Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 21 lutego 2025 r. – Opłata „śmieciowa” od A do Z

OPŁATA
ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI OD A DO Z

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

  1. Jak dzisiaj wygląda naliczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
  2. Rozwiązania dotyczące wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni mieszkaniowych
  3. Kryteria nałożenia opłaty śmieciowej:
    • Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi od nieruchomości zamieszkałych
    • Jak prawidłowo ustalić liczbę mieszkańców? – najnowsze orzecznictwo
    • Co z nieruchomościami niezamieszkałymi – opłata obligatoryjna czy fakultatywna?
    • Prawa i obowiązku właścicieli nieruchomości niezamieszkałych
    • Obciążenie opłatą domków letniskowych czy nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe
    • Dopuszczalność złożenia odrębnych deklaracji dla poszczególnych budynków lub ich części w przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi

II BLOK SZKOLENIOWY

  1. Terminy do składania deklaracji na opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  2. Co zrobić jeśli właściciel składa deklarację po terminie?
  3. Jak „wyzerować” opłatę jeśli najemca się wyprowadził i nie ma z nim kontaktu?
  4. Czy na podstawie aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości można „zamknąć” konto podatnika?
  5. Jak zaprzestać naliczania opłaty śmieciowej w przypadku zgonu podatnika i kto powinien dalej płacić?
  6. Czy wszyscy właściciele mają obowiązek segregować odpady komunalne?
  7. Co zrobić jeśli ktoś nie segreguje? Jak to ustalić?
  8. Skąd organ podatkowy będzie czerpał wiedzę czy podatnik segreguje czy nie odpady?
  9. Jak nałożyć opłatę w przypadku nieselektywnej zbiórki odpadów?
  10. Czy właściciel nieruchomości może sam zadeklarować nieselektywną zbiórkę odpadów?
  11. Zasady postępowania w przypadku zmiany stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  12. Co to znaczy, że zawiadomienie o zmianie stawki stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego? Czy wysyłamy wówczas upomnienie?
  13. Zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – jak je stosować?
  14. Najnowsze orzecznictwo w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  15. Windykacja opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

III BLOK SZKOLENIOWY

  1. Zapłata, umorzenie, nadpłata, przedawnienie opłaty śmieciowej:
    • Zapłata przez inne osoby niż zobowiązany
    • Konsekwencje w praktyce nieprawidłowego zarachowania wpłaty
    • Rozliczenie wpłaty dokonanej po terminie płatności
    • Kiedy mamy obowiązek wydać postanowienie o zarachowaniu wpłaty?
    • Jak zarachować wpłatę jeśli dłużnik i organ egzekucyjny jednocześnie dokonają płatności zaległości objętej tytułem wykonawczym?
    • Kiedy, kto i jak powinien składać wniosek o umorzenie?
    • Czy organ podatkowy może czy musi umorzyć zaległość?
    • Umorzenie zaległej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z Urzędu
    • Co to jest nadpłata i kiedy powstaje?
    • Czy podatnik powinien złożyć wniosek o zwrot nadpłaty?
    • Kiedy zwrócić nadpłatę? Kto ma obowiązek „pilnować” terminu przedawnienia?
    • Czy zawsze opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi przedawnia się z upływem 5 lat?
    • Co ma wpływ na bieg terminu przedawnienia? Jak liczyć okres przedawnienia?
    • Co zrobić gdy upływa termin przedawnienia, a zaległość jest jeszcze w egzekucji?
Wykładowca

dr Hanna Kmieciak

– praktyk i teoretyk w dziedzinie prawa finansowego, a szczególnie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego; absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka studiów doktoranckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu; właściciel Kancelarii JST konsultacje szkolenia doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni pracownik jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni redaktor naczelny „Prawa Finansów Publicznych”, konsultant Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca regionalnych izb obrachunkowych, autor książek: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka”, współautor książek „Jednostki pomocy społecznej”, „Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, „Podatki lokalne 2016” i „Rejestr Należności Publicznoprawnych” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wydawnictw INFOR, CH Beck i Wolters Kluwer Polska.

      Szkolenie przeznaczone dla służb finansowych, skarbników, osób zajmujących się w gminach i związkach międzygminnych deklaracjami, nakładaniem, określaniem, egzekwowaniem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
      Przepisy regulujące wymiar i dochodzenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nadal budzą wątpliwości w praktycznym zastosowaniu. Szkolenie pozwoli na wyjaśnienie i uporządkowanie wielu spornych zagadnień związanych ze składaniem deklaracji, brakiem deklaracji, wątpliwościami związanymi z wymiarem opłaty śmieciowej, jej księgowaniem i windykacją. Wyjaśni zastosowanie przepisów i najnowszego orzecznictwa oraz wskaże najlepsze rozwiązania w kwestii wymiaru i poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Serdecznie zapraszam 😊
Dr Hanna Kmieciak

Szczegóły organizacyjne szkolenia online
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

521,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

21 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki