Data: 5 listopada 2025 r. – Jak skutecznie prowadzić rachunkowość podatków i opłat lokalnych?
5 listopada 2025 r.
9.00 - 13.00
Cecylia Wołoch
Pomoc publiczna
Najnowsze szkolenia
JAK SKUTECZNIE PROWADZIĆ RACHUNKOWOŚĆ PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH ORAZ INNYCH NALEŻNOŚCI PUBULICZNOPRAWNYCH?
Podstawa przypisu
Kiedy ująć w księgach rachunkowych uchylone decyzje przez Samorządowe Kolegiom Odwoławcze
Jak i w oparciu o jakie dokumenty przypisać należności główne i odsetki za okresy wsteczne?
Postępowanie z nadpłatami i przedawnionymi podatkami i opłatami figurującymi w księgach rachunkowych
- Ogólne zasady ewidencji księgowej w zakresie podatków i opłat – obowiązujące przepisy (zastosowanie wybranych przepisów ustawy o rachunkowości, ustawy o finansach publicznych, ordynacji podatkowej, rozporządzeń Ministra Finansów)
- Podstawa przypisu (deklaracja, decyzja, zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi)
- Szczegółowe omówienie zasad funkcjonowania konta rozrachunkowego 221 – „Należności z tytułu dochodów budżetowych”
- Czy podstawą przypisu/odpisu jest decyzja doręczona czy ostateczna?
- Składanie deklaracji za okresy wsteczne np. od 2020r. (na których drukach?, starych czy aktualnie obowiązujących?)
- Czy deklaracja na opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi za listopad i grudzień np. 2024r. złożona 3 września 2025r. stanowi podstawę przypisu należności i kiedy taki przypis powinien być dokonany?
- Czy wydana 27 września 2025r. decyzja określająca wysokość podatku od nieruchomości osoby fizycznej za rok 2020 doręczona 3 listopada 2025r. stanowić będzie podstawę przypisu należności na karcie kontowej zobowiązanego i w którym miesiącu?
- Czy podatnika należy informować o przedawnieniu należności?
- W jaki sposób dokonać przypisu deklaracji za okresy wsteczne (czy należą się odsetki za okresy wsteczne, w przypadku gdy deklaracje nie były składane? Od kiedy liczyć odsetki? Na podstawie jakiego dokumentu przypisać odsetki?)
- Kiedy ująć w księgach rachunkowych uchylone decyzje przez SKO wydane w starym roku (2025) a doręczone do organu I instancji w styczniu 2026r.?
- Kiedy dokonać odpisu należności w związku z jej umorzeniem – decyzja wydana 28 grudnia 2025r. a doręczona podatnikowi 3 stycznia 2026r.?
- Przypisywanie korekt deklaracji (terminy składania)
- Kiedy i na jakiej podstawie przypisać koszty upomnienia
- Sposoby płatności podatków i opłat
- zapłata w kasie
- zapłata na rachunek bankowy
- zapłata do inkasenta
- Zarachowanie wpłaty dokonanej po terminie płatności
- czy zarachować należy zgodnie ze wskazaniem podatnika np. tylko na należność główną?
- czy i kiedy organ podatkowy musi wydać postanowienie o zarachowaniu wpłaty?
- czy nadpłatę z podatku rolnego można przeksięgować na należności cywilnoprawne?
- czy wpłatę dokonaną przez podatnika można zarachować na zaległość objętą tytułem wykonawczym?
- Możliwość płatności podatku lub opłaty przez osobę inną niż podatnik
- Które podmioty muszą regulować płatności podatków i opłat w formie bezgotówkowej?
- Przedawnienie podatków i opłat
- kiedy dochodzi do przedawnienia należności?
- w jaki sposób może dojść do przerwania biegu terminu przedawnienia?
- w jaki sposób i kiedy odpisać przedawniony podatek i/lub opłatę z konta zobowiązanego?
- jakie są konsekwencje bilansowe niedokonania odpisu przedawnionej należności?
- czy pracownik księgowości może odpowiadać dyscyplinarnie za nieterminowe odpisywanie przedawnionych należności?
- Postępowanie z nadpłatami podatków
- czy na każdą kwotę nadpłaty powinna być wydana decyzja?
- czy organ podatkowy wszczyna postępowanie w spranie nadpłaty w urzędu czy na wniosek podatnika?
- kiedy i w jakiej formie nadpłaty powinny być zwrócone?
- kiedy przedawnia się prawo do nadpłaty?
- jak postąpić z nadpłatą gdy już przedawniło się prawo do jej zwrotu?
- Indywidualne konsultacje, pytania w zakresie tematyki szkolenia
WYBRANE ZAGADNIENIA:
- Jakie działania podjąć w ramach prowadzenia rachunkowości podatków i opłat publicznoprawnych, aby dane w księgach rachunkowych były prawidłowe czyli zgodne z decyzjami, deklaracjami, dowodami wpłat i innymi dokumentami?
- W oparciu o jakie dokumenty można dokonać stosownych przeksięgowań, odpisów, przypisów czy korekt ewentualnych nieprawidłowych zapisów w ewidencji księgowej?
- Jaka jest podstawa i termin na ewentualne korygowanie zapisów w ewidencji księgowej?
- Zasady funkcjonowania kont księgowych (konta syntetyczne, analityczne i szczegółowe).
- Przypisy za okresy wsteczne – jak i w oparciu o jakie dokumenty przypisać należności główne i odsetki?
- Odpis przedawnionych należności z tytułu podatków i opłat publicznoprawnych z ksiąg rachunkowych – jak udokumentować przedawnienie?, jak sporządzić dokument księgowy do odpisu?, kto powinien go podpisać? Czy przedawniony podatek i/lub opłata może pozostać w księgach rachunkowych na następny rok?
Cecylia Wołoch
– od ponad 30 lat zawodowo zajmuje się problematyką związaną ze sferą dochodów budżetowych, a w szczególności zagadnieniami dotyczącymi rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych; Przez cały okres aktywności zawodowej związana z Urzędem Miasta Krakowa gdzie przez wiele lat zajmowała stanowisko Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji. Prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych.
- Szkolenie jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie oraz przez osoby zgłoszone na szkolenie.
- Dzień przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF oraz link do rejestracji.
592,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:
RABATY DO WYKORZYSTANIA:
25 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
17 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie
Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.