Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 18 listopada 2024 r. – Opodatkowanie budynków i budowli oraz uchwały podatkowe na 2025 rok

OPODATKOWANIE BUDYNKÓW
I BUDOWLI PODATKIEM OD NIERUCHOMOŚCI
UCHWAŁY PODATKOWE NA 2025 ROK
NAJNOWSZE ORZECZNICTWO

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

  1. Nowości w podatku od nieruchomości, w tym:
    • Projekt zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, o podatku rolnym oraz o podatku leśnym, czyli rewolucja w opodatkowaniu od 1 stycznia 2025 r.
    • nowe definicje budynku i budowli
    • trwałe związane z gruntem
    • stawka mieszkalna dla garaży w budynkach mieszkalnych
    • modyfikacja zwolnień z podatku od nieruchomości (lotniska, terminale towarowe, instytuty badawcze)
    • przedłużenie terminu na złożenie informacji na podatek od nieruchomości
    • projektowana likwidacja zwrotu gminom dochodów utraconych z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody (projekt ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego)

II BLOK SZKOLENIOWY

Opodatkowanie budynków i budowli:

  1. Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów, budynków i budowli związanych z realizacją przez gminy zadań w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków (pismo z 18 lipca 2024 r.)
  2. Opodatkowanie budynków i lokali mieszkalnych w 2024 roku w świetle uchwały NSA z 14 października 2024 r.
  3. Konsekwencje wyroku TK z dnia 4 lipca 2023 r. SK 14/21, w tym:
    • co dalej z definicją budynku i budowli?
    • czy należy uwzględnić wyrok TK przy bieżącym opodatkowywaniu budynków i budowli?
    • czy wyrok TK jest podstawą do wznowienia postępowań podatkowych? A co jeśli wpłynie wniosek w tej sprawie bądź podatnik złoży korektę deklaracji?
  4. Konsekwencje wyroku TK z sprawie opodatkowania garaży z dnia 18 października 2023 r. SK 23/19
  5. Czy aktualnie przedsiębiorca może powoływać się na względy techniczne dla opodatkowania nieruchomości niższą stawką?
  6. Opodatkowanie nieruchomości należących do przedsiębiorcy
  7. Czy należy się podatek od stacji redukcyjno-pomiarowej? Czym jest sieć techniczna? Czym jest obiekt liniowy? A czym jest całość techniczno-użytkowa? Czy należy opodatkować wieżę telekomunikacyjną? Czy sieci gazowe, wodociągowe należy opodatkowywać od całości? Czy stacje przesyłu sygnału telefonii komórkowej podlegają opodatkowaniu?
  8. Opodatkowanie budynków mieszkalnych (najem długoterminowy i krótkoterminowy)
  9. Właściwe kwalifikowanie obiektów budowlanych do budynków i budowli, w tym:
    • definicja budynku,
    • czy częściowo obudowane wiaty należy opodatkowywać od powierzchni?
    • definicja powierzchni użytkowej budynku, czy belki czy inne elementy konstrukcyjne i instalacje obniżają podstawę opodatkowania?
    • samowola budowlana a podatek od nieruchomości
  10. Zależność między rodzajem budynku a wysokością stawki
    • podatku od nieruchomości:
    • budynek mieszkalny,
    • budynek o mieszanym charakterze
    • opodatkowanie budynku, w którym prowadzona jest mieszana działalność
    • budynek apteki,
    • mieszkanie kupione na działalność,
    • nieruchomość wykorzystywana przez fundację,
    • zajęcie mieszkania na cudzą działalność gospodarczą,
    • budynek letniskowy
    • budynek pieczarkarni
    • garaże, blaszane garaże, opodatkowanie garaży – blaszaków
      budynki zakładów opieki zdrowotnej
    • jak ustalić, czy budynek jest budynkiem gospodarczym
    • czy budynek gospodarczy na gruntach Bi jest zwolniony z podatku od nieruchomości?
    • ujawnienie budynku po „wymiarze” – czy wzruszamy decyzję ostateczną?
    • opodatkowanie budynków służących działalności leczniczej; jak sprawdzić czy podmiot prowadzi działalność leczniczą?
  11. Czy silos jest budynkiem czy budowlą? – najnowsze orzecznictwo. Przełom w opodatkowaniu silosów?. Skargi kasacyjne w tym zakresie. Jak opodatkować silosy?
  12. Czy zbiornik może być budynkiem?
  13. Budowla jako przedmiot podatku od nieruchomości:
    • znaczenie wyroku TK z dnia 13 września 2011 r. (P 33/09);
    • części budowlane i niebudowlane budowli
    • sieci i instalacje jako budowle
    • czy można opodatkować budowlę w budynku?
    • opodatkowanie kontenerów
  14. Czy automaty, bankomaty, paczkomaty wpłatomaty należy opodatkować podatkiem od nieruchomości? Zmiany w prawie budowlanym i konsekwencje z tego wynikające
  15. Opodatkowanie paneli fotowoltaicznych. Czy instalacje fotowoltaiczne, które są montowane na dachu budynku, należącego do przedsiębiorcy, powinny być opodatkowane?
  16. Ustalanie podstawy opodatkowania budowli ujętych w kompleksowych środkach trwałych
  17. Co z opodatkowaniem tzw. „złożonych” obiektów budowlanych?
  18.  Podatek od infrastruktury narciarskiej?, Czy urządzenia techniczne (niebudowlane) wchodzą w skład infrastruktury narciarskiej? Uwaga! – Podatek od lotniska. Czy pasy startowe podlegają opodatkowaniu?
  19. Orzecznictwo w zakresie:
    • opodatkowanie myjni samochodowej
    • opodatkowanie stacji paliw, dystrybutorów paliwa
    • podatek od sieci technicznych (rozłączniki sterowania, transformatory, stacje redukcyjno – pomiarowe)
    • podstawa opodatkowania części budowlanych elektrowni wiatrowych
    • powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości od nowego budynku
    • właściciel i posiadacz samoistny – który z nich płaci podatek?
    • czy środek trwały w 90% wyłączony z eksploatacji, a należący do przedsiębiorcy, należy opodatkować stawką najwyższą?
    • czy stacja gazowa jest opodatkowana jako całość
    • opodatkowanie parkingu na dachu budynku
    • czy biogazownia podlega opodatkowaniu?
    • opodatkowanie transformatorów i chłodni
  20. Budynek/budowla na cudzym gruncie – kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości
  21. Gminny lokal mieszkalny a podatek od nieruchomości; kto płaci podatek od tego przedmiotu?
  22. Opodatkowanie nieruchomości stanowiących współwłasność gminy i innych osób

III BLOK SZKOLENIOWY

Uchwały podatkowe na 2025 r.

  1. Nowe wskaźniki na 2025 r. – nowe maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych na 2025 r.
  2. Uchwały obligatoryjne i uchwały fakultatywne, w tym które uchwały w zakresie podatków i opłat muszą być podjęte przez radę gminy, a które nie?
  3. Zasady techniki prawodawczej oraz Rekomendacje Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w zakresie komunikacji pisemnej:
    • budowa aktu normatywnego
    • sposób redagowania uchwały (podawanie podstawy prawnej i publikatora, przedmiot aktu, elementy tytułu)
    • nazwa i sposób oznaczania jednostek redakcyjnych – zasady techniki prawodawczej
    • sposób redagowania metryczki ustawy (gdy są zmiany do aktu prawnego, gdy jest tekst jednolity, odsyłanie do ustawy)
    • podział na jednostki systematyzacyjne (dział, rozdział, oddział)
    • przepisy czy postanowienia?
    • błędy w zakresie załączników
    • wymogi języka prawnego
    • zasady redagowania aktów prawa miejscowego (spójność i konsekwencja), jakich przepisów nie formułować?
    • czy dopuszczalne jest powtarzanie przepisów ustawowych?; niepotrzebne regulacje
    • budowa aktu nowelizującego, nowelizacja załącznika, zmiana treści paragrafów, kiedy „uchylenie”, a kiedy „skreślenie”, dodawanie jednostek redakcyjnych, nadawanie nowego brzmienia?
    • przepisy końcowe a przepisy uchylające – kolejność,
    • ustawowe wymogi vacatio legis, przepisy o wejściu w życie, moc wsteczna?
  4. Skutki niepodjęcia uchwały na kolejny rok. Jakie stawki w podatku od nieruchomości i od środków transportowych obowiązują w 2025 r.? Czy rada gminy może zmienić stawkę podatkową w trakcie roku?
  5. Programy pomocowe (w zakresie pomocy de minimis i pomocy regionalnej)? Czy można uzależnić zwolnienie w uchwale od tego, że podatnik nie ma zaległości podatkowych? Wymagane dokumenty dla uzyskania pomocy na podstawie uchwały (formularze, oświadczenia)
  6. Uchwały w sprawie stawek podatkowych – termin na podjęcie uchwały w tej sprawie? Kiedy najpóźniej rada gminy powinna podjąć uchwałę na kolejny rok? Stawki maksymalne
  7. Jakich błędów unikać przy konstruowaniu uchwał? Najnowsze orzecznictwo w zakresie zwolnień o charakterze podmiotowo – przedmiotowym
  8. Błędy w uchwałach określające datę wejścia w życie uchwały. Jak ją konstruować w uchwale?
  9. Które uchwały w sprawie podatków i opłat lokalnych można podjąć w trakcie roku? Czy można zmieniać uchwały w trakcie roku, a jeśli tak – to które?
  10. Czy można – w uchwale – uzależnić wysokość wynagrodzenia za inkaso od terminowych wpłat? Czy pobór podatków i opłat w drodze inkasa może obejmować należne odsetki, koszty upomnienia a także zaległości podatkowe? Czy inkasent może żądać na targowisku okazania dowodu tożsamości. Nieprawidłowości w konstruowaniu uchwał w sprawie inkasa
  11. Uchwały w sprawie zwolnień podatkowych. Termin na podjęcie uchwały w sprawie zwolnień podatkowych. Jakie zwolnienia podatkowe może wprowadzić rada gminy w 2025 r.? Obowiązki formalne związane z podejmowaniem uchwały stanowiącej podstawę do udzielania pomocy publicznej. Kiedy mamy do czynienia z ulgą a kiedy ze zwolnieniem?
  12. Uchwała w sprawie obniżenia ceny żyta i drewna. Skutki braku opinii izby rolniczej
  13. Uchwała w sprawie podatku od środków transportowych. Różnicowanie stawek podatkowych
  14. Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości. Czy obniżenie stawki podatku od nieruchomości od budowli dotyczącej działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w rozumieniu ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków należy przyjąć w ramach programu pomocy de minimis, czy jako program nie stanowiący pomocy publicznej. Uchwała w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości. Stawki podatku od nieruchomości od gruntów, od budynków lub ich części oraz od budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Możliwość różnicowania wysokości stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania. Różnicowanie stawek podatkowych jako pomoc de minimis
  15. Uchwała w sprawie inkasa opłaty targowej
  16. Co dalej z programami podatkowej pomocy publicznej?
  •  

IV BLOK SZKOLENIOWY

Odpowiedzi na pytania uczestników.

!!! W ZWIĄZKU Z OGRANICZENIEM TERYTORIALNYM WYKŁADOWCY PRACOWNICY URZĘDÓW Z WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NIE MOGĄ BRAĆ UDZIAŁU W SZKOLENIU.
SERDECZNIE PAŃSTWA PRZEPRASZAMY I ZAPRASZAMY NA INNE SZKOLENIA!!!

Wykładowca

Aneta Chmielowiec

– radca prawny, specjalista w zakresie podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków i opłat lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej i egzekwowania podatków i opłat, a także pomocy publicznej, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie w zakresie finansów publicznych, w tym Ordynacji podatkowej.

      Celem szkolenia jest kompleksowe i praktyczne (na przykładach) omówienie zagadnień związanych z opodatkowaniem obiektów budowlanych oraz z konstruowanie uchwał podatkowych. Szkolenie adresowane jest do skarbników gmin, pracowników urzędów, zajmujących się wymiarem podatków i opłat lokalnych, audytorów i kontrolerów wewnętrznych.
      Udział w szkoleniu umożliwi zapoznanie się w sposób praktyczny, jak wygląda opodatkowanie budynków i budowli w 2024 r. w kontekście najnowszego orzecznictwa sądowego, w tym ostatnich wyroków Trybunału Konstytucyjnego Uczestnik szkolenia zostanie wyposażony w informacje dotyczące opodatkowania najczęściej występujących obiektów budowlanych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na konsekwencje wyroków TK dla wymiaru w 2024 r. obiektów budowlanych, w tym budowli i garaży oraz wyroków NSA w zakresie opodatkowania budynków mieszkalnych.
      Dodatkowo w trakcie szkolenia zostaną przedstawione aktualne zagadnienia wymiarowe, ugruntowana linia orzecznicza i najnowsze orzecznictwo w zakresie podatków lokalnych. Uczestnicy szkolenia dowiedzą się jak prawidłowo opodatkowywać budynki i budowle,

Serdecznie zapraszam
Aneta Chmielowiec

WZORY:

  • decyzja zmieniająca decyzję ostateczną w podatku od nieruchomości
  • postanowienie w sprawie kosztów postępowania (tzw. „przerzucenie” na podatnika kosztów postępowania sądowego o stwierdzenie nabycia spadku przeprowadzonego przez gminę)
  • wezwanie do złożenia deklaracji na podatek leśny
  • wezwanie do złożenia informacji o lasach
  • w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
  • w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych
  • w sprawie obniżenia ceny skupu żyta
  • w sprawie obniżenia ceny drewna
  • w sprawie inkasa opłaty targowej
  • najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych
  • treści aktów normatywnych z zakresu szkolenia
Szczegóły organizacyjne szkolenia online
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

521,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

21 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki