Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 20 sierpnia 2025 r. – Wszystko o przedawnieniu opłaty „śmieciowej”

WSZYSTKO O PRZEDAWNIENIU
OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI
KTÓRE NALEŻNOŚCI PRZEDAWNIŁY SIĘ W 2024 ROKU
A KTÓRE PRZEDAWNIĄ SIĘ W 2025 ROKU?

Sposoby postępowania z przedawnionymi opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi w księgach rachunkowych
Problematyka przedawnienia należności zabezpieczonych hipoteką

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

I. Stosowanie przepisów Ordynacji podatkowej do należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – sposoby powstawania zobowiązania w opłacie

  1. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jako należność powstająca z mocy prawa Jak rozumieć to w praktyce (przykłady: jak i od kiedy liczyć odsetki w przypadku braku deklaracji, deklaracja złożona po terminie, deklaracja nieprawidłowa, decyzja określająca, czy w decyzji określającej naliczamy odsetki? zawiadomienie o wysokości opłaty doręczone po upływie terminu płatności)
  2. Najczęściej występujące błędy w zakresie dokonywania przypisów i odpisów (w jakim terminie przypisać należność wynikającą z deklaracji a w jakim z decyzji lub z zawiadomienia? Przypis a niedoręczona decyzja, decyzja wysłana do zmarłego podatnika. Czy mimo niedoręczenia zawiadomienia o wysokości opłaty po zmianie stawek powstaje „nowe” zobowiązanie i zaległość w przypadku braku wpłaty?)
  3. Terminy płatności opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (z czego wynikają? Kiedy mamy do czynienia z zaległością?)  
  4. Wygaszenie zobowiązań w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi poprzez zapłatę, przedawnienie, umorzenie zaległości, zaliczenie nadpłaty na poczet zaległości, bieżących i przyszłych zobowiązań

II BLOK SZKOLENIOWY

II. Przedawnienie zobowiązania w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  1. Za jaki okres wstecz organ podatkowy może skutecznie żądać złożenia deklaracji „śmieciowej” lub w przypadku jej niezłożenia określić wysokość zobowiązania z tytułu opłaty?
  2. Jaki jest termin płatności opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku wydania w 2025r. decyzji określającej np. za 2020r.?
  3. Czy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok 2019 należało uznać za przedawnioną z końcem roku 2024 jeżeli nie podjęto żadnych działań skutkujących przerwaniem lub zawieszeniem biegu terminu przedawnienia?
  4. Czy należało odpisać przedawnioną opłatę z roku 2019 w roku 2024 czy w 2025?
  5. Czy w decyzji określającej opłatę za okresy wsteczne należy naliczyć odsetki od zaległości?
  6. Czy i na jakich zasadach zastosowanie środka egzekucyjnego przerywa bieg terminu przedawnienia (pojęcie tzw. skutecznego i nieskutecznego środka egzekucyjnego, w którym momencie następuje zajęcie środków na rachunku bankowym)?
  7. Czy w przypadku przedawnienia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy równocześnie odpisać z ksiąg rachunkowych należność główną, odsetki i koszty upomnienia?
  8. W jaki sposób udokumentować przedawnienie opłaty, odsetek i kosztów upomnienia?
  9. Jaki dokument stanowił będzie dowód księgowy, w oparciu o który można będzie odpisać przedawnioną opłatę z ksiąg rachunkowych?
  10. Omówienie najnowszych orzeczeń dotyczących przedawnienia zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką – istotna zmiana linii orzeczniczej.
  11. Czy ustanowienie hipoteki lub zastawu skarbowego zabezpiecza przed przedawnieniem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?

III BLOK SZKOLENIOWY

III. Nadpłata w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – kiedy może wystąpić i kiedy przedawni się prawo do zwrotu nadpłaty?

  1. Definicja nadpłaty wg Ordynacji podatkowej (momenty powstania nadpłaty, czy nadpłata musi być zawsze określona decyzją?, czy mamy do czynienia z nadpłatą opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku gdy podatnik uiści opłatę z góry na cały rok?, kto powinien wydać decyzję w sprawie nadpłaty – nieustający dylemat – wymiar czy księgowość?)
  2. Czy nadpłata musi być zwrócona podatnikowi czy innej osobie, która dokonała wpłaty za podatnika? Czy podatnika należy informować o nadpłacie?
  3. Zasady zaliczania i zwrotu nadpłaty (jak postępować z nadpłatami do wysokości kosztów upomnienia?, czy można zaliczyć nadpłatę na koszty upomnienia?, czy można zaliczyć nadpłatę na poczet przyszłych zobowiązań? Czy nadpłatę w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi można zarachować na inne podatki lub zaległości cywilnoprawne?)
  4. Czy można zarachować nadpłatę na zaległość zabezpieczoną wpisem na hipotekę?
  5. Czy w przypadku zaliczenia nadpłaty na poczet zaległości należy wydać postanowienie o zarachowaniu? Na podstawie jakiego dokumentu dokonać ujęcia w księgach rachunkowych zdarzenia dot. zarachowania nadpłaty na poczet zaległości, kosztów upomnienia lub przyszłych należności?
  6. Zwrot nadpłaty na rachunek bankowy, przekazem pocztowym, w kasie (terminy zwrotu nadpłaty, zwrot nadpłaty z odsetkami)
  7. Jak postąpić z nadpłatami, gdy prawo do zwrotu nadpłaty uległo przedawnieniu?
  8. Postępowania z nadpłatami po śmierci podatnika ( czy podlegają dziedziczeniu i kiedy mogą być zwrócone?)
  9. Czy zwrot nadpłaty po śmierci podatnika dokonywany jest z urzędu jego spadkobiercom czy na ich wniosek?

IV BLOK SZKOLENIOWY

Odpowiedzi na pytania uczestników.

Wykładowca

Cecylia Wołoch

– od ponad 30 lat zawodowo zajmuje się problematyką związaną ze sferą dochodów budżetowych, a w szczególności zagadnieniami dotyczącymi rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych; Przez cały okres aktywności zawodowej związana z Urzędem Miasta Krakowa gdzie przez wiele lat zajmowała stanowisko Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji. Prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych.

NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA:

  • JAK POPRAWNIE WYLICZYĆ terminy przedawnienia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi? Omówienie na konkretnych przykładach
  • Czy dla przedawnienia opłaty ma znaczenie fakt, że jej wysokość wynika z deklaracji, z decyzji określającej czy też wynika z zawiadomienia?
  • Jak przedawniają się odsetki i koszty upomnienia?
  • Jakie działania powinien podjąć wierzyciel aby nie dopuścić do przedawnienia lub przynajmniej przerwać lub zawiesić bieg terminu przedawnienia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
  • Jakie zdarzenia zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej przerywają a jakie zawieszają bieg terminu przedawnienia?
  • Przerwanie biegu terminu przedawnienia przez zastosowanie środka egzekucyjnego
  • Od kiedy liczyć bieg „nowego” terminu przedawnienia po zastosowaniu środka egzekucyjnego?
  • Czy brak środków pieniężnych na rachunku bankowym zobowiązanego czyni zastosowany środek egzekucyjny – zajęcie wierzytelności – bezskutecznym?
  • Czy można wydać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi jeżeli zaległość z tego tytułu została zahipotekowana a termin przedawnienia już upłynął – jak postąpić w sytuacji gdy podatnik wystąpi o takie zaświadczenie?
  • Czy nadpłata w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi ulega przedawnieniu i jak liczyć termin przedawnienia do zwrotu nadpłaty?
  • Czy nadpłata zwracana jest z urzędu czy na wniosek?
  • Czy można zarachować dobrowolną wpłatę zobowiązanego na zaległość objętą tytułem wykonawczym i czy przerwie to bieg terminu przedawnienia?
  • Obowiązek informowania organu egzekucyjnego przez wierzyciela o przedawnieniu należności objętych tytułem wykonawczym w tym obowiązek informowania o przedawnienia kosztów upomnienia.

Uwaga! Uczestnicy szkolenia otrzymają w materiałach szkoleniowych przydatne w zakresie realizowanych zadań wzory pism, decyzji, postanowień a także wzory instrukcji dot. m.in. ewidencji księgowej opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Szczegóły organizacyjne szkolenia online
  • Szkolenie jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie oraz przez osoby zgłoszone na szkolenie.
  • Dzień przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF oraz link do rejestracji.
Warunki uczestnictwa i rabaty

573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki