Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 5 listopada 2025 r. – Jak skutecznie prowadzić rachunkowość podatków i opłat lokalnych?

JAK SKUTECZNIE PROWADZIĆ RACHUNKOWOŚĆ PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH ORAZ INNYCH NALEŻNOŚCI PUBULICZNOPRAWNYCH?

Podstawa przypisu
Kiedy ująć w księgach rachunkowych uchylone decyzje przez Samorządowe Kolegiom Odwoławcze
Jak i w oparciu o jakie dokumenty przypisać należności główne i odsetki za okresy wsteczne?
Postępowanie z nadpłatami i przedawnionymi podatkami i opłatami figurującymi w księgach rachunkowych

Program szkolenia
  1. Ogólne zasady ewidencji księgowej w zakresie podatków i opłat – obowiązujące przepisy (zastosowanie wybranych przepisów ustawy o rachunkowości, ustawy o finansach publicznych, ordynacji podatkowej, rozporządzeń Ministra Finansów)
  2. Podstawa przypisu (deklaracja, decyzja, zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi)
  3. Szczegółowe omówienie zasad funkcjonowania konta rozrachunkowego 221 – „Należności z tytułu dochodów budżetowych”
  4. Czy podstawą przypisu/odpisu jest decyzja doręczona czy ostateczna?
  5. Składanie deklaracji za okresy wsteczne np. od 2020r. (na których drukach?, starych czy aktualnie obowiązujących?)
  6. Czy deklaracja na opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi za listopad i grudzień np. 2024r. złożona 3 września 2025r. stanowi podstawę przypisu należności i kiedy taki przypis powinien być dokonany?
  7. Czy wydana 27 września 2025r. decyzja określająca wysokość podatku od nieruchomości osoby fizycznej za rok 2020 doręczona 3 listopada 2025r. stanowić będzie podstawę przypisu należności na karcie kontowej zobowiązanego i w którym miesiącu?
  8. Czy podatnika należy informować o przedawnieniu należności?
  9. W jaki sposób dokonać przypisu deklaracji za okresy wsteczne (czy należą się odsetki za okresy wsteczne, w przypadku gdy deklaracje nie były składane? Od kiedy liczyć odsetki? Na podstawie jakiego dokumentu przypisać odsetki?)
  10. Kiedy ująć w księgach rachunkowych uchylone decyzje przez SKO wydane w starym roku (2025) a doręczone do organu I instancji w styczniu 2026r.?
  11. Kiedy dokonać odpisu należności w związku z jej umorzeniem – decyzja wydana 28 grudnia 2025r. a doręczona podatnikowi 3 stycznia 2026r.?
  12. Przypisywanie korekt deklaracji (terminy składania)
  13. Kiedy i na jakiej podstawie przypisać koszty upomnienia
  14. Sposoby płatności podatków i opłat
    • zapłata w kasie
    • zapłata na rachunek bankowy
    • zapłata do inkasenta
  15. Zarachowanie wpłaty dokonanej po terminie płatności
    • czy zarachować należy zgodnie ze wskazaniem podatnika np. tylko na należność główną?
    • czy i kiedy organ podatkowy musi wydać postanowienie o zarachowaniu wpłaty?
    • czy nadpłatę z podatku rolnego można przeksięgować na należności cywilnoprawne?
    • czy wpłatę dokonaną przez podatnika można zarachować na zaległość objętą tytułem wykonawczym?
  16. Możliwość płatności podatku lub opłaty przez osobę inną niż podatnik
  17. Które podmioty muszą regulować płatności podatków i opłat w formie bezgotówkowej?
  18. Przedawnienie podatków i opłat
    • kiedy dochodzi do przedawnienia należności?
    • w jaki sposób może dojść do przerwania biegu terminu przedawnienia?
    • w jaki sposób i kiedy odpisać przedawniony podatek i/lub opłatę z konta zobowiązanego?
    • jakie są konsekwencje bilansowe niedokonania odpisu przedawnionej należności?
    • czy pracownik księgowości może odpowiadać dyscyplinarnie za nieterminowe odpisywanie przedawnionych należności?
  19. Postępowanie z nadpłatami podatków
    • czy na każdą kwotę nadpłaty powinna być wydana decyzja?
    • czy organ podatkowy wszczyna postępowanie w spranie nadpłaty w urzędu czy na wniosek podatnika?
    • kiedy i w jakiej formie nadpłaty powinny być zwrócone?
    • kiedy przedawnia się prawo do nadpłaty?
    • jak postąpić z nadpłatą gdy już przedawniło się prawo do jej zwrotu?
  20. Indywidualne konsultacje, pytania w zakresie tematyki szkolenia

WYBRANE ZAGADNIENIA:

  • Jakie działania podjąć w ramach prowadzenia rachunkowości podatków i opłat publicznoprawnych, aby dane w księgach rachunkowych były prawidłowe czyli zgodne z decyzjami, deklaracjami, dowodami wpłat i innymi dokumentami?
  • W oparciu o jakie dokumenty można dokonać stosownych przeksięgowań, odpisów, przypisów czy korekt ewentualnych nieprawidłowych zapisów w ewidencji księgowej?
  • Jaka jest podstawa i termin na ewentualne korygowanie zapisów w ewidencji księgowej?
  • Zasady funkcjonowania kont księgowych (konta syntetyczne, analityczne i szczegółowe).
  • Przypisy za okresy wsteczne – jak i w oparciu o jakie dokumenty przypisać należności główne i odsetki?
  • Odpis przedawnionych należności z tytułu podatków i opłat publicznoprawnych z ksiąg rachunkowych – jak udokumentować przedawnienie?, jak sporządzić dokument księgowy do odpisu?, kto powinien go podpisać? Czy przedawniony podatek i/lub opłata może pozostać w księgach rachunkowych na następny rok?
Wykładowca

Cecylia Wołoch

– od ponad 30 lat zawodowo zajmuje się problematyką związaną ze sferą dochodów budżetowych, a w szczególności zagadnieniami dotyczącymi rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych; Przez cały okres aktywności zawodowej związana z Urzędem Miasta Krakowa gdzie przez wiele lat zajmowała stanowisko Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji. Prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych.

Szczegóły organizacyjne szkolenia online
  • Szkolenie jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie oraz przez osoby zgłoszone na szkolenie.
  • Dzień przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF oraz link do rejestracji.
Warunki uczestnictwa i rabaty

592,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

25 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
17 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki