Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 21 lipca 2025 r. – Nowe tytuły wykonawcze

NOWE TYTUŁY WYKONAWCZE
PO NOWELIZACJI PRZEPISÓW
ZMIANY W EGZEKUCJI ADMINISTRACYJNEJ 2025

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

  1. Nowy wzór tytułu wykonawczego od 25 marca 2025 r. Jaki jest termin wystawienia tytułu wykonawczego? Limit egzekucyjny 160 zł. Obowiązek podania adresu do doręczeń elektronicznych – co to oznacza dla wierzyciela?
    Czy można jeszcze stosować „stare” wzory tytułów wykonawczych?
    Numer referencyjny tytułu wykonawczego. Data wystawienia (tytułu wykonawczego) a data wydania (dalszego i kolejnego tytułu wykonawczego).
    Nowe określenie zobowiązanego w tytule wykonawczym TW-1(7): osoba prawa, jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, podmiot w organizacji, przedsiębiorstwo w spadku.
    Wystawienie tytułu wykonawczego na wzorze TW-1(7) na zobowiązanego, którym jest osoba fizyczna. Nowość – wskazanie w tytule wykonawczym TW-1(7) dla zobowiązanego będącego osobą fizyczną imienia ojca, imienia matki.
    Przykłady wypełniania pozycji tytułu wykonawczego TW-1(7) w przypadku gdy podstawą jest deklaracja/decyzja ustalająca/decyzja określająca.
    Informacje dotyczące należności pieniężnej w tytule wykonawczym TW-1(7). Obowiązek przekazywania wraz tytułem wykonawczym informacji dotyczącej danych: małżonka zobowiązanego odpowiadającego majątkiem wspólnym, podmiotu niebędącego zobowiązanym a właścicielem przedmiotu hipoteki przymusowej oraz podmiotu, który uzyskał korzyść majątkową.
    Wypełnienie tytułu wykonawczego TW-1(7) w zakresie należności pieniężnej i należności ubocznych.
  2. Dalszy i kolejny tytuł wykonawczy po nowelizacji
    Dalszy tytuł wykonawczy do zabezpieczenia należności pieniężnej hipoteką przymusową na wzorze TW-1(7): numer porządkowy, data wydania dalszego tytułu wykonawczego, podpis dalszego tytułu wykonawczego.  Wypełnienie dalszego tytułu wykonawczego w zakresie danych dotyczących należności pieniężnych, w tym wysokości odsetek za zwłokę aktualnych na dzień wydania dalszego tytułu wykonawczego. 
    Kolejny tytuł wykonawczy z danymi podmiotu niebędącego zobowiązanym – małżonka zobowiązanego, któremu przysługuje prawo własności do nieruchomości wchodzącej w skład majątku wspólnego na wzorze TW-3(3). Wypełnienie kolejnego tytułu wykonawczego: data wystawienia kolejnego tytułu wykonawczego, numer porządkowy, dane małżonka zobowiązanego odpowiedzialnego majątkiem wspólnym, dane dotyczące należności pieniężnych, w tym wysokości odsetek za zwłokę aktualne na dzień wystawienia kolejnego tytułu wykonawczego, podpis kolejnego tytułu wykonawczego.
    Informacja od organu egzekucyjnego o wysokości kosztów egzekucyjnych do dalszego i kolejnego tytułu wykonawczego.
  3. Zmieniony tytuł wykonawczy – co uległo zmianie? Zasady jego wystawiania.
    Sporządzenie zmienionego tytułu wykonawczego na wzorze TW-(7) na podstawie przesłanek określonych w art. 28b § 1 i § 1b ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
  4. Tytuł wykonawczy na spadkobiercę, osobę trzecią, małoletniego, na podmiot w organizacji, spółkę cywilną?.
  5. Czym jest SeRCe?
  6. Co w przypadku przedawnienia zobowiązania podatkowego?

II BLOK SZKOLENIOWY

  1. Obowiązki wierzyciela w ramach art. 32aa ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
  2. Doręczenia w świetle Kodeksu postepowania administracyjnego, ustawy o postepowaniu egzekucyjnym w administracji, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2024 r. w sprawie współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 marca 2024 r. w sprawie przekazywania tytułu wykonawczego i innych dokumentów do organu egzekucyjnego.
    W jaki sposób doręczać e-TW i e-ZW w 2025 r. W jaki sposób doręczać pisma do urzędu skarbowego inne niż e-TW i e-ZW?
  3. Doręczenia w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 18 kwietnia 2024 r. w sprawie adnotacji w sprawie zbiegu egzekucji oraz dokonywania doręczeń przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej pomiędzy organami egzekucyjnymi oraz pomiędzy organem egzekucyjnym a komornikiem sądowym.
    W jaki sposób przesyłać zapytania czy wnioski do komornika sądowego?
    Czy komornik sądowy stosuje już publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE)?
    W jaki sposób ma odpowiedzieć gmina na wezwanie komornika do przekazania zaległości na adres urzędu do doręczeń elektronicznych.
  4. Doręczanie upomnień w 2025 r.

III BLOK SZKOLENIOWY

  1. Wyniki kontroli NIK e-tytułów wykonawczych – omówienie. Wyniki kontroli w zakresie egzekwowania opłaty śmieciowej – omówienie
  2. Rozporządzenie w sprawie współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych, w tym:
    • doręczanie pism w postępowaniu egzekucyjnym: Z jakich systemów teleinformatycznych służących doręczaniu pism mają obowiązek korzystać wierzyciele w postępowaniu egzekucyjnym w administracji? Którym systemem wysyłamy tytuły wykonawcze do naczelnika urzędu skarbowego? Z którego systemu korzystamy kontaktując się z komornikiem sądowym w przypadku zbiegu egzekucji? Jak wysyłamy dokumenty do innych organów egzekucyjnych?
    • jak wysyłamy e-ZW i kiedy?
    • czy e-ZW wysyłamy do komornika sądowego? W jaki sposób wójt ma zawiadamiać komornika sądowego o zmianach dotyczących należności objętych tytułem wykonawczym biorącym udział w zbiegu egzekucji? O czym wierzyciel ma obowiązek zawiadomić komornika sądowego po zbiegu egzekucji?
    • wystąpienie do organu egzekucyjnego o podanie wysokości należnych kosztów egzekucyjnych przed zabezpieczeniem należności pieniężnej hipoteką przymusową,
    • zbieg egzekucji – nowe zasady postępowania; nowe obowiązku wójta
  3. Przedawnienie kosztów upomnienia. Czynności przedegzekucyjne wierzyciela – rozporządzenie w tym zakresie. Zakres zastosowania Kodeksu postępowania administracyjnego.
  4. Podsumowanie dotychczasowych zmian, w tym
    • nowy podmiot – podmiot, który uzyskał korzyść majątkową.
    • małżonek podatnika – jakie nowe uprawnienia uzyskał w wyniku nowelizacji.
    • nowe uprawnienia wierzyciela i organu egzekucyjnego.
    • zmiany w zakresie zawieszenia i umorzenia postępowania egzekucyjnego.
    • zmiany w egzekucji nieruchomości.
    • oświadczenie o posiadanym majątku i źródłach dochodu – do czego służy? Co to za instrument? Zmiany w tym zakresie. Sankcja za niezłożenie tego oświadczenia
  5. Bieżące problemy w egzekucji administracyjnej, przykładowo:
    • zbieg egzekucji – kiedy występuje, czy gmina może doprowadzić do tego zbiegu, w jaki sposób?
    • odstąpienie od zasady obligatoryjności egzekucji,
    • ponowne wszczęcie egzekucji administracyjnej,
    • co to znaczy „skuteczne zajęcie rachunku bankowego”?
    • czy tytuł wykonawczy wystawiony na zobowiązanego stanowi podstawę do zajęcia rachunku bankowego małżonka, który podatnikiem nie jest,
    • czy podatnik może złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej w podatku od nieruchomości w przypadku gdy organ egzekucyjny wszczął egzekucje administracyjną wobec podatnika?
      Czy w przypadku złożenia takiego wniosku należy umorzyć postępowanie w sprawie umorzenia jako bezprzedmiotowe?
    • czy w przypadku śmierci podatnika i umorzenia postępowania egzekucyjnego pozostaje w mocy przerwany bieg terminu przedawnienia, który miał miejsce podczas umorzonego postępowania?
    • czy w decyzji o zakresie odpowiedzialności spadkobiercy można również uwzględnić koszty upomnienia i koszty egzekucyjne, którymi został obciążony wierzyciel?
    • jeżeli środek egzekucyjny został zastosowany 10.01.2021 r., to kiedy upływa okres przedawnienia? czy z końcem roku 2026 czy z dniem 11.01.2026 r.?
    • czy przed sporządzeniem kolejnego tytułu wykonawczego, będącego podstawą do zabezpieczenia zaległości podatkowych na nieruchomości wchodzącej w skład majątku wspólnego zobowiązanego i jego małżonka,  trzeba do małżonka przesłać upomnienie? 
    • co w przypadku gdy termin na zgłoszenie wierzytelności syndykowi już minął?
    • czy ogłoszenie upadłości podatnika przed grudniem 2021 r. widnieje w systemie KRZ?
    • czy przed wydaniem decyzji dla spadkobiercy w zakresie zaległości podatkowych spadkodawcy konieczne jest wszczęcie postępowania w sprawie oraz wydania postanowienia o siedmiodniowym terminie do zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym?
    • czy można zwrócić nadpłatę spadkodawcy członkom rodziny spadkodawcy bez przeprowadzonego postępowania spadkowego?
    • spadkobierca, na którego została wydana decyzja o zakresie odpowiedzialności za zaległości spadkodawcy nie płaci należności. Czy wobec spadkobiercy należy wystawić tytuł wykonawczy i prowadzić postępowanie egzekucyjne?
    • czy złożenie wniosku o rozłożenie na raty zaległości podatkowej objętej tytułem wykonawczym nakłada na wierzyciela obowiązek zawiadomienia organu egzekucyjnego o tym fakcie?

IV BLOK SZKOLENIOWY

Odpowiedzi na pytania uczestników.

!!!W ZWIĄZKU Z OGRANICZENIEM TERYTORIALNYM WYKŁADOWCY PRACOWNICY URZĘDÓW Z WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NIE MOGĄ BRAĆ UDZIAŁU W SZKOLENIU.
SERDECZNIE PAŃSTWA PRZEPRASZAMY I ZAPRASZAMY NA INNE SZKOLENIA!!!

Wykładowca

Aneta Chmielowiec

– radca prawny, specjalista w zakresie podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków i opłat lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej i egzekwowania podatków i opłat, a także pomocy publicznej, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie w zakresie finansów publicznych, w tym Ordynacji podatkowej.

      Od 25 marca 2025 r. wierzyciel jest zobowiązany do wystawienia tytułu wykonawczego, dalszego tytułu wykonawczego, zmienionego tytułu wykonawczego oraz kolejnego tytułu wykonawczego w zakresie należności pieniężnych na wzorach TW-1(7) i TW-3(3).
      W sposób praktyczny uczestnicy szkolenia uzyskają kompleksowe informacje, dotyczące zmian związanych z nowym formularzem tytułu wykonawczego, w tym również w jakich sytuacjach należy w aktualnym stanie prawnym wystawiać dalszy, kolejny i zmieniony tytuł wykonawczy W trakcie szkolenia zostanie omówiona kwestia obiegu dokumentów pomiędzy organem egzekucyjnym i wierzycielem, w jakim zakresie stosujemy ustawę o doręczeniach elektronicznych.
      Podczas szkolenia zostaną również podsumowane nowe rozwiązania podejmowane w egzekucji podatków, opłat i należności publicznoprawnych. Stąd też omówione zostaną poszczególne rozporządzenia wykonawcze do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym, a także wyniki ostatnich dwóch kontroli NIK w zakresie dotyczącym egzekucji administracyjnej.
      W trakcie szkolenia omówione zostaną na przykładach kazusy w zakresie przedmiotu szkolenia, każdy z uczestników będzie miał możliwość zadawania pytań na czacie i uzyskania odpowiedzi.
      Uczestnik szkolenia uzyska kompleksowe informacje i materiały, które pozwolą na sprawne wystawienie i przesłanie upomnienia i tytułu wykonawczego.
      Szkolenie adresowane jest do skarbników gmin i pracowników urzędów, związków międzygminnych, zajmujących się ewidencją księgową podatków i opłat lokalnych, a także egzekwowaniem tych należności.

Serdecznie zapraszam
Aneta Chmielowiec

PORUSZANE ZAGADNIENIA:

  • jak zmienił się TYTUŁ WYKONAWCZY po nowelizacji przepisów?
  • jakie NOWE informacje wierzyciel umieszcza w nowym tytule wykonawczym?
  • jakie wymogi musi spełniać dalszy i kolejny tytuł wykonawczy po nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji?
  • jak, po nowelizacji przepisów, przebiega egzekucja z majątku wspólnego małżonków?
  • czy do egzekucji z majątku wspólnego małżonków konieczna jest solidarna ich odpowiedzialność?
  • kiedy i w jakiej formie wierzyciel wystawia dalszy tytuł wykonawczy?
    jakie dane zawarte są w dalszym tytule wykonawczym?
  • kto i jakim podpisem podpisuje dalszy tytuł wykonawczy?
  • czy przed wystąpieniem z wnioskiem o ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego do zobowiązanego powinno się ponownie wysłać upomnienie?

      Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały szkoleniowe, zawierające prezentowane slajdy ze szkolonego tematu, najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych, treści aktów normatywnych z zakresu szkolenia. Do materiałów szkoleniowych zostanie przygotowany wzór pytania do urzędu skarbowego w sprawie ewentualnego zastosowania środka egzekucyjnego.

Szczegóły organizacyjne szkolenia online

HARMONOGRAM SZKOLENIA

   9.00 – 10.30 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
10.30 – 10.40 PRZERWA
10.40 – 11.50 II BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 III BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA I ODPOWIEDZI
                                – PYTANIA W FORMIE CZATU

  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki