Data: 2 grudnia 2024 r. – Wymiar podatków i opłat lokalnych na 2025 rok
2 grudnia 2024
9.00 - 13.00
Aneta Chmielowiec
Pomoc publiczna
Najnowsze szkolenia
WYMIAR PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH NA 2025 R. Z UWZGLĘDNIENIEM NAJNOWSZYCH ZMIAN W PODATKU ROLNYM, LEŚNYM I OD NIERUCHOMOŚCI ORAZ OPŁATACH LOKALNYCH
I BLOK SZKOLENIOWY
- Stawki podatków i opłat w 2025 r. Wzrost stawek na 2025 r. Terminy na podjęcie i opublikowanie uchwał podatkowych na 2025 r. Co w sytuacji, gdy gmina nie podejmie uchwały w sprawie stawek w podatku od nieruchomości na rok kolejny? Co dalej z programami pomocowymi (w zakresie pomocy de minimis i pomocy regionalnej)?
- Nowa definicja budynków i budowli.
- Nowe zasady opodatkowania garaży w 2025 r.
- Inne zmiany w podatku od nieruchomości, a także zmiany w podatku rolnym i leśnym oraz opłatach lokalnych, obowiązujące od 1 stycznia 2025 r., w tym likwidacja zwrotu gminom dochodów utraconych z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.
- Wejście gmin w system e-doręczeń od 1 stycznia 2025 r.? Co to oznacza? Jakie obowiązki ciążą na gminie z tego powodu? Jak będą doręczane decyzje wymiarowe na 2025 r.?
- Jaka wartość przedmiotu zastawu oraz wysokość kary porządkowej obowiązuje w 2025 r.?
- Minimalna wysokość zobowiązania podatkowego na 2025 r.
- Przekazywanie 1,5% podatku rolnego na rzecz uprawnionych podmiotów – zasady i tryb.
II BLOK SZKOLENIOWY
- Postępowanie podatkowe i samoobliczanie:
- co to znaczy przesyłka hybrydowa? Co oznacza zmiana art.126 i art. 211 Ordynacji podatkowej przy wymiarze podatków? Czy decyzja musi zawierać własnoręczny podpis?
- czy wysłanie przez podatnika do organu podatkowego wniosku mailem jest skuteczne?,
- jakie działania powinien podjąć organ, gdy podatnik utrudnia przeprowadzenie postępowania zmierzającego do wydania decyzji w sprawie ustalenia podatku od nieruchomości?
- czy terminy wyznaczone podatnikowi na złożenie dokumentów lub wyjaśnień oraz na zapoznanie się z materiałem dowodowym wliczają się do czasu załatwienia sprawy?
- czy terminy wyznaczone podatnikowi na złożenie dokumentów lub wyjaśnień oraz na zapoznanie się z materiałem dowodowym wliczają się do czasu załatwienia sprawy?
- jak naprawić błąd, który polegał na błędnym wskazywaniu w decyzjach wymiarowych osoby niebędącej spadkobiercą właściciela nieruchomości?
- czy można w jednym piśmie zawiadomić stronę o wszczęciu postępowania oraz o wyznaczeniu terminu do zapoznania się z materiałem zebranym w sprawie?
- co z terminami procesowymi i materialnymi? Czy można zawiesić/wstrzymać ich bieg?
- obowiązek informacyjny gmin w związku z pierwszą czynnością skierowaną do strony (np. wszczęcie postępowania podatkowego, wezwanie, odmowa wszczęcia postępowania),
- tryb postępowania przy niskich kwotach, czy podatnik powinien złożyć informację podatkową przy niskiej kwocie podatku? Czy osoba prawna ma taki obowiązek? – wyjaśnienia MF; czy można wydać decyzję zerową?
- kiedy wydajemy postanowienie o wszczęciu postępowania i o siedmiodniowym terminie do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego?,
- czy dane zawarte w informacji podatkowej wiążą organ podatkowy?,
- czy dane zawarte w deklaracji podatkowej wiążą organ podatkowy,
- podpisywanie decyzji ustalającej/określającej wysokość zobowiązania podatkowego,
- czy można wydać decyzję niektórym współwłaścicielom?, jak prawidłowo wydać decyzję wymiarową współwłaścicielom? (wyjaśnienia RIO),
- zasady doręczania decyzji przy współwłasności? Czy decyzję należy doręczyć wszystkim współwłaścicielom? Jak doręczyć, aby było ono skuteczne? Czy każdy ze współwłaścicieli składa informację?, czy decyzja ustalająca zobowiązanie łączne, wystawiona na obu współwłaścicieli, ale doręczona tylko jednemu z nich jest skuteczna?
- śmierć właściciela a wymiar podatku (decyzja o odpowiedzialności spadkobiercy – wzór),
- jak opodatkować nieruchomość, gdy jeden ze współwłaścicieli jest zwolniony ustawowo z podatku, bądź wyłączony z opodatkowania – wyjaśnienia MF,
- jak opodatkować nieruchomość, gdy jeden ze współwłaścicieli jest przedsiębiorcą?,
- składanie informacji/deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- czy deklaracja podatkowa jest skuteczna, jeśli została złożona po terminie i organ podatkowy wszczął już postępowanie w sprawie określenia wysokości podatku?
- jak należy postąpić w stosunku do podatnika, który złożył deklarację po wydaniu przez organ decyzji ostatecznej?
- czy podatnik może złożyć kilka deklaracji,
- czy brak opłaty od pełnomocnictwa wpływa na ważność pełnomocnictwa?,
- czy doręczenie decyzji/postanowienia jest skuteczne, jeśli pismo zostanie wysłane z pominięciem pełnomocnika? Czy wadliwe doręczenie można naprawić? W jaki sposób?,
- Termin przedawnienia wymiaru podatku w przypadku złożenia informacji podatkowej i jej braku; termin przedawnienia wymiaru podatku, w przypadku złożenia wadliwej informacji podatkowej bądź złożonej po terminie; Za jakie lata wstecz możemy opodatkować podatnika w 2024 r. biorąc pod uwagę termin przedawnienia wymiaru podatku. Termin do wydania i doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. Kto jest zobowiązany do zapłaty podatku i ew. zaległości podatkowych i za jaki okres wstecz?.
- Kto jest podatnikiem w przypadku umowy z trwałym zarządcą?.
- Jak kwalifikować obiekty budowlane (kiedy mamy do czynienia z budynkiem, a kiedy z budowlą?).
Opodatkowanie nieruchomości (użytkowanych i nieużytkowanych) należących do przedsiębiorcy, będącego osobą fizyczną w praktyce organów podatkowych. Czy przerwa w działalności uprawnia do niższej stawki? Czy nieruchomości faktycznie nie wykorzystywane do działalności gospodarczej np. z przyczyn technicznych, należy opodatkować niższą stawką podatku od nieruchomości? Czy posiadanie nieruchomości przez przedsiębiorcę wystarczy do uznania, że nieruchomość jest związana z prowadzeniem działalność gospodarczej? - Rozpoczęcie i zakończenie budowy obiektu a obowiązek podatkowy; Opodatkowanie budynków mieszkalnych do czasu ich sprzedaży.
- Oznaczenia niewłaściwe w ewidencji geodezyjnej – jak opodatkować w takiej sytuacji grunty?
- Działania organu podatkowego, mające na celu opodatkowanie nieruchomości podatnika, który ma siedzibę/miejsce zamieszkania za granicą?
- Opodatkowanie nieruchomości kolejowych i problemy związane z tym zagadnieniem. Podatek od bocznic? – pytania prejudycjalne i co dalej?
- Zwolnienie z podatku od nieruchomości lotnisk użytku publicznego.
- Prosta spółka akcyjna i społeczna agencja najmu nowi podatnicy.
- Problematyka opodatkowania budowli:
- czym jest budowla i jakie znaczenie dla ustalenia zakresu definicji budowli ma wyrok TK z dnia 13 września 2011 r. P 33/09?
- jak będzie wyglądać opodatkowanie budowli sieciowych po uchwale NSA z dnia 10 października 2022 r. III FPS 2/22?
- jaki podatek od sieci technicznych, jak np. transformatory, stacje redukcyjno – pomiarowe, czy rozłączniki sterowania?
- jak opodatkować obiekty kontenerowe?
- jak liczyć powierzchnię użytkową w pomieszczeniach o wysokości w świetle poniżej 2,20 m?
- czy mieszkania komunalne i gminne baseny należy opodatkować?
- co z opodatkowaniem stadionów i budowli gminnych związanych ze świadczeniem usług komunalnych?
a) ustalanie podstawy opodatkowania budowli,
b) czy automaty i bankomaty należy opodatkować podatkiem od nieruchomości,
c) podstawa opodatkowania budowli zamortyzowanych,
d) czy wiaty przystankowe, maszty flagowe, paczkomaty podlegają opodatkowaniu, ustalanie podstawy opodatkowania budowli ujętych w kompleksowych środkach trwałych, opodatkowanie urządzeń technicznych
e) czy wiaty na wózki w marketach podlegają opodatkowaniu?
f) jaki podatek od infrastruktury narciarskiej?
III BLOK SZKOLENIOWY
- Najnowsze orzecznictwo, wyjaśnienia MF i ukształtowana praktyka:
- opodatkowanie budynków i lokali mieszkalnych w świetle uchwały NSA z 21 października 2024 r.,
- opodatkowanie sezonowych ośrodków wypoczynkowych,
- opodatkowanie nieruchomości związanych z gospodarką wodnościekową,
- opodatkowanie nieruchomości ujętych w księgach jako inwestycja,
- uchwała 7 sędziów NSA z dnia 10 października 2022 r. (sygn. akt III FPS 2/22) w sprawie opodatkowania stacji, punktów redukcyjnych, redukcyjno-pomiarowych i pomiarowych gazu;
- opodatkowanie nieruchomości przedsiębiorców; względy techniczne
- jak liczyć powierzchnię użytkową w pomieszczeniach o wysokości w świetle poniżej 2,20 m?
- opodatkowanie myjni samochodowej,
- opodatkowanie stacji paliw,
- opodatkowanie garaży w budynkach wielorodzinnych;
- podatek od sieci technicznych (rozłączniki sterowania, transformatory, stacje redukcyjnopomiarowe);
- opodatkowanie obiektów kontenerowych;
- czy pełnomocnictwo szczególne udzielone w kontroli podatkowej obejmuje również postępowanie podatkowe?,
- zwolnienie z podatku od nieruchomości nieruchomości zajętych na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej,
- akademik z podwyższoną stawką podatkową,
- podatnik może podważać zapisy w ewidencji gruntów i budynków?,
- stawka podatku od nieruchomości od lokalu w apartamentowcach,
- podatek od budynku i od znajdującej się w nim budowli?,
- czy stacje przekazu sygnału telefonii komórkowej są budowlami?,
- czy środek trwały w 90% wyłączony z eksploatacji, a należący do przedsiębiorcy, należy opodatkować stawką najwyższą?,
- czy zbiornik może być budynkiem?,
- czy biogazownia podlega opodatkowaniu?,
- opodatkowanie stacji bazowej telefonii komórkowej
- opodatkowanie hali namiotowej,
- podstawa opodatkowania budowli – kiedy stosujemy art. 4 ust. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?,
- czy „wystawka” przed sklepem podlega opłacie targowej? Food truck a opłata targowa,
- nabycie w trakcie roku przedmiotów opodatkowania – czy wzruszamy decyzję ostateczną?,
- ujawnienie budynku po „wymiarze” – czy wzruszamy decyzję ostateczną?, czy ujawnienie nowej nieruchomości powoduje obowiązek wznowienia postępowania, czy też możliwe jest jej opodatkowanie odrębną decyzją?
- opodatkowanie silosów, transformatorów i chłodni,
- budynek/budowla na cudzym gruncie – kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości,
- czy słup reklamowy to budowla,
- kwalifikacja obiektów – budowla czy budynek?,
- jak postępować, gdy brakuje definicji ustawowej danego wyrażenia? (sprawa dot. zwolnienia z podatku od nieruchomości infrastruktury drogowej),
- czy zarejestrowanie firmy w mieszkaniu jest podstawą do opodatkowania nieruchomości z zastosowaniem najwyższej stawki?,
- czy powierzchnia użytkowa hali garażowej wykazana w ewidencji geodezyjnej jest wiążąca dla organów podatkowych, gdy jest niezgodna z rzeczywistością,
- kiedy biegnie termin, jeśli decyzję skarżący otrzymał wcześniej niż pełnomocnik,
- jak ustalić, czy budynek jest budynkiem gospodarczym,
- opodatkowanie nieruchomości należących do wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego,
Odpowiedzi na pytania uczestników.
!!! W ZWIĄZKU Z OGRANICZENIEM TERYTORIALNYM WYKŁADOWCY PRACOWNICY URZĘDÓW Z WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NIE MOGĄ BRAĆ UDZIAŁU W SZKOLENIU.
SERDECZNIE PAŃSTWA PRZEPRASZAMY I ZAPRASZAMY NA INNE SZKOLENIA!!!
Aneta Chmielowiec
– radca prawny, specjalista w zakresie podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków i opłat lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej i egzekwowania podatków i opłat, a także pomocy publicznej, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie w zakresie finansów publicznych, w tym Ordynacji podatkowej.
Szkolenie zostało podzielone na trzy bloki.
Blok pierwszy to omówienie nowości w podatkach i opłatach lokalnych oraz w postępowaniu podatkowym.
Blok drugi to przedstawienie postępowania podatkowego w zakresie rocznego wymiaru i samoobliczenia, w tym przybliżenie problematyki doręczania decyzji wymiarowych w 2025 r. z uwzględnieniem przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych.
Blok trzeci to przedstawienie aktualnego i najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych oraz wyjaśnień MF w zakresie wymiaru.
W trakcie szkolenia omówione zostaną na przykładach kazusy w zakresie wymiaru, postępowania podatkowego, każdy z uczestników będzie miał możliwość zadawania pytań na czacie i uzyskania odpowiedzi.
Uczestnik szkolenia uzyska kompleksowe informacje i materiały, które pozwolą na sprawne przeprowadzenie wymiaru w 2025 r. Temu celowi służyć będą również przykładowe wzory pism w sprawach dotyczących wymiaru w liczbie 29, dołączone do materiałów szkoleniowych, które zapewne staną się inspiracją i podpowiedzią dla uczestnika w opracowaniu „własnych” wzorów pism.
Szkolenie będzie przeprowadzone w sposób jak najbardziej praktyczny, dzięki czemu uczestnik dowie się, jak w prawidłowy sposób opodatkować grunty, budynki i budowle w 2025 r. oraz jak przeprowadzić postępowanie podatkowe w tym zakresie, a także jakich błędów unikać.
W trakcie szkolenia uczestnik uzyska odpowiedzi na pytania, przykładowo:
- jak opodatkować w 2025 r. garaże w hali garażowej?
- jak opodatkować w 2025 r. garaże stanowiące odrębne nieruchomości lokalowe w bryle budynku mieszkalnego?
- jak opodatkować w 2025 r. garaże przynależne do lokali mieszkalnych?
- jest są nowe zasady dokonywania doręczeń elektronicznych w 2025 r.
- jak należy ustalać czy dany obiekt jest budynkiem lub budowlą na gruncie nowych przepisów prawa?
Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały szkoleniowe, zawierające prezentowane slajdy ze szkolonego tematu, najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych, treści aktów normatywnych z zakresu szkolenia, a także przykładowe wzory (29):
- przykładowy wzór postanowienia w sprawie kosztów postępowania (tzw. „przerzucenie” na podatnika kosztów postępowania sądowego o stwierdzenie nabycia spadku przeprowadzonego przez gminę),
- wezwanie do złożenia deklaracji na podatek leśny
- wezwanie do złożenia informacji o lasach
- decyzja określająca wysokość zobowiązania w podatku leśnym
- decyzja zmieniająca decyzję ostateczną w sprawie określenia wysokości zobowiązania w podatku leśnym.
- decyzja określająca wysokość zobowiązania w podatku od środków transportowych
- decyzja określająca wysokość zobowiązania w podatku rolnym
- decyzja ustalająca wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości
- decyzja ustalająca wysokość zobowiązania w podatku rolnym
- decyzja ustalająca wysokość zobowiązania w podatku leśnym
- decyzja zmieniająca decyzję ostateczną w sprawie ustalenia zobowiązania w podatku od nieruchomości
- decyzja zmieniająca decyzję ostateczną w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego
- decyzja o odpowiedzialności spadkobiercy
- wezwanie do złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych
- wezwanie do złożenia deklaracji na podatek rolny
- wezwanie do złożenia deklaracji na podatek rolny
- postanowienie o wyznaczeniu stronie terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego
- pismo informujące o niezałatwieniu sprawy podatkowej w ustawowym miesięcznym terminie
- postanowienie o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosku podatnika
- postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania podatkowego
- wezwanie podatnika do stawienia się w Urzędzie w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym/do złożenia wyjaśnień
- postanowienie o niezałatwieniu sprawy w terminie
- protokół oględzin
- postanowienie o nałożeniu kary porządkowe
- wezwanie do okazania nieruchomości w celu dokonania oględzin
- wezwanie do udzielenia wyjaśnień odnośnie deklaracji
- postanowienie o wznowieniu postępowania
- wniosek o stwierdzenie nabycia spadku (pismo do sądu powszechnego)
- wniosek o ustanowienie kuratora (pismo do sądu powszechnego)
Serdecznie zapraszam
Aneta Chmielowiec
HARMONOGRAM SZKOLENIA
9.00 – 10.30 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
10.30 – 10.40 PRZERWA
10.40 – 11.50 II BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 III BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA I ODPOWIEDZI – PYTANIA W FORMIE CZATU
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
- Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
- W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
- W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
521,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:
RABATY DO WYKORZYSTANIA:
21 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie
Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.