
- kto może podpisać wniosek o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty?
- czy można udzielić ulgi w spłacie podatku lub należności cywilnoprawnej rolnikowi?
- jakie dokumenty musi złożyć rolnik, a jakie osoba fizyczna?
- jakie zaświadczenie wydajemy przedsiębiorcy, a jakie rolnikowi?
- jakie limity stosujemy?
- jak właściwie udzielić ulgi inwestycyjnej lub z tytułu nabycia gruntu na powiększenie istniejącego gospodarstwa rolnego?
- jak obliczyć EDB przy odroczeniu lub rozłożeniu na raty należności publicznoprawnej lub cywilnoprawnej?
- do jakiego systemu należy wprowadzić udzieloną pomoc, do SRPP czy do SHRIMPa?
- jak uzyskać login i hasło do SHRIMPa oraz SRPP?
- co się kryje pod pojęciem usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym?
- gdzie i kiedy oraz na jakiej podstawie prawnej wójt, burmistrz, prezydent miasta ma obowiązek podać do publicznej wiadomości informację obejmującą wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty? co przedmiotowa informacja ma zawierać i jak ma wyglądać?
- czy do publicznej wiadomości podajemy informację obejmującą wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej (w tym: zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników, umorzenia, odroczenia, rozłożenia na raty, ulgi inwestycyjne oraz z tytułu nabycia gruntu na powiększenie istniejącego gospodarstwa rolnego)?
WZORY
- wzór decyzji umarzającej zaległości podatkowe z tytułu podatku od nieruchomości oraz opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- wzór decyzji odmawiającej umorzenia zaległości podatkowej z tytułu podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis
- wzór decyzji umarzającej zaległy podatek rolny i podatek od nieruchomości z tytułu III i IV raty w ramach pomocy de minimis w rolnictwie
- wzór decyzji umarzającej zaległy podatek od nieruchomości w ramach pomocy de minimis
- wzór decyzji odmawiającej umorzenia zaległości podatkowej z tytułu IV raty łącznego zobowiązania pieniężnego z uwagi na brak limitu
- wzór decyzji odmawiającej umorzenia zaległości podatkowej z tytułu podatku od nieruchomości
I BLOK SZKOLENIOWY
- Przedstawienie i omówienie przygotowanych wniosków o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty podatków i opłat lokalnych (w tym podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych oraz m.in. opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi).
- Wskazanie dokumentów i załączników, które musi złożyć przedsiębiorca, rolnik lub osoba fizyczna, wraz z wnioskiem, w przypadku ubiegania się o ulgę w spłacie należności publicznoprawnych lub cywilnoprawnych w formie umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty – przedstawienie znowelizowanego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (dwa rodzaje formularzy) oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
- Pomoc publiczna od podstaw – schemat. Definicja i rodzaje pomocy publicznej.
- Pomoc publiczna w podatkach i opłatach lokalnych, w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi, opłacie adiacenckiej i rencie planistycznej.
- Nowość !!! Rozporządzenie Komisji Europejskiej w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do pomocy de minimis na lata 2024 – 2030.
a) Nowy limit pomocy de minimis – ile wynosi nowy limit pomocy de minimis?
b) Do jakiej kwoty zwiększono limit pomocy de minimis w okresie 3 lat dla jednego przedsiębiorcy – do 31 grudnia 2023 roku było to 200 tys. EUR, ile wynosi limit obecnie???
c) Czy nastąpiła zmiana metody obliczania 3-letniego okresu pomocy de minimis?
d) Zmiana sposobu obliczania 3-letniego okresu przy sumowaniu limitu de minimis z lat podatkowych (do 31 grudnia 2023 roku liczono w następujący sposób – bieżący rok podatkowy + 2 poprzednie lata podatkowe) – jak liczymy obecnie 3-letni okres???
e) Czy usunięto odrębny limit pomocy de minimis dla przedsiębiorstw prowadzących działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarów (dotychczas 100 tys. EUR, ile ten limit wynosi obecnie???)
f) Czy usunięto zakaz wykorzystania pomocy de minimis na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego towarów???
g) Czy limit pomocy de minimis w transporcie towarów jest większy czy mniejszy?
h) Czy za usługi transportowe uznaje się świadczenie usług zintegrowanych, w przypadku których sam transport jest tylko jednym z elementów usługi, np. usług przeprowadzkowych, pocztowych lub kurierskich albo usług obejmujących zbieranie lub przetwarzanie odpadów?
i) Centralny rejestr pomocy de minimis. Czy centralny rejestr pomocy de minimis musi być dostępny na stronie internetowej bez żadnych ograniczeń, takich jak uprzednia rejestracja użytkownika?
j) Uwaga – wprowadzono obowiązek prowadzenia przez państwa członkowskie centralnego rejestru pomocy de minimis na poziomie krajowym lub unijnym. - Nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej dotyczące pomocy de minimis w ramach Usług Świadczonych w Ogólnym Interesie Gospodarczym (UŚWOIG) na lata 2024 – 2030.
- W jednostkach samorządu terytorialnego m.in. w gminach wystąpiła konieczność dostosowania obowiązujących uchwał do nowych przepisów dotyczących pomocy de minimis – nowe programy pomocowe.
a) Przeanalizujemy wzory przepisów pomocowych (szablony) rekomendowane przez UOKiK, które należy zawrzeć w gminnych programach pomocy de minimis w okresie 2024 – 2030.
b) Omówimy sposób zgłaszania do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów programów pomocy de minimis w nowym okresie – czy coś się zmienia?
c) Jakie zapisy powinny być zastosowane w najpopularniejszych uchwałach – programach pomocy de minimis przyjmowanych przez rady gmin:
– zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów i budynków;
– różnicowanie stawek w podatku od nieruchomości dot. przedmiotów opodatkowania związanych i zajętych na działalność gospodarczą,
– dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru („Rządowy Program Odbudowy Zabytków”),
– dotacje celowe przeznaczone na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej (m.in.: wymiana źródeł ogrzewania, instalacja kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych, utylizacja odpadów zawierających azbest, zbiórka i utylizacja folii rolniczych),
– ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych – obowiązkowa uchwała w każdej gminie – co należy zmienić w przedmiotowej uchwale??? - Udzielanie ulg w spłacie należności publicznoprawnych i cywilnoprawnych w trybie ustawy o finansach publicznych.
- Przeanalizujemy najnowsze rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, informacji o nieudzieleniu takiej pomocy oraz sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych.
II BLOK SZKOLENIOWY
- Ulgi w podatkach i opłatach lokalnych.
a. Udzielanie indywidualnych „Ulg w spłacie zobowiązań podatkowych” zgodnie z rozdziałem 7a działu I zatytułowanego „Przepisy ogólne” Ordynacji podatkowej.
b. Krajowy limit pomocy de minimis w rolnictwie – ile wynosi nowy limit od dnia 16 grudnia 2024 roku i na jak długo wystarczy? Czy jest już wykorzystane 48% limitu??? Jak prowadzić postępowanie w sprawie udzielenia ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego w podatku rolnym dla podatnika będącego rolnikiem? Czy można udzielić ulgi w formie np. umorzenia zaległości podatkowej w podatku rolnym bez pomocy publicznej? - Pomoc publiczna w rolnictwie:
a) Czy każdy rolnik to przedsiębiorca?
b) Zasady udzielania ulgi inwestycyjnej, czy wydatki inwestycyjne przyjmować w kwocie brutto czy netto? Przedstawienie co musi zawierać wniosek, omówienie załączników, wskazanie sposobu obliczania wartości udzielonej pomocy publicznej, kiedy należy wystawić zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie. Najnowsze wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące paneli fotowoltaicznych i wykorzystywania wytworzonej energii również w budynku mieszkalnym.
– Ulga inwestycyjna w podatku rolnym na zakup i zamontowanie paneli fotowoltaicznych – problemy praktyczne m.in.:
– czy można przyznać ulgę w sytuacji gdy wydatki ponosi mąż a faktura jest wystawiona na żonę?
– czy wniosek o ulgę można złożyć w 4 lub 5 roku od inwestycji? do kiedy można złożyć wniosek?
– czy ulgi inwestycyjne mogą się kumulować?
– kiedy idziemy na oględziny przy uldze? czy w każdym przypadku muszą się odbyć oględziny?
– gdzie muszą być zamontowane panele fotowoltaiczne aby skorzystać z ulgi, czy na dachu budynku gospodarczego, czy na dachu budynku mieszkalnego, czy na gruncie?
– czy i kiedy należy odliczyć vat przy uldze inwestycyjnej? kiedy należy zastosować ulgę od kwoty netto a kiedy od kwoty brutto z faktury?
– czy przy uldze inwestycyjnej należy odebrać od podatnika oświadczenie o braku finansowania wydatków ze środków publicznych? – czy można je przyjąć i na jakich zasadach?
– finansowanie inwestycji np. fotowoltaiki z kredytu a prawo do ulgi? kredyt z dopłatami do odsetek a pomoc publiczna?
– jaką procedurę powinien zastosować wójt, burmistrz, prezydent miasta w przypadku gdy przyzna podatnikowi ulgę inwestycyjną a ten następnie (po jakimś czasie) dostanie dofinansowanie do zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych?
– wskazanie rodzaju formularza pomocowego (o pomocy innej niż de minimis), który powinien złożyć rolnik ubiegający się o ulgę inwestycyjną z tytułu zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych?
– budowa i modernizacja obiektów inwentarskich i obiektów służących ochronie środowiska a prawo do ulgi?
– odpowiedź na pytanie: czy wydatki związane z budową (modernizacją) silosów zbożowych, wiat, garaży należą do wydatków, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o podatku rolnym?
– czy do wydatków inwestycyjnych można zaliczyć wartości w postaci własnych nakładów robocizny, udokumentowanych wystawionymi przez siebie rachunkami bądź oświadczeniami?
– wyjaśnienie w jakim terminie należy złożyć sprawozdanie z udzielonej pomocy publicznej innej niż de minimis?
– na którym wykazie podawanym do publicznej wiadomości – w trybie ustawy o finansach publicznych – należy wykazać ulgę inwestycyjną?
c) Zasady udzielania zwolnień i ulg z tytułu nabycia gruntów, zagospodarowania nieużytków, scalenia i wymiany gruntów, klęski żywiołowej – nowelizacja.
– Ulga z tytułu nabycia gruntu – problemy praktyczne m.in.:
Art. 12 ust. 1 ustawy o podatku rolnym – Zwalnia się od podatku rolnego:
pkt 4) grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:
a) będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
b) będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
c) wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie;
– czy jeżeli podatnik nabywa lub obejmuje grunty o powierzchni mniejszej niż 100 ha, zwolnienie, o którym mowa – wyżej – w ust. 1 pkt 4, dotyczy gruntów kolejno nabywanych lub obejmowanych w trwałe zagospodarowanie do powierzchni łącznie nieprzekraczającej 100 ha?
– czy przy współwłasności sumujemy powierzchnię gruntów?
– czy należy uwzględnić wszystkie użytki rolne, które posiada podatnik?
– co należy zrobić jeżeli wskutek nabycia dojdzie do przekroczenia normy obszarowej 100 ha?
– czy zwolnienie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku rolnym obejmuje grunty nabyte w drodze licytacji, tzn. na podstawie postanowienia sądu o przysądzeniu własności?
W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, nie stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.
– czy zwolnienie i ulga przysługuje w razie nabycia gruntów od brata lub siostry?
– nabycie gruntów dzierżawionych – czy przysługuje prawo do zwolnienia i ulgi?
– czy spadkobiercy podatnika przejmują majątkowe prawa i obowiązki?
– wskazanie rodzaju formularza pomocowego, który powinien złożyć rolnik ubiegający się o ulgę z tytułu nabycia gruntów?
– czy ulga z tytułu nabycia gruntów to pomoc de minimis w rolnictwie?
d) Zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, a pomoc publiczna i obowiązki z tym związane, jakie należy zebrać formularze? Nowość !!! Zmiana programu pomocowego dotyczącego zwrotu producentom rolnym podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego.
e) Limit pomocy de minimis (de minimis w rolnictwie) i intensywność pomocy publicznej, co w przypadku przekroczenia limitu pomocy de minimis (de minimis w rolnictwie).
f) Dofinansowanie usunięcia eternitu z dachu, budowa przydomowej oczyszczalni ścieków a pomoc publiczna.
g) Program dotyczący zbierania folii rolniczych, a pomoc de minimis w rolnictwie.
h) Udzielanie ulg w zapłacie rolnikowi – czy w każdym przypadku stosujemy przepisy o pomocy publicznej?
i) Zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych gruntów nabytych na powiększenie gospodarstwa rolnego jako pomoc de minimis w rolnictwie od 1 stycznia 2016 roku. Wyjaśnienie zasad kumulacji z pomocą de minimis w rolnictwie udzielaną przez wójtów, burmistrzów, prezydentów miast. Wskazanie od ilu i do ilu nabytych hektarów przysługuje zwolnienie od pcc w ramach pomocy de minimis w rolnictwie. ZAŚWIADCZENIA O POMOCY DE MINIMIS W ROLNICTWIE WYDAWANE PRZEZ NACZELNIKÓW URZĘDÓW SKARBOWYCH.
j) Zwolnienie od podatku od spadków i darowizn w ramach pomocy de minimis w rolnictwie w związku z utworzeniem lub powiększeniem gospodarstwa rolnego – KIEDY WYSTĄPI? - Pomoc de minimis – kumulacja pomocy de minimis z pomocą de minimis w rolnictwie.
- Procedura ubiegania się o pomoc, w tym jak prawidłowo wypełnić:
a) formularz informacji o pomocy publicznej innej niż pomoc de minimis, a także
b) formularz informacji o pomocy de minimis oraz zaświadczenia o pomocy de minimis.
c) kiedy korygujemy zaświadczenia?
d) jakich dokumentów żądamy przed udzieleniem pomocy de minimis (oświadczenia, zaświadczenia, decyzje, sprawozdania). - Wyniki kontroli NIK zatytułowanej „Umarzanie zaległości podatkowych przez organy wykonawcze gmin”, w tym:
a) Przestrzeganie określonych w ustawie Ordynacja podatkowa uregulowań w zakresie art. 67a i art. 67b.
b) Zasadność i celowość zastosowanych przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast umorzeń zaległości podatkowych wraz z odsetkami w kontekście sytuacji finansowej jst.
c) Udzielanie pomocy publicznej i pomocy de minimis – główne nieprawidłowości w prowadzeniu postępowań – m.in. nieuzyskanie od podatników wymaganych dokumentów.
d) Nierzetelne wydawanie zaświadczeń o udzieleniu pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub pomocy de minimis w rybołówstwie.
e) Opóźnienia i błędy:
– w sprawozdaniach budżetowych Rb-27S i Rb-PDP (nierzetelne wykazywanie skutków decyzji wydanych przez organy podatkowe) oraz
– w sprawozdaniach o udzielonej pomocy publicznej – pomocy de minimis, przekazywanych do UOKiK i MRiRW.
f) NIK wskazała jako dobrą praktykę powołanie przez jednego z prezydentów miast „Kolegium”, jako zespołu pełniącego funkcje doradcze i opiniujące przy rozpatrywaniu wniosków o umorzenie zaległości podatkowych. - Obowiązek wójta, burmistrza, prezydenta miasta do podawania do publicznej wiadomości, w odpowiednim terminie, (TRZECH RÓŻNYCH) informacji:
a) obejmującej wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia,
b) obejmującej wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej,
c) o udzielonych umorzeniach niepodatkowych należności budżetowych, o których mowa w art. 60 ustawy o finansach publicznych.
NIK zwraca uwagę na nierzetelne sporządzanie wykazów podatników, którym umorzono zaległości podatkowe lub udzielono pomocy publicznej.
III BLOK SZKOLENIOWY
- Sprawozdanie Rb-27S w zakresie umorzeń, odroczeń i rozłożeń na raty.
- Analiza nowego tekstu jednolitego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (EDB). Omówienie wprowadzonych bardzo ważnych zmian we wzorach dotyczący ustalenia wartości pomocy publicznej w przypadku rozłożenia na raty zapłaty podatku / zaległości oraz odroczenia terminów płatności, a także:
- zbycia mienia lub usług przez podmioty publiczne na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku,
- oddania do korzystania mienia podmiotów publicznych na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku,
- niepodejmowania działań egzekucyjnych lub zawieszenia postępowania egzekucyjnego.
- Kolejna zmiana stopy bazowej dla Polski!
- Przedstawienie obowiązku dyskontowania przez wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, udzielonej pomocy publicznej przy obliczaniu EDB, tj. w przypadku odraczania i rozkładania na raty należności lub zaległości w podatku rolnym, podatku leśnym, podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych oraz opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rencie planistycznej, opłacie adiacenckiej, opłacie za zajęcie pasa drogowego, itp. Wysokość stopy dyskontowej, sposób ustalenia, czynnik dyskontujący we wzorach i jego przełożenie na obliczenia.
- Wyjaśnienie zupełnie nowych zasad ustalania pomocy publicznej w podatku od nieruchomości – zgodnie z § 7b analizowanego rozporządzenia – dot. nieruchomości częściowo związanych lub zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, a także nieruchomości będących we współwłasności dwóch lub więcej przedsiębiorców. Wykorzystanie zasady proporcjonalności, tj. poprzez ustalenie wielkości powierzchni nieruchomości wykorzystywanej do działalności gospodarczej i jej odniesienie do całkowitej wielkości nieruchomości. W tym przypadku wartość pomocy ustala się jako iloczyn ww. stosunku i wartości udzielonej ulgi.
- Podstawy prawne działania aplikacji SRPP oraz udzielania pomocy publicznej w rolnictwie:
a) Procedura przystąpienia do systemu – uzyskanie loginu i hasła dostępu. Instrukcja użytkowania aplikacji SRPP oraz pobranie niezbędnych danych ze strony www.minrol.gov.pl przed rozpoczęciem pracy z systemem. Co można odczytać z Aplikacji?
b) Dopłaty bezpośrednie dla rolników, a ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych w ramach pomoc de minimis w rolnictwie?
c) Jak wykazujemy zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego w aplikacji SRPP? Czy i gdzie w decyzji o zwrocie podatku akcyzowego powinniśmy pisać, że jest to pomoc publiczna? Jak wykazujemy ulgę inwestycyjną?.
d) Sprawozdanie o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie (Jak wykazujemy ulgę z tytułu powiększenia gospodarstwa rolnego? Kumulacja pomocy; jak wykazujemy ulgi w spłacie podatków i opłat lokalnych oraz należności cywilnoprawnych, w formie umorzeń, odroczeń lub rozłożeń na raty?). - Raporty de minimis dla beneficjentów w SHRIMPIE i SRPP (badanie limitu – kiedy musi nastąpić?).
- Zmiany w zaświadczeniach – przedstawienie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
- NOWOŚĆ – ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z udzielaniem pomocy de minimis – Dz. U. z 2024 r., poz. 1635 – opublikowano dnia 8 listopada 2024 roku.
- Nowości z zakresu podatków i opłat lokalnych – wybrane zagadnienia.
IV BLOK SZKOLENIOWY
Odpowiedzi na pytania uczestników
- Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
- Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
- W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
- W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:
RABATY DO WYKORZYSTANIA:
23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie
Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.