Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 9 grudnia 2024 r. – Ochrona sygnalistów. Nowe obowiązki pracodawców

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH W 2025 ROKU

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

  1. Uchwały w zakresie podatku od środków transportowych na 2025 r. Nowe stawki na 2025 r. Najczęściej występujące nieprawidłowości w praktyce nadzorczej wydawane w 2024 r. w zakresie podatku od środków transportowych.
  2. Nowości w zakresie pomocy de minimis w podatku od środków transportowych w 2024 r.
    • Uwaga! Nowy formularz w zakresie pomocy de minimis i nowy wzór zaświadczenia na 2024 r.
    • uchwały w zakresie zwolnień podatkowych w podatku od środków transportowych podejmowane przez gminy w oparciu o przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
    • ulgi uznaniowe (umorzenie zaległości podatkowej, odroczenie terminu płatności, odroczenie zapłaty zaległości podatkowej, rozłożenie na raty).
  3. Automatyczne wyrejestrowanie pojazdu a podatek od środków transportowych w 2024 roku. Czy podatnicy powinni korygować deklaracje?
  4. Praktyczne problemy związane z ustalaniem podatnika podatku od środków transportowych, w tym:
    • śmierć podatnika podatku od środków transportowych w tracie roku i co dalej?
    • odpowiedzialność spadkobierców podatnika za niezapłacony podatek od środków transportowych;
    • śmierć podatnika w trakcie postępowania podatkowego.
    • jak udowodnić właściwość miejscową podatnika, gdy podaje że nie mieszka w naszej gminie a mieszka faktycznie?
    • czym jest przedsiębiorstwo wielozakładowe? Czy dotyczy osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w kilku miejscach i przy tym w różnych gminach?
    • czy organ podatkowy może występować do US czy ZUS-u z wnioskiem o udostępnienie dokumentów, z których będzie wynikać miejsce zamieszkania podatnika, jakie to będą dokumenty?,
    • czy zarządca sukcesyjny może być podatnikiem podatku od środków transportowych?
    • jeżeli podatnik zmienił siedzibę firmy, to co w tej kwestii?
    • czy spółka cywilna jest podatnikiem podatku od środków transportowych?,
    • czy czasowe zameldowanie w innej gminie uprawnia podatnika do opłacania podatku w tej gminie? Czy organ podatkowy powinien przeprowadzić postępowanie kontrolne?
    • czy organ ma prawo żądać informacji np. czy podatnik ma żonę, czy pojazd był kupiony z majątku wspólnego, jaka jest praktyka, na jakie przepisy się wtedy powoływać?
    • współwłasność pojazdów i problemy z tym związane (np. współwłasność z bankiem, przy czym bank składa deklaracje, a osoba fizyczna nie składa, jakie działania powinien podjąć organ podatkowy)?
    • czy organ może wysłać upomnienie na drugiego współwłaściciela (bank) który złożył deklaracje, mimo że pierwszy współwłaściciel nie złożył deklaracji i nie była wydana decyzja określająca?
    • kto jest podatnikiem w przypadku umowy przywłaszczenia na zabezpieczenie. W dowodzie rejestracyjnym wpisany jako pierwszy jest podatnik, a w adnotacjach urzędowych dowodu rejestracyjnego jako współwłaściciel wpisany jest bank,
    • jak opodatkować pojazd, jeśli właścicielem pojazdu jest firma leasingowa mająca siedzibę za granicą?, – czy leasing pojazdu od podmiotu zagranicznego przenosi obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych? – kto płaci podatek od pojazdów będących przedmiotem leasingu?,
    • rozwód a obowiązek podatkowy (do kiedy ten obowiązek ciąży na obojgu małżonkach, jako współwłaścicielach, a od kiedy na jednym z małżonków – właścicielu pojazdu?),
    • nieprzerejestrowanie pojazdu a obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych,
    • czy jeżeli przyczepa/naczepa jest zarejestrowana na przedsiębiorstwo, a wykorzystywana jest do działalności rolniczej przez osobę fizyczną, czy podlega wyłączeniu z opodatkowania? Kto powinien składać oświadczenie o wykorzystaniu przedmiotu do działalności rolniczej?,
    • czy faktura jest dokumentem, który potwierdza przejście obowiązku podatkowego?,
    • kto składa deklarację, w przypadku podatnika w upadłości/w restrukturyzacji?,
    • kto jest podatnikiem, w przypadku przekazania pojazdu w użytkowanie?,
    • czy sposób użytkowania pojazdu ma wpływ na obowiązek złożenia deklaracji?,
    • kto jest podatnikiem w wyniku postępowania egzekucyjnego?,
    • czy umowa sprzedaży nie zgłoszona w wydziale komunikacji może skutkować przejściem obowiązku podatkowego?,
    • na kim spoczywa obowiązek podatkowy w przypadku gdy pojazdy zostały zajęte przez komornika?,
    • użyczenie (dzierżawa) pojazdu a obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych,
    • czy spółka jawna jest podatnikiem?

II BLOK SZKOLENIOWY

  1. WYPEŁNIANIE, SKŁADANIE I WERYFIKACJA DEKLARACJI NA PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH, w tym:
    • jeśli pojazd zarejestrowany jest na męża, a jest przedmiotem współwłasności małżeńskiej, to czy oboje małżonkowie składają deklaracje?
    • czy małżonek może złożyć deklarację DT-1 jako posiadacz samoistny? Czy dopiero po przeprowadzonym postępowaniu spadkowym można taki pojazd ponownie opodatkować?,
    • jeżeli podatnik jest współwłaścicielem kilku pojazdów, a każdy pojazd należy do innego współwłaściciela, to może złożyć jedną deklarację?,
  2. PRZEDMIOT OPODATKOWANIA:
    • jak ustalić rodzaj zawieszenia pojazdu, jeżeli nie mamy takiej informacji ze Starostwa Powiatowego?
    • podatek od ciągnika rolniczego?,
    • zasady ustalania dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów;
    • zasady ustalania dopuszczalnej mAsy całkowitej zespołu pojazdów, określanie dmc naczepy,
    • skąd pozyskać informacje w przypadku, gdy nie ma podanej DMC zespołu pojazdów?,
    • czy można opodatkować naczepę (przyczepę), w sytuacji gdy podatnik sprzedał ciągnik siodłowy?,
    • co z podatkiem w przypadku naczepy i przyczepy wykorzystywanej wyłącznie do działalności rolniczej/ wykorzystywanej zarówno do działalności rolniczej, jak i działalności gospodarczej?,
    • podatnik prowadzi działalność gospodarcza, ale też działalność rolniczą (posiada 2,5ha), czy w takim przypadku może skorzystać ze zwolnienia od przyczep i naczep w związku z prowadzoną działalnością rolniczą? Jak w takim przypadku należy zweryfikować czy są one wykorzystywane wyłącznie do działalności rolniczej? czy jednorazowe wykorzystanie przyczepy skutkuje „upadkiem” wyłączenia z opodatkowania?; czy można przeprowadzić oględziny, celem weryfikacji oświadczenia podatnika?; czy wyłączenie dotyczy jedynie właściciela naczepy/przyczepy, będącego jednocześnie posiadaczem gospodarstwa rolnego, czy ma jednak zakres szerszy?; jak często właściciel przyczepy/naczepy powinien składać oświadczenie?),
    • jak udokumentować wyłączenie z opodatkowania?,
    • wyłączenie z opodatkowania i zwolnienie z opodatkowania – czy to pojęcia tożsame?.
  3. Zwolnienia w podatku od środków transportowych (pojazdy specjalne). Kiedy wchodzi w grę zwolnienie ustawowe pojazdów, stanowiących zapasy mobilizacyjne; jakie dokumenty są podstawą zwolnienia?
    • Czy pojazdy należące do jednostek OSP są pojazdami specjalnymi? Jak zweryfikować twierdzenie podatnika, że jego pojazd to pojazd specjalny?
    • Czy betoniarka albo pojazd do przewozu drobiu podlega opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych?
    • Czy pojazd do odbioru odpadów komunalnych to pojazd specjalny?
    • Czy kamper podlega opodatkowaniu?
  4. Właściwość miejscowa organów podatkowych w podatku od środków transportowych.
    • czy w trakcie roku może nastąpić zmiana organu podatkowego w sprawach podatku od środków transportowych?

III BLOK SZKOLENIOWY

  1. Pełnomocnictwa w procesie realizacji podatku od środków transportowych. Czy podatnik podatku od środków transportowych może złożyć pełnomocnictwo w formie elektronicznej do podpisywania deklaracji w tej formie? Czy podatnik może złożyć pełnomocnictwo w formie papierowej do podpisywania deklaracji składanej w formie elektronicznej? Kiedy pełnomocnictwo składane jest samorządowemu organowi podatkowemu, kiedy naczelnikowi urzędu skarbowego, a kiedy Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej? W jaki sposób organ podatkowy weryfikuje podpis pełnomocnika na deklaracji na podatek od środków transportowych złożonej w formie elektronicznej? Czy musi to zrobić?
    Czy pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji i reprezentowania zgłasza się do innych urzędów czy zostaje tylko w dokumentacji gminy?
  2. Postępowanie podatkowe wobec podatnika podatku od środków transportowych, który nie złożył deklaracji podatkowej:
    • jak postąpić gdy po wszczęciu postępowania a przed wydaniem decyzji zostanie złożona deklaracja (wadliwa lub prawidłowa),
    • czy w trakcie postępowania podatnik może złożyć korektę deklaracji na podatek od środków transportowych?,
    • jak należy postąpić gdy w trakcie postępowania podatkowego nastąpi przedawnienie zobowiązania
      podatkowego?,
    • jakie elementy zawiera decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od środków transportowych oraz decyzja zmieniająca decyzję ostateczną w sprawie określenia wysokości zobowiązania w podatku od środków transportowych
    • czy organ podatkowy może w jednej decyzji objąć wszystkie pojazdy stanowiące własność podatnika? Czy też zobowiązany jest do wydania odrębnych decyzji na każdy pojazd?,
    • jak postąpić w sytuacji gdy podatnik podatku od środków transportowych w trakcie roku dokonuje sprzedaży pojazdów i nie składa deklaracji? Czy określając wysokość zobowiązania należy uwzględnić wszystkie pojazdy?
    • w jakich przypadkach wydajemy postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego?
    • czy organ podatkowy może w jednej decyzji objąć wszystkie pojazdy stanowiące własność podatnika? Czy też zobowiązany jest do wydania odrębnych decyzji na każdy pojazd?
  3. Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych w trakcie roku, w tym:
    • jakie dokumenty jednoznacznie wskazują na wygaśnięcie obowiązku podatkowego?
    • wyjazd podatnika za granicę a obowiązek podatkowy; w tym jak postępować, jeżeli nie jest znane miejsce zamieszkania podatnika, który wyjechał za granicę?,
    • wywóz pojazdu za granicę – kiedy wygasa obowiązek podatkowy? (czy data sprzedaży pojazdu jest tu decydująca czy data wyrejestrowania?). Czy w przypadku sprzedaży pojazdu za granicę koniecznie jest potwierdzenie wyrejestrowana ? Podatnik przedłożył fakturę sprzedaży pojazdu i złożył deklarację o wygaśnięciu obowiązku,
    • czy organ powinien sprawdzić czy podatnik przedmiotowy pojazd zgłosił do wydziału komunikacji -wyrejestrował?
    • czasowe wycofanie pojazdu z ruchu – na czym polega ta instytucja?
    • co do znaczy ponowne dopuszczenie pojazdu do ruchu? Czy potrzebna jest decyzja w tej sprawie organowi podatkowemu?
    • zezłomowanie pojazdu a obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych,
    • wyrejestrowanie pojazdu,
    • czy kradzież pojazdu skutkuje wygaśnięciem obowiązku podatkowego?,
    • jak ustalamy moment powstania obowiązku z podatku w związku z ponownym dopuszczeniem pojazdu do ruchu?,
    • czy datą opodatkowania jest data zgonu czy data uprawomocnienia się postanowienia sądowego?
    • data powstania obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych w przypadku zakupu nowego pojazdu oraz pojazdu sprowadzanego z zagranicy, weryfikacja danych z dokumentów (jakich?) w tym zakresie,
    • czasowa rejestracja pojazdu a obowiązek podatkowy,
    • czy decyzja o czasowym wycofaniu przechodzi na nabywcę?
  4. KSIĘGOWOŚĆ PODATKOWA, w tym:
    • terminy płatności podatku od środków transportowych. Zasada proporcjonalności. Jak określić prawidłowo wysokość rat?,
    • podatnik posiada zaległość z tytułu podatku od środków transportowych? Czy można wezwać do zapłaty małżonka, który nie składał deklaracji ?,
    • czy skutki wykazane w sprawozdaniu Rb-PDP na podatek od środków transportowych wynikające z korekty (złożonej w bieżącym roku) za rok poprzedni wykazujemy, korygując sprawozdanie za poprzedni rok czy w sprawozdaniu za bieżący rok?

IV BLOK SZKOLENIOWY

Odpowiedzi na pytania uczestników.

!!! W ZWIĄZKU Z OGRANICZENIEM TERYTORIALNYM WYKŁADOWCY PRACOWNICY URZĘDÓW Z WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NIE MOGĄ BRAĆ UDZIAŁU W SZKOLENIU.
SERDECZNIE PAŃSTWA PRZEPRASZAMY I ZAPRASZAMY NA INNE SZKOLENIA!!!

Wykładowca

Aneta Chmielowiec

– radca prawny, specjalista w zakresie podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków i opłat lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej i egzekwowania podatków i opłat, a także pomocy publicznej, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie w zakresie finansów publicznych, w tym Ordynacji podatkowej.

      Zapraszam na szkolenie z podatku od środków transportowych. Celem szkolenia jest przybliżenie problematyki tego podatku w zakresie przede wszystkim „wymiaru” tego podatku, jego specyfiki. Poruszona zostanie, związana z „wymiarem”, problematyka składania deklaracji podatkowych i czynności sprawdzających deklaracje podatkowe, a następnie problematyka księgowania i egzekwowania w sposób jak najbardziej praktyczny. Omówiona zostanie kwestia udzielania pomocy publicznej w zakresie podatku od środków transportowych w 2025 r.
      Każdy z uczestników szkolenia będzie miał możliwość zadawania pytań, celem uzyskania odpowiedzi. Szkolenie adresowane jest do wszystkich pracowników jednostek samorządu terytorialnego zajmujących się tym podatkiem.

Serdecznie zapraszam
Aneta Chmielowiec

WZORY:

Do materiałów szkoleniowych zostanie dołączonych 7 wzorów pism, a mianowicie:

  • decyzja w sprawie określenia wysokości zobowiązania w podatku od środków transportowych,
  • decyzja zmieniająca decyzję ostateczną w sprawie określenia wysokości zobowiązania w podatku od środków transportowych,
  • wezwanie do stawienia się w Urzędzie,
  • postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania podatkowego,
  • wezwanie do złożenia deklaracji,
  • informacja o niezałatwieniu sprawy w terminie,
  • postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
Szczegóły organizacyjne szkolenia online

HARMONOGRAM SZKOLENIA

   9.00 – 10.30 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
10.30 – 10.40 PRZERWA
10.40 – 11.50 II BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 III BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA I ODPOWIEDZI
                                – PYTANIA W FORMIE CZATU

  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

521,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

21 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki