Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 14 lipca 2025 r. – Postępowanie podatkowe i windykacyjne z podatnikiem zmarłym

POSTĘPOWANIE PODATKOWE
I WINDYKACYJNE Z PODATNIKIEM ZMARŁYM

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

I. Dziedziczenie przez gminę

  1. Ustawowy porządek dziedziczenia. Zakres odpowiedzialności spadkobierców za długi spadkowe – odpowiedzialność wprost i z dobrodziejstwem inwentarza.
  2. Kiedy gmina dziedziczy spadek po zmarłym? Czy gmina powinna być spadkobiercą? Jak ująć w ewidencji księgowej dziedziczenie spadku przez gminę?
  3. Czy gmina odpowiada za zaległości pozostawione przez spadkodawcę?
  4. Czy gmina może odrzucić spadek?
  5. Interpretacja art. 59 § 1 pkt 11 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym zobowiązanie podatkowe wygasa wskutek nabycia spadku przez jednostkę samorządu terytorialnego stwierdzonego przez prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku – ze skutkiem na dzień otwarcia spadku?
  6. Omówienie wyników kontroli NIK w zakresie dziedziczenia majątku przez gminę. Najistotniejsze nieprawidłowości i nieszczelności w procedurach urzędów gmin, ujawnione przez NIK.

II. Śmierć podatnika i co dalej?

  1. W jakich przypadkach należy przeprowadzić postępowanie spadkowe i czy jest to obowiązek gminy?
  2. Omówienie wniosków z raportu NIK w zakresie kontroli odzyskiwania należności przez gminy.
  3. W jaki sposób organ podatkowy może ustalić spadkobierców? Co zawiera Rejestr Spadkowy i jak prawidłowo z niego korzystać? Ile kosztuje?
  4. Jakie dokumenty należy złożyć w sądzie, aby przeprowadzić postępowanie spadkowe (właściwość sądu, reprezentacja przed sądem)
  5. Czy do wydania decyzji w sprawie odpowiedzialności spadkobiercy za zobowiązania spadkodawcy potrzebny jest spis inwentarza oraz dział spadku? Przykładowy wzór wniosku o spis inwentarza.
  6. Omówienie przykładowego wzoru wniosku o stwierdzenie nabycia spadku.
  7. Jakie są koszty postępowania spadkowego ponoszone przez gminę (co zrobić, aby gmina nie płaciła kosztów postępowania spadkowego)?
  8. Czy spadkobierców można obciążyć kosztami postępowania spadkowego zainicjowanego przez gminę?
  9. Omówienie przykładowego wzoru postanowienia w tym zakresie, które pozwala na wyegzekwowanie kosztów postępowania spadkowego, zainicjowanego przez gminę, na spadkobiercę.
  10. Jakie działania powinien podjąć organ podatkowy po uzyskaniu informacji o śmierci podatnika?
  11. Co z bieżącym wymiarem podatku gdy podatnik nie żyje (czy decyzję na zmarłego można doręczyć członkowi rodziny, który ze zmarłym mieszkał i chciałby płacić podatek?) Czy można opodatkować posiadacza samoistnego nieruchomości? Czy konieczne jest postępowanie spadkowe, aby wyegzekwować zaległości od spadkobiercy? Czy można wystawić decyzję o odpowiedzialności spadkobiercy, mimo nieprzeprowadzenia postępowania spadkowego?
  12. Jak postąpić gdy na koncie zmarłego podatnika/zobowiązanego figuruje zaległość lub nadpłata? Czy zaległość może zapłacić spadkobierca bez wydania decyzji? Czy nadpłatę można zwrócić spadkobiercy bez wydania decyzji?
  13. Czy można orzec o odpowiedzialności podatkowej spadkobierców bez względu na to czy wydane zostało postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku?
  14. Jak traktować wpłaty dokonywane za zmarłego przez inne osoby, np. członków rodziny?
  15. Jak tratować wpłaty dokonywane za zmarłego w tracie postępowania egzekucyjnego?
  16. Co zrobić z wnioskiem członka rodziny o ulgę w zapłacie zaległości podatkowej po spadkodawcy?

II BLOK SZKOLENIOWY

III. Procedura przenoszenia odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe spadkodawcy na spadkobiercę. Nadpłata po zmarłym

  1. Jak prawidłowo wydać decyzję o odpowiedzialności spadkobierców za zaległości zmarłego?
  2. Zakres odpowiedzialności poszczególnych spadkobierców – czyli, który spadkobierca i za co odpowiada?
  3. Konstrukcja decyzji o odpowiedzialności spadkobierców. Przykładowy wzór
  4. Doręczenie decyzji przenoszącej odpowiedzialność za zaległości zmarłego podatnika
  5. Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji o odpowiedzialności spadkobierców?
  6. Kiedy przedawnia się zobowiązanie podatkowe wynikające z decyzji o odpowiedzialności spadkobierców?
  7. Jak postąpić z nadpłatą pozostawioną przez zmarłego (komu i w jakiej kwocie należy zwrócić nadpłatę? czy w sprawie nadpłaty zmarłego musi być wydana decyzja stwierdzająca nadpłatę? czy nadpłata może być zaliczona na inne zaległości spadkobiercy?)

IV. Postępowanie podatkowe i egzekucyjne a śmierć podatnika

  1. Czy jest możliwe zawieszenie postępowania podatkowego na czas postępowania spadkowego?
  2. Przedawnienie zobowiązania podatkowe po zmarłym.
  3. Jak postąpić gdy spadkobiercy, na których wydania została decyzja nie płacą (czy spadkobiercy wysyłamy upomnienie? czy wysyłając upomnienie na tą samą zaległość do kilku zobowiązanych, od każdego z nich musimy żądać kosztów upomnienia)
  4. Jak wystawić tytuł wykonawczy na spadkobiercę?
  5. Śmierć podatnika w trakcie postępowania egzekucyjnego – jak zawiadomić organ egzekucyjny o śmierci podatnika?
  6. Które zobowiązania wygasają wraz ze śmiercią podatnika?
  7. Śmierć właściciela nieruchomości, który złożył deklarację „śmieciową” – czy można egzekwować zaległość od małżonka, który nie złożył deklaracji? Co z bieżącymi należnościami w zakresie opłaty „śmieciowej” po śmierci właściciela nieruchomości?

III BLOK SZKOLENIOWY

V. Odpowiedzialność solidarna w podatkach i opłatach lokalnych

  1. Co to znaczy odpowiedzialność solidarna?
  2. Jak doręczyć decyzję wymiarową, żeby powstała odpowiedzialność solidarna?
  3. Składanie deklaracji podatkowych przez współwłaścicieli (każdy z osobna?) co z małżonkami?
  4. Składanie deklaracji śmieciowych przez współwłaścicieli?
  5. Jak prawidłowo zaksięgować wpłatę podatników odpowiedzialnych solidarnie?
  6. Wniosek o ulgę w zapłacie podatków złożony przez jednego ze współwłaścicieli.
  7. Komu zwrócić nadpłatę w odpowiedzialności solidarnej podatników?
  8. Jak wystawić prawidłowo upomnienie za zaległość w odpowiedzialności solidarnej oraz tytuł wykonawczy na zaległość, za którą solidarnie odpowiadają podatnicy?
  9. Czym różni się odpowiedzialność solidarna podatników od odpowiedzialności majątkiem wspólnym? Omówienie na tytułach wykonawczych stosowanych w egzekucji administracyjnej.
  10. Odpowiedzialność majątkiem wspólnym małżonka zobowiązanego w egzekucji – omówienie zmian, które weszły w życie 25 marca 2024 r.
  11. Czym różni się współwłasność ułamkowa od współwłasności łącznej?
  12. Kogo dotyczy odpowiedzialność majątkiem wspólnym?

IV BLOK SZKOLENIOWY

Odpowiedzi na pytania uczestników.

!!!W ZWIĄZKU Z OGRANICZENIEM TERYTORIALNYM WYKŁADOWCY PRACOWNICY URZĘDÓW Z WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NIE MOGĄ BRAĆ UDZIAŁU W SZKOLENIU.
SERDECZNIE PAŃSTWA PRZEPRASZAMY I ZAPRASZAMY NA INNE SZKOLENIA!!!

Wykładowca

Aneta Chmielowiec

– radca prawny, specjalista w zakresie podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków i opłat lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej i egzekwowania podatków i opłat, a także pomocy publicznej, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie w zakresie finansów publicznych, w tym Ordynacji podatkowej.

    Uczestnicy szkolenia uzyskają informacje dotyczące instytucji „przeniesienia odpowiedzialności” na spadkobiercę i instytucji odpowiedzialności solidarnej oraz odpowiedzialności majątkiem wspólnym. Dowiedzą się kiedy i jak uruchomić postępowanie zmierzające do ustanowienia odpowiedzialności za zobowiązania spadkodawcy, jak sprawnie je przeprowadzić i prawidłowo wydać decyzję, jak doprowadzić do przymusowej realizacji obowiązku wynikającego z takiej decyzji.
      Szkolenie zostanie przeprowadzone w praktyczny sposób, a w czasie jego trwania będzie możliwość zgłaszania pytań na czacie.
      Szkolenie adresowane jest do skarbników gmin i pracowników urzędów, związków międzygminnych, zajmujących się wymiarem, ewidencją księgową podatków i opłat lokalnych, w tym opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także egzekwowaniem tych należności

Serdecznie zapraszam
Aneta Chmielowiec

Do materiałów szkoleniowych zostanie dołączonych 5 wzorów pism:

  • wzór wniosku o spis inwentarza
  • wzór wniosku gminy o stwierdzenie nabycia spadku
  • postanowienia w sprawie kosztów postępowania (tzw. „przerzucenie” na podatnika kosztów postępowania sądowego o stwierdzenie nabycia spadku przeprowadzonego przez gminę)
  • wzór decyzji o zakresie odpowiedzialności spadkobiercy
  • wzór wezwania następców prawnych
Szczegóły organizacyjne szkolenia online

HARMONOGRAM SZKOLENIA

   9.00 – 10.30 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
10.30 – 10.40 PRZERWA
10.40 – 11.50 II BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 III BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA I ODPOWIEDZI
                                – PYTANIA W FORMIE CZATU

  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki