Data: 13 grudnia 2023 r. – Opłata „śmieciowa” – przygotowanie do zamknięcia ksiąg

13 grudnia 2023
9:00 - 13:00
Cecylia Wołoch
Pomoc publiczna
Najnowsze szkolenia
OPŁATA
ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI
PRZYGOTOWANIE DO ZAMKNIĘCIA KSIĄG RACHUNKOWYCH NA KONIEC 2023 ROKU
Analiza prawidłowości wykazanych sald zaległości
i nadpłat na kontach księgowych poszczególnych podatników
Postępowanie z nadpłatami i przedawnionymi opłatami figurującymi w księgach rachunkowych
I BLOK SZKOLENIOWY
- Ogólne zasady ewidencji księgowej w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – obowiązujące przepisy (zastosowanie wybranych przepisów ustawy o rachunkowości, ustawy o finansach publicznych, ordynacji podatkowej, rozporządzeń Ministra Finansów)
- Podstawa przypisu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- deklaracja
- decyzja
- zawiadomienie o wysokości opłaty przy zmianie stawek
- utrata prawa do zwolnienia w związku np. z brakiem kompostownika, decyzja o podwyższeniu opłaty za brak segregacji
- Szczegółowe omówienie zasad funkcjonowania konta rozrachunkowego 221 – „Należności z tytułu dochodów budżetowych”
- Czy podstawą przypisu/odpisu jest decyzja doręczona czy ostateczna?
- Składanie deklaracji za okresy wsteczne np. od 2019r. (na których drukach?, starych czy aktualnie obowiązujących?)
- Czy deklaracja na opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi za listopad i grudzień np. 2018r. złożona 3 stycznia 2023r. stanowi podstawę przypisu należności?
- Czy wydana 27 grudnia 2023r. decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami za rok 2018 doręczona 3 stycznia 2024r. stanowić będzie podstawę przypisu należności na karcie kontowej zobowiązanego?
- Czy podatnika należy informować o przedawnieniu należności?
II BLOK SZKOLENIOWY
- W jaki sposób dokonać przypisu deklaracji za okresy wsteczne
- czy należą się odsetki za okresy wsteczne, w przypadku gdy deklaracje nie były składane?
- od kiedy liczyć odsetki? Na podstawie jakiego dokumentu przypisać odsetki?
- Przypisywanie korekt deklaracji i nowych deklaracji (terminy składania)
- Kiedy i na jakiej podstawie przypisać koszty upomnienia
- Sposoby płatności opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- zapłata w kasie
- zapłata na rachunek bankowy
- zapłata do inkasenta
- Zarachowanie wpłaty dokonanej po terminie płatności
- czy zarachować należy zgodnie ze wskazaniem podatnika np. tylko na należność główną?
- likwidacja z dniem 1 września 2023r. obowiązku wydawania postanowień o zarachowaniu wpłaty
- czy i kiedy organ podatkowy musi wydać postanowienie o zarachowaniu wpłaty?
- czy nadpłatę z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można przeksięgować na należności cywilnoprawne?
- czy wpłatę dokonaną przez podatnika można zarachować na zaległość objętą tytułem wykonawczym?
- Możliwość płatności opłaty przez osobę inną niż podatnik
- Które podmioty muszą regulować płatności opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w formie bezgotówkowej?
III BLOK SZKOLENIOWY
- Przedawnienie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- kiedy dochodzi do przedawnienia należności?
- w jaki sposób może dojść do przerwania biegu terminu przedawnienia?
- w jaki sposób i kiedy odpisać przedawnioną opłatę z konta zobowiązanego?
- jakie są konsekwencje bilansowe niedokonania odpisu przedawnionej należności?
- czy pracownik księgowości może odpowiadać dyscyplinarnie za nieterminowe odpisywanie przedawnionych należności?
- Ranga zawiadomienia o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zmiany stawek
- zawiadomienie jako podstawa wystawienia tytułu wykonawczego
- czy zawiadomienia o zmianie wysokości opłaty w związku ze zmianą stawek musi być doręczone za zwrotnym potwierdzeniem odbioru?
- od kiedy należy płacić opłatę w zmienionej wysokości w przypadku gdy zawiadomienie zostanie doręczone z np. kilkumiesięcznym opóźnieniem (czy należą się w takim przypadku odsetki od zaległości)?
- przypis należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynikającej z zawiadomienia w księgach rachunkowych jednostki
- Omówienie wybranych problemów związanych z przekazywaniem tytułów wykonawczych do organu egzekucyjnego w końcówce roku kalendarzowego z uwzględnieniem obowiązku elektronicznego wystawiania i przekazywania do organu egzekucyjnego tytułów wykonawczych i rozliczeń kosztów egzekucyjnych obciążających wierzyciela?
- czy organ egzekucyjny może – zgodnie z przepisami – wyznaczyć termin (np. 15 grudnia) jako ostatni dzień na przyjmowanie tytułów wykonawczych dot. danego roku?
- czy wierzyciel może/powinien wystąpić z zapytaniem do organu egzekucyjnego na temat realizacji przekazanych do egzekucji tytułów wykonawczych?
- czy koszty egzekucyjne naliczone wierzycielowi przez organ egzekucyjny muszą być zapłacone do końca roku kalendarzowego, w którym wierzyciel otrzymał postanowienie o obciążeniu go tymi kosztami?
- czy i w jakim przypadku wierzyciel może złożyć zażalenie na postanowienie w sprawie kosztów egzekucyjnych?
- czy do czasu rozpatrzenia zażalenia kosztów można nie płacić?
- czy wierzyciel może wystąpić do organu egzekucyjnego z wnioskiem o umorzenie kosztów egzekucyjnych?
- Możliwość zadawania pytań, indywidualnych konsultacji
IV BLOK SZKOLENIOWY
ODPOWIEDZI NA PYTANIA UCZESTNIKÓW.
Cecylia Wołoch
– od ponad 30 lat zawodowo zajmuje się problematyką związaną ze sferą dochodów budżetowych, a w szczególności zagadnieniami dotyczącymi rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych; Przez cały okres aktywności zawodowej związana z Urzędem Miasta Krakowa gdzie przez wiele lat zajmowała stanowisko Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji. Prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, gospodarki kasowej i inne. Opracowania z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowane były w fachowych czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne
NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA:
- Likwidacja – od 1 września 2023r. postanowień o zarachowaniu wpłaty dokonanej po terminie płatności – jaki wpływ na zarachowanie wpłat należności publicznoprawnych?
- Zmiany przepisów Ordynacji podatkowej dotyczące wygaśnięcia decyzji o rozłożeniu zaległości na raty w przypadku niepłacenia rat przez zobowiązanego – jak się przełożą np. na rozłożoną na raty i nie spłacaną zaległość z mandatu czy opłatę adiacencką?
- Charakterystyka wybranych opłat publicznoprawnych (np. opłaty za holowanie, parkowanie i przechowywanie pojazdów, opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty za przejazd pojazdów nienormatywnych, opłaty za wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, opata adiacencka, opłata przystankowa, renta planistyczna, mandaty i inne) z uwzględnieniem sposobu ustalania, określania terminu płatności, rodzaju odsetek i terminu przedawnienia należności.
- W jakim zakresie do wybranych opłat publicznoprawnych stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych, kodeks postępowania administracyjnego i ordynację podatkową?
- Jak prawidłowo powinien być określony w decyzji ustalającej daną należność termin płatności?
- Czy zawsze w przypadku należności publicznoprawnych muszą być naliczane odsetki od nieterminowej płatności?
- Czy w przypadku uiszczenia należności po terminie stosujemy zasady zarachowania wpłat wynikające z ordynacji podatkowej?
- Czy w przypadku nadpłaty należy ją zwrócić, stosując w tym zakresie procedury zwrotu nadpłat wynikające z ordynacji podatkowej?
- Czy zarachowanie wpłaty zobowiązanego po terminie płatności i zarachowanie nadpłaty odbywa się na tych samych zasadach?
- Kiedy przedawniają się należności publicznoprawne i jakie działania podejmowane przez organ administracji publicznej mogą przerwać bieg terminu przedawnienia?
- Czy niepodatkowe należności publicznoprawne mogą być umarzane i na jakiej podstawie?
- Czy przed skierowaniem do egzekucji tytułu wykonawczego na nieuregulowaną w terminie należność publicznoprawną musi być zobowiązanemu doręczone upomnienie? Kolejne najnowsze zmiany w zakresie przedawnienie kosztów upomnienia?
- Opłata za przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności – czy to należność publicznoprawna czy cywilnoprawna? Jakie odsetki jak się przedawnia? W jaki sposób egzekwować?
HARMONOGRAM SZKOLENIA
9.00 – 9.50 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
9.50 – 10.00 PRZERWA
10.00 – 10.50 II BLOK SZKOLENIOWY
10.50 – 11.00 PRZERWA
11.00 – 11.50 III BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 IV BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA W FORMIE CHATU
- Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
- Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
- W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
- W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
439,-/osoba – FAKTURA I ZAŚWIADCZENIE WYSYŁANE DROGĄ MAILOWĄ
448,- PLN – FAKTURA WYSYŁANA W FORMIE PAPIEROWEJ
445,- PLN – ZAŚWIADCZENIE WYSYŁANE W FORMIE PAPIEROWEJ
454,- PLN – ZAŚWIADCZENIE I FAKTURA WYSYŁANE W FORMIE PAPIEROWEJ
Cena zgłoszenia zawiera: materiały szkoleniowe elektroniczne, zaświadczenia
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.
Ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%