Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 29 sierpnia 2024 r. – Nowe obowiązki wierzycieli w postępowaniu egzekucyjnym

NOWE OBOWIĄZKI WIERZYCIELI W POSTĘPOWANIU EGZEKUCYJNYM PODATKÓW, OPŁAT LOKALNYCH I NALEŻNOŚCI PUBLICZNOPRAWNYCH
OD 10 LIPCA 2024 R. OBOWIĄZUJE
NOWE ROZPORZĄDZENIE W SPRAWIE WSPÓŁPRACY WIERZYCIELA,
ORGANU EGZEKUCYJNEGO I DŁUŻNIKA ZAJĘTEJ WIERZYTELNOŚCI W POSTĘPOWANIU EGZEKUCYJNYM NALEŻNOŚCI PIENIĘŻNYCH

Program szkolenia
  1. Dlaczego rozporządzenie w sprawie współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych jest tak ważne w egzekucji podatków, opłat lokalnych i innych należności publicznoprawnych egzekwowanych na rzecz gminy i powiatu?
  2. Doręczanie pism w postępowaniu egzekucyjnym:
    • Z jakich systemów teleinformatycznych służących doręczaniu pism mają obowiązek korzystać wierzyciele w postępowaniu egzekucyjnym w administracji?
    • Którym systemem wysyłamy tytuły wykonawcze do naczelnika urzędu skarbowego?
    • Z którego systemu korzystamy kontaktując się z komornikiem sądowym w przypadku zbiegu egzekucji? Jak wysyłamy dokumenty do innych organów egzekucyjnych?
  3. Zawiadomienie wierzyciela do organu egzekucyjnego czyli e-ZW:
    • Kiedy, w jaki sposób i o czym wójt ma obowiązek zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego?
    • Czy e-ZW wysyłamy również do komornika sądowego?
    • W jaki sposób wójt ma zawiadamiać komornika sądowego o zmianach dotyczących należności objętych tytułem wykonawczym biorącym udział w zbiegu egzekucji?
    • czym wierzyciel ma obowiązek zawiadomić komornika sądowego po zbiegu egzekucji?
  4. Wystąpienie do organu egzekucyjnego o podanie wysokości należnych kosztów egzekucyjnych przed zabezpieczeniem należności pieniężnej hipoteką przymusową: Prawo czy obowiązek?
    • Dalszy tytuł wykonawczy oraz kolejny tytuł wykonawczy stanowiący podstawę wpisu hipoteki: jak wystawić po nowelizacji ustawy?
    • Czy lepiej wystawiać dalsze i kolejne tytuły wykonawcze na nowych wzorach czy starych wzorach tytułów wykonawczych?
  5. Zbieg egzekucji – całkowicie nowe zasady postępowania:
    • Nowe obowiązki wójta w zbiegu egzekucji
    • Co to jest wniosek egzekucyjny o zastosowanie środków egzekucyjnych, do których naczelnik urzędu skarbowego nie jest uprawniony i dlaczego ten wniosek sporządza wójt?
    • czym wierzyciel musi poinformować naczelnika urzędu skarbowego w przypadku zbiegu egzekucji?
    • Jakie jeszcze inne, nowe obowiązki ciążą na wójcie w związku ze zbiegiem egzekucji?
  6. Przepisy przejściowe:
    • Co w przypadku zbiegu egzekucji do tytułów wykonawczych wystawionych przed 21 listopada 2013 r.?
    • Jakie obowiązki w ramach przepisów przejściowych ciążą na wójcie (wierzycielu) w odniesieniu do tytułów wykonawczych wystawionych po dniu 19 lutego 2021 r.?
  7. Odpowiedzi na pytania
Wykładowca

dr Hanna Kmieciak

– praktyk i teoretyk w dziedzinie prawa finansowego, a szczególnie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego; absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka studiów doktoranckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu; właściciel Kancelarii JST konsultacje szkolenia doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni pracownik jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni redaktor naczelny „Prawa Finansów Publicznych”, konsultant Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca regionalnych izb obrachunkowych, autor książek: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka”, współautor książek „Jednostki pomocy społecznej”, „Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, „Podatki lokalne 2016” i „Rejestr Należności Publicznoprawnych” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wydawnictw INFOR, CH Beck i Wolters Kluwer Polska.

      10 lipca 2024 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych. Przepis ten określa szczegółowy sposób i tryb współpracy wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty, zarządu związku międzygminnego z naczelnikiem urzędu skarbowego oraz z komornikiem sądowym. Szczególnie rozporządzenie to reguluje doręczanie pism pomiędzy tymi podmiotami, wystawianie dalszego i kolejnego tytułu wykonawczego w przypadku zbiegu egzekucji [NOWOŚĆ!], zawiadamianie organu egzekucyjnego o wyegzekwowanych należnościach, w tym obowiązek zawiadamiania komornika sądowego [NOWOŚĆ!].
      Szkolenie jest dla wszystkich praktyków odpowiedzialnych za wystawianie tytułów wykonawczych i przebieg egzekucji prowadzonej u dłużnika gminy, powiatu czy związku międzygminnego.
      Podczas szkolenia omówimy nowe rozwiązania wprowadzone rozporządzeniem. Wyjaśnimy również zawiłe przepisy przejściowe rozstrzygające postępowanie w egzekucjach wszczętych przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia.
      Szkolenie przeznaczone dla pracowników organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego i związków międzygminnych zajmujących się egzekwowaniem i windykacją dochodów podatkowych i publicznoprawnych, a przede wszystkim: podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty od wzrostu wartości nieruchomości, grzywny nałożonej w drodze mandatu i innych należności podlegających egzekucji administracyjnej (skarbnicy i księgowi oraz osoby zajmujące się windykacją). Omówione zostaną procedury egzekucyjne w gminie, powicie czy związku międzygminnym w związku z wejściem w życie nowych przepisów wykonawczych

Serdecznie zapraszam 😊
dr Hanna Kmieciak

Szczegóły organizacyjne szkolenia online
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

499,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

18 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki