Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 15 listopada 2024 r. – Opodatkowanie budowli podatkiem od nieruchomości

NOWY PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI W 2025 ROKU

Program szkolenia
  1. Perspektywa czasowa
    a. Co wynika z wyroków TK o sygn. SK 14/21 i SK 23/19?
    b. Kiedy zmiana wejdzie w życie?
    c. Co stanie się w sytuacji, w której prawodawca nie zdąży zmienić przepisów?
    d. Czy będzie można opodatkować budowlę jeżeli ustawa nie zostanie opublikowana w dzienniku urzędowym do 30 listopada 2024 r.?
    e. Czy oraz jak wówczas będzie ustalać się definicję budowli?
  2. Treść nowelizacji – zagadnienia ogólne.
    a. Jakich zagadnień w podatku od nieruchomości dotyczy projektowana zmiana?
    b. Jak ustawodawca zdefiniował roboty budowlane?
    c. Czy zmiany będą miały charakter kompleksowy tj. czy będą miały znacznie w każdej gminie?
    d. Czy zmiana przepisów zakłada przepisy przejściowe?
    e. Jak przepisy przejściowe wpłyną na pracę wymiarowca w pierwszej połowie roku 2025 r.?
    f. Czy zmiana dotyczy tylko podatku od nieruchomości?
    g. Co zmieni się w podatku rolnym?
    h. Co zmieni się w opłacie uzdrowiskowej?
    i. Co zmieni się w opłacie skarbowej?
  3. Treść nowelizacji – definicja budynku
    a. Jakie elementy konstrukcyjne musi mieć budynek, aby stanowić przedmiot opodatkowania?
    b. Kiedy obiekt posiadający cechy budynku będzie silosem opodatkowanym jako budowla?
    c. Kiedy garaż będzie stanowił część budynku mieszkalnego?
    d. Co zmienia definicja trwałego związku z gruntem?
    e. Czy trwałość związku z gruntem musi być efektem pracy rąk ludzkich?
    f. Czy garaż blaszany będzie stanowił budynek?
    g. Czy wiata, przekrycia namiotowe oraz powłoki pneumatyczne będą stanowiły opodatkowane budynki?
    h. Czy kontener będzie opodatkowanym budynkiem?
    i. Jak po nowelizacji opodatkować komórkę lokatorską?
    j. Jakie elementy będą stanowiły instalację budynku?
  4. Treść nowelizacji – definicja budowli?
    a. Czy dla przyjęcia, że obiekt stanowi budowlę, konieczne jest zanegowanie tego obiektu jako budynku?
    b. Jakie obiekty wskazano w załączniku nr 4?
    c. Jak opodatkować obiekty wskazane w załączniku nr 4?
    d. Jakie obiekty będą opodatkowane wyłącznie od części budowlanych?
    e. Jakie obiekty będą opodatkowane jako urządzenia budowlane?
    f. Czy katalog urządzeń budowlanych jest katalogiem otwartym?
    g. Co to znaczy, że urządzenie budowlane ma być niezbędne dla funkcjonowania obiektu budowlanego? Jakiego obiektu?
    h. Co to znaczy, że urządzenie budowlane ma bezpośrednio zapewniać używanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem?
    i. Kiedy obiekt będzie opodatkowany od części budowlanych a kiedy wyłącznie w zakresie fundamentów?
    j. Czym różnią się fundamenty od części budowlanych?
    k. Czym jest urządzenie techniczne?
    l. Jak opodatkować silos?
    m. Jak opodatkować siec techniczną?
    n. Jak opodatkować kable?
    o. Jak opodatkować biogazownię?
    p. Jak opodatkować fotowoltaikę?
    q. Jak opodatkować zbiornik?
    r. Dlaczego projektodawca zrezygnował z opodatkowania myjni bezdotykowej?
    s. Czy nowelizacja pozwala na opodatkowanie paczkomatów?
    t. Jak opodatkowane będą stację ładowania pojazdów?
    u. Kiedy maszyna i urządzenie jest odrębne pod względem technicznym od fundamentu?
    v. Czy po zmianie przepisów będzie można opodatkować transformator?
    w. Czy projektodawca odniósł się do stacji redukcji pomiaru gazu?
    x. Jak po nowelizacji traktować obiekty sportowe tj. m.in. wyciągi narciarskie i stadiony?
    y. Jak po nowelizacji opodatkowane będą elementy infrastruktury kolejowej?
    z. Dlaczego projektodawca zrezygnował z opodatkowania kategorii wolnostojącego urządzenia technicznego?
  5. Przepisy przejściowe
    a. Jaka powinna być treść zgłoszenia podatnika o chęci skorzystania z preferencji dotyczącej złożenia deklaracji?
    b. Czy organ powinien weryfikować treść zgłoszenia?
    c. Jak ustalać średnią wartość podatku za zeszły rok podatkowy?
    d. Jak postępować w sytuacji, w której podatnik korzystający z preferencji wpłaci za styczeń mniej lub więcej niż wartość średniej za zeszły rok? Czy organ powinien określać wysokość zobowiązania oraz nadpłaty za styczeń-marzec 2025 r.?
    e. Dlaczego projektodawca zrezygnował z przepisów przejściowych dla osób fizycznych?
    f. Ile czasu organ będzie miał na wydanie decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego?
    g. Skąd wziąć dane niezbędne dla wymierzenia podatku za garaż wielostanowiskowy?
    h. Czy osoba fizyczna będąca współwłaścicielem garażu wielostanowiskowego z osobą prawną może skorzystać z preferencji dotyczącej odroczonego terminu złożenia deklaracji?
  6. Pozostałe zmiany
    a. Zakres zwolnień podatkowych?
    b. Jakie ulgi w podatku rolnym stosowane będą od 2025 r. na wniosek podatnika, a jakie z urzędu?
    c. Jakie obowiązki będzie można nałożyć na inkasenta opłaty uzdrowiskowej?
    d. Czy zmiany w opłacie skarbowej stanowią uproszczenie czy nowe obowiązki dla organu?

      Swoim zakresem szkolenie obejmować będzie omówienie zmian projektowanych ustawą o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej (według treści z dnia 3 października 2024 r., numer z wykazu UD72).
     Nadchodząca zmiana przepisów jest jedną z największych modyfikacji podatku od nieruchomości od lat. Od 1 stycznia 2025 r. wymiar podatku następować będzie w oparciu o zupełnie nowe definicje budynku oraz budowli. Okoliczność ta wymaga kompleksowego przyswojenia nowych reguł opodatkowania. Z jednej strony od nowego roku szereg obiektów przestanie być objętych opodatkowaniem, z drugiej natomiast powstanie konieczność oceny obiektów dotąd nieopodatkowanych. Bez względu na wielkość gminy nowe reguły opodatkowania zmienią proces wymiaru podatku od nieruchomości.
      Szkolenie adresowane jest przede wszystkim dla wymiarowców. Podczas szkolenia możliwym będzie analiza indywidualnych okoliczności faktycznych, pytań oraz konkretnych zagadnień. Po szkoleniu uczestnikom udostępnione zostaną wzory typowych wezwań, postanowień i decyzji.

Serdecznie zapraszam
dr Paweł Grzybowski

Wykładowca

dr Paweł Grzybowski

– doktor nauk prawnych, praktyk, doświadczony trener; specjalizuje się w  prawie podatkowym, ze szczególnym uwzględnieniem wdrażania optymalnych rozwiązań dla samorządów w zakresie podatków i opłat lokalnych, a także podatku VAT; w codziennej praktyce uczestniczy m. in. w pracach związanych z bieżącą obsługą jednostek samorządu terytorialnego; jest autorem licznych publikacji w prasie samorządowej

Szczegóły organizacyjne szkolenia online
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

521,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

21 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki