Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 25 sierpnia 2025 r. – Zwolnienia i ulgi w podatkach. Czym różni się zwolnienie od ulgi?

ZWOLNIENIE I ULGI
W PODATKACH I OPŁATACH LOKALNYCH
CZYM RÓŻNI SIĘ ZWOLNIENIE OD ULGI?
KIEDY STOSUJEMY ZWOLNIENIA A KIEDY ULGI?
WYBRANE ZWOLNIENIA W PODATKACH:
OD NIERUCHOMOŚCI, TRANSPORTOWYM, ROLNYM, LEŚNYM,
W OPŁACIE ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI
ULGI W PODATKACH:
UMORZENIA, ROZŁOŻENIE NA RATY, ODROCZENIA PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH

Program szkolenia
  1. Czy zwolnienie i ulga w podatkach to to samo?
  2. Czym się różnią zwolnienia podatkowe od ulg?
  3. Wybrane zwolnienia podatkowe w: podatku od nieruchomości, podatku rolnym, podatku leśnym, podatku od środków transportowych i opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  4. Ulgi w podatkach, czyli umorzenia, odroczenia, rozłożenia na raty podatków:
    • Co to jest ważny interes podatnika?
    • Jak zweryfikować ważny interes publiczny?
    • Jak przebiega procedura udzielania ulg w spłacie?
    • Jakich dokumentów może żądać organ podatkowy?
    • Co zrobić jeśli podatnik nie składa żądanych dokumentów?
    • Kiedy stosujemy ustawę o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej?
    • Jakie są konsekwencje nierozpatrzenia wniosku w terminie?
    • Czy można umorzyć bieżące zobowiązania?
    • Na jaki dzień liczymy odsetki umarzając zaległy podatek?
    • Jakie są skutki niedotrzymania terminu płatności zobowiązania rozłożonego na raty?
    • Odroczenie, rozłożenie na raty a przedawnienie podatku?
    • Czy organ może czy musi umorzyć zaległość?
    • Umorzenie należności głównej czy odsetek?
    • Rozłożenie na raty podatku i umorzenie odsetek – co zrobić, gdy zobowiązany nie spłaca rat?
    • Czy można umorzyć pod warunkiem?
    • Czy można udzielić ulgi w trakcie egzekucji?
    • O czym i kiedy należy zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego udzielając ulgi?
    • Czy można umorzyć zaległość spadkobiercy?
    • Czy osoba trzecia może wnioskować o rozłożenie na raty?
    • Stosowanie umorzeń w kontekście sytuacji finansowej gminy/ związku międzygminnego
    • Jak skutecznie odmawiać udzielenia ulgi?
    • Jak odmawiać umorzenia zaległego podatku, aby Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie uchyliło decyzji do ponownego rozpatrzenia?
    • Kiedy i jak stosować umorzenie z urzędu?
  5. Kiedy i jakie przepisy stosuje organ podatkowy w przypadku odroczenia i rozłożenia na raty podatków i zaległości podatkowych?
  6. Jakie konsekwencje ma niedotrzymanie terminu płatności odroczenia, rozłożenia na raty?
  7. Jakie skutki niedotrzymania terminu raty wywołuje niezapłacenie trzech rat?
  8. Jak będzie wyglądać egzekucja w przypadku zaległości rozłożonej na raty?
  9. Odpowiedzi na pytania uczestników
Wykładowca

dr Hanna Kmieciak

– praktyk i teoretyk w dziedzinie prawa finansowego, a szczególnie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego; absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka studiów doktoranckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu; właściciel Kancelarii JST konsultacje szkolenia doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni pracownik jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni redaktor naczelny „Prawa Finansów Publicznych”, konsultant Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca regionalnych izb obrachunkowych, autor książek: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka”, współautor książek „Jednostki pomocy społecznej”, „Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, „Podatki lokalne 2016” i „Rejestr Należności Publicznoprawnych” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wydawnictw INFOR, CH Beck i Wolters Kluwer Polska.

      Dochodzenie podatków i opłat lokalnych oraz należności publicznoprawnych wciąż rodzi nowe pytania. Podczas szkolenia podsumujemy i omówimy najczęściej występujące problemy w zakresie wygaszania dochodów podatkowych i publicznoprawnych. Szkolenie dedykowane jest zarówno nowym pracownikom gminnych organów podatkowych, jak i tym, którzy o wygasaniu zobowiązań podatkowych wiedzą już wszystko.
      Szkolenie przeznaczone dla pracowników gminnych organów podatkowych, związków międzygminnych, zajmujących się dochodzeniem należności podatkowych i publicznoprawnych na rzecz gminy (skarbnicy i księgowi podatkowi oraz osoby zajmujące się windykacją podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od środków transportowych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, opłaty za zajęcie pasa drogowego, renty planistycznej, opłaty eksploatacyjnej i innych opłat, należności publicznoprawnych). Omówione zostaną przepisy, praktyka i najnowsze orzecznictwo.

Serdecznie zapraszam 😊
Dr Hanna Kmieciak

Szczegóły organizacyjne szkolenia online
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki