Data: 14 lipca 2025 r. – Postępowanie podatkowe i windykacyjne z podatnikiem zmarłym

14 lipca 2025 r.
9.00 - 13.00
Aneta Chmielowiec
Pomoc publiczna
Najnowsze szkolenia
POSTĘPOWANIE PODATKOWE
I WINDYKACYJNE Z PODATNIKIEM ZMARŁYM
I BLOK SZKOLENIOWY
I. Dziedziczenie przez gminę
- Ustawowy porządek dziedziczenia. Zakres odpowiedzialności spadkobierców za długi spadkowe – odpowiedzialność wprost i z dobrodziejstwem inwentarza.
- Kiedy gmina dziedziczy spadek po zmarłym? Czy gmina powinna być spadkobiercą? Jak ująć w ewidencji księgowej dziedziczenie spadku przez gminę?
- Czy gmina odpowiada za zaległości pozostawione przez spadkodawcę?
- Czy gmina może odrzucić spadek?
- Interpretacja art. 59 § 1 pkt 11 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym zobowiązanie podatkowe wygasa wskutek nabycia spadku przez jednostkę samorządu terytorialnego stwierdzonego przez prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku – ze skutkiem na dzień otwarcia spadku?
- Omówienie wyników kontroli NIK w zakresie dziedziczenia majątku przez gminę. Najistotniejsze nieprawidłowości i nieszczelności w procedurach urzędów gmin, ujawnione przez NIK.
II. Śmierć podatnika i co dalej?
- W jakich przypadkach należy przeprowadzić postępowanie spadkowe i czy jest to obowiązek gminy?
- Omówienie wniosków z raportu NIK w zakresie kontroli odzyskiwania należności przez gminy.
- W jaki sposób organ podatkowy może ustalić spadkobierców? Co zawiera Rejestr Spadkowy i jak prawidłowo z niego korzystać? Ile kosztuje?
- Jakie dokumenty należy złożyć w sądzie, aby przeprowadzić postępowanie spadkowe (właściwość sądu, reprezentacja przed sądem)
- Czy do wydania decyzji w sprawie odpowiedzialności spadkobiercy za zobowiązania spadkodawcy potrzebny jest spis inwentarza oraz dział spadku? Przykładowy wzór wniosku o spis inwentarza.
- Omówienie przykładowego wzoru wniosku o stwierdzenie nabycia spadku.
- Jakie są koszty postępowania spadkowego ponoszone przez gminę (co zrobić, aby gmina nie płaciła kosztów postępowania spadkowego)?
- Czy spadkobierców można obciążyć kosztami postępowania spadkowego zainicjowanego przez gminę?
- Omówienie przykładowego wzoru postanowienia w tym zakresie, które pozwala na wyegzekwowanie kosztów postępowania spadkowego, zainicjowanego przez gminę, na spadkobiercę.
- Jakie działania powinien podjąć organ podatkowy po uzyskaniu informacji o śmierci podatnika?
- Co z bieżącym wymiarem podatku gdy podatnik nie żyje (czy decyzję na zmarłego można doręczyć członkowi rodziny, który ze zmarłym mieszkał i chciałby płacić podatek?) Czy można opodatkować posiadacza samoistnego nieruchomości? Czy konieczne jest postępowanie spadkowe, aby wyegzekwować zaległości od spadkobiercy? Czy można wystawić decyzję o odpowiedzialności spadkobiercy, mimo nieprzeprowadzenia postępowania spadkowego?
- Jak postąpić gdy na koncie zmarłego podatnika/zobowiązanego figuruje zaległość lub nadpłata? Czy zaległość może zapłacić spadkobierca bez wydania decyzji? Czy nadpłatę można zwrócić spadkobiercy bez wydania decyzji?
- Czy można orzec o odpowiedzialności podatkowej spadkobierców bez względu na to czy wydane zostało postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku?
- Jak traktować wpłaty dokonywane za zmarłego przez inne osoby, np. członków rodziny?
- Jak tratować wpłaty dokonywane za zmarłego w tracie postępowania egzekucyjnego?
- Co zrobić z wnioskiem członka rodziny o ulgę w zapłacie zaległości podatkowej po spadkodawcy?
II BLOK SZKOLENIOWY
III. Procedura przenoszenia odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe spadkodawcy na spadkobiercę. Nadpłata po zmarłym
- Jak prawidłowo wydać decyzję o odpowiedzialności spadkobierców za zaległości zmarłego?
- Zakres odpowiedzialności poszczególnych spadkobierców – czyli, który spadkobierca i za co odpowiada?
- Konstrukcja decyzji o odpowiedzialności spadkobierców. Przykładowy wzór
- Doręczenie decyzji przenoszącej odpowiedzialność za zaległości zmarłego podatnika
- Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji o odpowiedzialności spadkobierców?
- Kiedy przedawnia się zobowiązanie podatkowe wynikające z decyzji o odpowiedzialności spadkobierców?
- Jak postąpić z nadpłatą pozostawioną przez zmarłego (komu i w jakiej kwocie należy zwrócić nadpłatę? czy w sprawie nadpłaty zmarłego musi być wydana decyzja stwierdzająca nadpłatę? czy nadpłata może być zaliczona na inne zaległości spadkobiercy?)
IV. Postępowanie podatkowe i egzekucyjne a śmierć podatnika
- Czy jest możliwe zawieszenie postępowania podatkowego na czas postępowania spadkowego?
- Przedawnienie zobowiązania podatkowe po zmarłym.
- Jak postąpić gdy spadkobiercy, na których wydania została decyzja nie płacą (czy spadkobiercy wysyłamy upomnienie? czy wysyłając upomnienie na tą samą zaległość do kilku zobowiązanych, od każdego z nich musimy żądać kosztów upomnienia)
- Jak wystawić tytuł wykonawczy na spadkobiercę?
- Śmierć podatnika w trakcie postępowania egzekucyjnego – jak zawiadomić organ egzekucyjny o śmierci podatnika?
- Które zobowiązania wygasają wraz ze śmiercią podatnika?
- Śmierć właściciela nieruchomości, który złożył deklarację „śmieciową” – czy można egzekwować zaległość od małżonka, który nie złożył deklaracji? Co z bieżącymi należnościami w zakresie opłaty „śmieciowej” po śmierci właściciela nieruchomości?
III BLOK SZKOLENIOWY
V. Odpowiedzialność solidarna w podatkach i opłatach lokalnych
- Co to znaczy odpowiedzialność solidarna?
- Jak doręczyć decyzję wymiarową, żeby powstała odpowiedzialność solidarna?
- Składanie deklaracji podatkowych przez współwłaścicieli (każdy z osobna?) co z małżonkami?
- Składanie deklaracji śmieciowych przez współwłaścicieli?
- Jak prawidłowo zaksięgować wpłatę podatników odpowiedzialnych solidarnie?
- Wniosek o ulgę w zapłacie podatków złożony przez jednego ze współwłaścicieli.
- Komu zwrócić nadpłatę w odpowiedzialności solidarnej podatników?
- Jak wystawić prawidłowo upomnienie za zaległość w odpowiedzialności solidarnej oraz tytuł wykonawczy na zaległość, za którą solidarnie odpowiadają podatnicy?
- Czym różni się odpowiedzialność solidarna podatników od odpowiedzialności majątkiem wspólnym? Omówienie na tytułach wykonawczych stosowanych w egzekucji administracyjnej.
- Odpowiedzialność majątkiem wspólnym małżonka zobowiązanego w egzekucji – omówienie zmian, które weszły w życie 25 marca 2024 r.
- Czym różni się współwłasność ułamkowa od współwłasności łącznej?
- Kogo dotyczy odpowiedzialność majątkiem wspólnym?
IV BLOK SZKOLENIOWY
Odpowiedzi na pytania uczestników.
!!!W ZWIĄZKU Z OGRANICZENIEM TERYTORIALNYM WYKŁADOWCY PRACOWNICY URZĘDÓW Z WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NIE MOGĄ BRAĆ UDZIAŁU W SZKOLENIU.
SERDECZNIE PAŃSTWA PRZEPRASZAMY I ZAPRASZAMY NA INNE SZKOLENIA!!!
Aneta Chmielowiec
– radca prawny, specjalista w zakresie podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków i opłat lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej i egzekwowania podatków i opłat, a także pomocy publicznej, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie w zakresie finansów publicznych, w tym Ordynacji podatkowej.
Uczestnicy szkolenia uzyskają informacje dotyczące instytucji „przeniesienia odpowiedzialności” na spadkobiercę i instytucji odpowiedzialności solidarnej oraz odpowiedzialności majątkiem wspólnym. Dowiedzą się kiedy i jak uruchomić postępowanie zmierzające do ustanowienia odpowiedzialności za zobowiązania spadkodawcy, jak sprawnie je przeprowadzić i prawidłowo wydać decyzję, jak doprowadzić do przymusowej realizacji obowiązku wynikającego z takiej decyzji.
Szkolenie zostanie przeprowadzone w praktyczny sposób, a w czasie jego trwania będzie możliwość zgłaszania pytań na czacie.
Szkolenie adresowane jest do skarbników gmin i pracowników urzędów, związków międzygminnych, zajmujących się wymiarem, ewidencją księgową podatków i opłat lokalnych, w tym opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także egzekwowaniem tych należności
Serdecznie zapraszam
Aneta Chmielowiec
Do materiałów szkoleniowych zostanie dołączonych 5 wzorów pism:
- wzór wniosku o spis inwentarza
- wzór wniosku gminy o stwierdzenie nabycia spadku
- postanowienia w sprawie kosztów postępowania (tzw. „przerzucenie” na podatnika kosztów postępowania sądowego o stwierdzenie nabycia spadku przeprowadzonego przez gminę)
- wzór decyzji o zakresie odpowiedzialności spadkobiercy
- wzór wezwania następców prawnych
HARMONOGRAM SZKOLENIA
9.00 – 10.30 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
10.30 – 10.40 PRZERWA
10.40 – 11.50 II BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 III BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA I ODPOWIEDZI
– PYTANIA W FORMIE CZATU
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
- Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
- W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
- W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:
RABATY DO WYKORZYSTANIA:
23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie
Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.