Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 18 lipca 2025 r. – Przedawnienie podatków i opłat lokalnych

PRZEDAWNIENIE PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH
Z UWZGLĘDNIENIEM ZAPOWIADANYCH
ZMIAN PRZEPISÓW W ORDYNACJI PODATKOWEJ

przedawnienie zaległości podatnika, osoby trzeciej, spadkobiercy
przedawnienie nadpłat
przedawnienie obowiązku zapłaty kosztów upomnienia

Program szkolenia
  1. Przedawnienie orzekania:
    • Ile lat wstecz może cofnąć się organ podatkowy żeby wydać decyzję?
    • Czy te same terminy obowiązują przy wydawaniu decyzji wymiarowych (nakazów zapłaty) i decyzji określających?
    • Jaka jest konsekwencja w przedmiocie terminu płatności, przy wydawaniu decyzji za lata wstecz?
    • Czy termin płatności zobowiązania za lata wstecz, zawsze wynosi 14 dni od daty doręczenia decyzji?
  2. Przedawnienie zaległości:
    • Kto ma obowiązek „pilnować” terminu przedawnienia?
    • Kto odpowiada za prawidłowe ustalenie terminu przedawnienia?
    • Jaki wpływ ma przedawnienie na dochodzenie należnego podatku?
    • Czy zawsze podatek przedawnia się z upływem 5 lat?
    • Co ma wpływ na bieg terminu przedawnienia?
    • Jak liczyć okres przedawnienia?
    • Co zawiesza a co przerywa bieg przedawnienia?
    • Czy doręczenie upomnienia przerwie bieg terminu przedawnienia?
    • Jak liczyć termin przedawnienia, gdy podatnik jest w upadłości?
    • Co to znaczy, że środek egzekucyjny przerywa bieg terminu przedawnienia?
    • Jak ustalić datę zastosowania środka egzekucyjnego?
    • Czy ten środek musi być skuteczny?
    • Co zrobić, aby podatek się nie przedawnił?
    • Co zrobić gdy upływa termin przedawnienia, a zaległość jest jeszcze w egzekucji?
    • Czy urząd skarbowy sam ustali termin przedawnienia?
    • Co zrobić z zaległością przedawnioną?
    • Czy hipoteka i zastaw skarbowy nadal chronią przed przedawnieniem?
    • Najnowsze orzecznictwo w zakresie przedawnienia zaległości podatkowych
    • Kiedy i w jaki sposób powiadomić organ egzekucyjny o upływie terminu przedawnienia? Jak wypełnić e-ZW gdy zaległość się przedawniła?
  3. Przedawnienie odpowiedzialności za zaległości:
    • Jaki jest termin przedawnienia do wydania decyzji o odpowiedzialności spadkobiercy?
    • Jaki jest termin przedawnienia do wydania decyzji o odpowiedzialności osoby trzeciej?
    • Jaki jest termin przedawnienia zaległości pozostawionych przez podatników zmarłych?
    • Jaki jest termin przedawnienia zaległości przeniesionych na osoby trzecie?
  4. Przedawnienie nadpłat:
    • Czy nadpłaty ulegają przedawnieniu?
    • Jaki jest termin przedawnienia nadpłat?
    • Co przerywa bieg terminu przedawnienia nadpłaty?
  5. Przedawnienie kosztów upomnień:
    • Przesłanki przedawnienia kosztów upomnień?
    • Czy wszystkie „stare” koszty upomnień się przedawniły?
    • Jak liczyć termin przedawnienia kosztów upomnień?
    • Czy i jakie okoliczności przerywają bieg terminu przedawnienia kosztów upomnień?
    • Na konkretnych przykładach nauczymy się obliczać termin przedawnienia kosztów upomnień
    • Jak w praktyce przedawnić koszty upomnienia?
    • Co w praktyce oznacza przedawnienie kosztów upomnień?
    • Czy w związku z przedawnieniem kosztów upomnień, musimy je gdzieś odpisać?
    • Kto odpowiada za przedawnienie kosztów upomnień?
    • Jak na przedawnienie kosztów upomnień wpłynie najnowsza nowelizacja ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji?
  6. Zapowiadane przez ustawodawcę zmiany przepisów
    • Kiedy i w jakim kształcie zmienią się przepisy dotyczące przedawnień?
    • Jak będą przedawniały się zaległości podatkowe i publicznoprawne po wejściu w życie procedowanej nowelizacji Ordynacji podatkowej?
    • Które zaległości będą przedawniać się inaczej niż do tej pory?
      Jak będą przedawniać się zaległości podatkowe w 2025 roku, a jak w roku 2026? Które zaległości, jako przedawnione, będziemy odpisywać w 2025 roku, a które w roku 2026?
  7. Odpowiedzi na pytania
Wykładowca

dr Hanna Kmieciak

– praktyk i teoretyk w dziedzinie prawa finansowego, a szczególnie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego; absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka studiów doktoranckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu; właściciel Kancelarii JST konsultacje szkolenia doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni pracownik jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni redaktor naczelny „Prawa Finansów Publicznych”, konsultant Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca regionalnych izb obrachunkowych, autor książek: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka”, współautor książek „Jednostki pomocy społecznej”, „Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, „Podatki lokalne 2016” i „Rejestr Należności Publicznoprawnych” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wydawnictw INFOR, CH Beck i Wolters Kluwer Polska.

    Szkolenie przeznaczone dla pracowników organów podatkowych gmin zajmujących się naliczaniem, egzekwowaniem i windykacją podatku od środków transportowych. Omówione zostaną obowiązujące przepisy i ich zmiana oraz najnowsze orzecznictwo.
      Podczas szkolenia omówione zostaną obowiązki podatnika i organu podatkowego w przedmiocie powstania i egzekwowania podatku od środków transportowych w roku 2025.

Serdecznie zapraszam 😊
Dr Hanna Kmieciak

Szczegóły organizacyjne szkolenia online
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki