Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 16 maja 2025 r. – Podatek od nieruchomości - podstawy

PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI
PODSTAWY

Jak przekształcić obowiązek w zobowiązanie?
Kiedy organ prowadzi postępowanie wymiarowe, kiedy określające,
kiedy nadpłatowe, a kiedy nadzwyczajne?
Kiedy umowa najmu i dzierżawy ma znaczenie dla opodatkowania?
Czy warto sporządzać ustosunkowanie się do odwołania?

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

I. JAK POWSTAJE PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI I CO SIĘ Z TYM WIĄŻE?
a. Jakie zdarzenia objęte są podatkiem od nieruchomości?
b. Co to jest obowiązek podatkowy i jak powstaje?
c. Jak przekształcić obowiązek w zobowiązanie?
d. Jakich czynności i kiedy dokonać musi podatnik?
e. Jakich czynności i kiedy dokonać musi organ podatkowy?
f. Jakie różnice zachodzą pomiędzy opodatkowaniem osoby fizycznej i osoby prawnej?
g. Jak sposób powstawania zobowiązań wpływa na kształt postępowania?
h. Kiedy organ prowadzi postępowanie wymiarowe, kiedy określające, kiedy nadpłatowe, a kiedy nadzwyczajne?

II BLOK SZKOLENIOWY

II. KONSTRUKCJA PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI
a. Kto jest opodatkowany?
b. Gdzie i jak szukać właściciela i posiadacza?
c. Kiedy umowa najmu i dzierżawy ma znaczenie dla opodatkowania?
d. Co jest opodatkowane?
e. Grunt, budynek, budowla – jak rozumieć te pojęcia?
f. Jaki wpływ na podatek ma związek z działalnością gospodarczą lub status przedsiębiorcy?
g. Co jest zwolnione z opodatkowania – charakterystyka najpopularniejszych zwolnień?
h. Jak obliczyć podatek (podstawa opodatkowania i stawka podatku)?
i. Gdzie szukać wartości budowli?
j. Jak mierzyć powierzchnię użytkową?

III BLOK SZKOLENIOWY

III. PODSTAWOWE ELEMENTY POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO
a. Kiedy i w jakim celu prowadzić czynności sprawdzające?
b. Czy są one możliwe w każdym postępowaniu?
c. Kiedy i jak wszcząć postępowanie podatkowe?
d. Na czym powinno polegać postępowanie dowodowe?
e. Jak wydać decyzję?
f. Czy warto sporządzać ustosunkowanie się do odwołania?
g. Jak prowadzić akta?

W założeniu II i III etap szkolenia pozwolić ma na zasymulowanie podstaw postępowania organu.
W tej części szkolenie będzie się koncentrować na następujących zagadnieniach:

  • weryfikacja deklaracji/informacji w oparciu o posiadane źródła danych w celu wyznaczenia dalszych kierunków postępowania:
    • weryfikacja okresu przedawnienia deklarowanego zobowiązania
    • ustalenia w zakresie podmiotu podatnika (właściciel, posiadacz zależny i samoistny, użytkownik itd.)
    • zakreślenie ram stanu faktycznego (jaki przedmiot opodatkowania został wskazany w deklaracji/czy zadeklarowano właściwy podatek np. w przypadku gruntów)
    • zakreślenie merytorycznych ram postępowania (stan prawny; stan orzecznictwa)
  • gromadzenie informacji/informowanie podatnika o stanie prawnym w ramach czynności sprawdzających:
    • przygotowanie wezwania do złożenia wyjaśnień lub wielowariantowego pisma zawierającego informację o obowiązującym stanie prawnym oraz jednoczesne wezwanie do złożenia korekty deklaracji
    • zgromadzenie informacji pozwalających na zbudowanie argumentacji postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego
  • wszczęcie postępowania
    • podstawa prawna
    • krąg adresatów
    • uzasadnienie postanowienia
  • czynności dowodowe
    • katalog czynności dowodowych w Ordynacji podatkowej
    • dobór czynności dowodowych do kategorii okoliczności podlegających ustaleniu w postępowaniu
    • precyzja formułowania wezwań do składania dokumentów oraz wyjaśnień
    • postanowienia w sprawie powołania biegłego/oględzin
  • pozostałe czynności postępowania
    • informowanie strony w postępowaniu podatkowym
    • reagowanie na wnioski strony: przegląd akt, wydanie fotokopii, przedłożenie pełnomocnictwa itd.
    • terminy załatwienia sprawy/uzasadnianie postanowień wydłużających termin załatwienia sprawy
    • przerwy w prowadzonym postępowaniu
    • zawiadomienie o możliwości zapoznania się z materiałem dowodowym sprawy
  • przygotowanie decyzji
    • obligatoryjne elementy decyzji podatkowej
    • treść uzasadnienia prawnego i faktycznego – sposób odzwierciedlenia pracy organu w uzasadnieniu decyzji podatkowej
    • doręczenie decyzji
  • przekazanie akt do organu drugiej instancji oraz przygotowanie ustosunkowania się do odwołania
    • metryka; spięcie i ponumerowanie akt
    • cel oraz treść ustosunkowania się do zarzutów odwołania
  • dalsze (ewentualne) etapy postępowania
    • związanie decyzją SKO uchylającą decyzję – dalsze postępowanie dowodowe
    • wykonanie decyzji (nadanie decyzji nieostatecznej rygoru natychmiastowej wykonalności – potencjalne skutki)
    • droga do podważenia decyzji SKO (okoliczności oraz podstawy interwencji prokuratora)
  • okoliczności oraz podstawy stosowania nadzwyczajnych trybów wzruszenia decyzji ostatecznej (wznowienie; stwierdzenie nieważności decyzji ostatecznej)

      Szkolenie kierowane jest do urzędników, którzy rozpoczynają pracę lub mają niewielkie doświadczenie na stanowisku w wydziale podatków i opłatach lokalnych.
      II i III etap szkolenia pozwolić ma na zasymulowanie podstaw postępowania organu.
      W tej części szkolenie będzie się koncentrować na następujących zagadnieniach:

  • weryfikacja deklaracji/informacji w oparciu o posiadane źródła danych w celu wyznaczenia dalszych kierunków postępowania
  • gromadzenie informacji/informowanie podatnika o stanie prawnym w ramach czynności sprawdzających
  • wszczęcie postępowania
  • czynności dowodowe
  • pozostałe czynności postępowania
  • przygotowanie decyzji
  • przekazanie akt do organu drugiej instancji oraz przygotowanie ustosunkowania się do odwołania

      Szkolenie dotyczyć będzie podstaw związanych z procesem wymiaru i określenia podatku od nieruchomości. Poszczególne etapy szkolenia obrazować będą przebieg typowych postępowań. Omówione zostaną podstawy procesowe z uwzględnieniem najnowszych zmian podatku od nieruchomości.
      W ramach szkolenia możliwe będzie zadawanie pytań oraz przedstawianie wyjaśnień w oparciu o okoliczności innego stanu faktycznego. Uczestnik otrzyma wzory najczęściej wydawanych aktów prawnych.

Serdecznie zapraszam
dr Paweł Grzybowski

Wykładowca

dr Paweł Grzybowski

– doktor nauk prawnych, praktyk, doświadczony trener; specjalizuje się w  prawie podatkowym, ze szczególnym uwzględnieniem wdrażania optymalnych rozwiązań dla samorządów w zakresie podatków i opłat lokalnych, a także podatku VAT; w codziennej praktyce uczestniczy m. in. w pracach związanych z bieżącą obsługą jednostek samorządu terytorialnego; jest autorem licznych publikacji w prasie samorządowej

Szczegóły organizacyjne szkolenia online
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki