Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 18 sierpnia 2025 r. – Nowości w ewidencji księgowej podatków

NOWOŚCI I BIEŻĄCE PROBLEMY
W EWIDENCJI KSIĘGOWEJ PODATKÓW

ZASADY SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA RB-PDP
JAKIE SKUTKI POWODUJE OGŁOSZENIA UPADŁOŚCI
I OTWARCIA POSTĘPOWANIA RESTRUKTURYZACYJNEGO?
CZY ZALEGŁOŚĆ Z DECYZJI KTÓRA ZOSTAŁA ZASKARŻONA DO WSA POWINNA BYĆ WINDYKOWANA?

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

  1. Zasady sporządzania sprawozdania Rb-PDP. Nowości w 2025 r.
    Czy dane w tym sprawozdaniu można wykazać w kwotach ujemnych?
    W którym sprawozdaniu należy wykazać skutki wynikające z korekty deklaracji za 2025 r. w sprawozdaniu bieżącym czy za 2025 r.?
    Wykazywania danych w sprawozdaniu Rb-27S i Rb-PDP w zakresie skutków obniżenia górnych stawek podatków oraz skutków wydanych decyzji w sprawie udzielenia ulg w zapłacie podatków
    Co to znaczy „zaległości netto”? Odsetki za zwłokę?
    Kwoty ujemne w sprawozdaniu – czy to jest prawidłowe?
    Czy w skutkach zwolnień wykazujemy zwolnienia obligatoryjne wprowadzone uchwałą Rady Gminy?
  2. Wyjaśnienia MF w zakresie Rb-PDP
  3. Do czego służy Krajowy Rejestr Zadłużonych? Jak się po nim poruszać?
  4. Elektroniczne zgłoszenie wierzytelności – jak je dokonać, co się zmieniło?

II BLOK SZKOLENIOWY

  1. Skutki ogłoszenia upadłości i otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego dla wierzyciela:
    • kto reguluje bieżące zobowiązania po ogłoszeniu upadłości
    • kto reguluje bieżące zobowiązania po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej
    • kto reguluje bieżące zobowiązania po otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego
    • czy i komu wysyłamy upomnienia?
    • upadłość/restrukturyzacja a prowadzenie postępowania egzekucyjnego
    • czy można dochodzić w postępowaniu egzekucyjnym zaległości, które powstały po otwarciu
    • postępowania restrukturyzacyjnego/upadłościowego?
    • czy można kierować upomnienia do podatników w upadłości/restrukturyzacji?
    • wykazywanie danych w Rb-27S w zakresie zaległości wobec podatników w upadłości i restrukturyzacji. Co z odsetkami?
    • Zaległości powstałe przed ogłoszeniem upadłości oraz po ogłoszeniu upadłości
    • jak postępować w przypadku upadłości konsumenckiej, jak księgować wpłaty podatnika? Co w przypadku gdy Urząd Skarbowy nie przystępuje do egzekucji lub umarza toczące się postępowanie?
    • czy nalicza się odsetki od zaległości objętych tytułami wykonawczymi dłużnika (upadłego) w czasie trwania sprawy związanej z upadłością konsumencką?
    • czy za dzień ogłoszenia upadłości nalicza się odsetki?
    • skutki dla organu podatkowego w przypadku sprzedaży
    • egzekucyjnej nieruchomości należących do podatnika w upadłości?
    • Czy nabywca przejmuje długi podatnika?
    • co z należnościami, które powstały przed otwarciem i po otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego? Czy możemy ich dochodzić w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego? Konsekwencje zakończenia postępowania restrukturyzacyjnego.
    • stosowanie Ordynacji podatkowej wobec podatnika w restrukturyzacji
    • czy zarządca podatnika w restrukturyzacji może dobrowolnie regulować zobowiązania podatkowe powstałe przed dniem otwarcia restrukturyzacji?
    • czy sprzedaż nieruchomości w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego wywołuje skutki sprzedaży egzekucyjnej? Czy możliwe jest zabezpieczenie wierzytelności przez ustanowienie hipoteki na nieruchomościach podatnika w restrukturyzacji?
    • postępowanie sanacyjne – specyfika tego postępowania
    • czy jest możliwe przerwanie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego wobec podatnika w restrukturyzacji? Czy jest możliwe przerwanie biegu terminu przedawnienia roszczeń cywilnoprawnych wobec podatnika w restrukturyzacji?
  2. Skutki postępowania cywilnego wobec podatnika dla wierzyciela:
    • jak doprowadzić do uczestnictwa wierzyciela w podziale sumy uzyskanej w egzekucji sądowej?
    • zbieg egzekucji
    • czy egzekucja sądowa przerywa bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego?
  3. Problematyka przedawnienia zobowiązań podatkowych:
    • zaliczenie wpłaty na poczet zaległości w orzecznictwie
    • umorzenie z urzędu; czy długi po zmarłym można umarzać z urzędu?
    • czy można ściągać zaległości od spadkobiercy bez decyzji o zakresie odpowiedzialności spadkobiercy?
    • czy w okresie pandemii termin przedawnienia zobowiązania podatkowego był zawieszony/wstrzymany? – orzecznictwo i wyjaśnienia MF w tym zakresie, uchwała NSA?
    • jak ustalić, czy zobowiązanie podatkowe uległo przedawnieniu?
    • jak udokumentować odpis zobowiązania podatkowego w związku z jego przedawnieniem?,
    • zastosowanie środka egzekucyjnego jako przesłanka przerwania biegu terminu przedawnienia
    • czy dobrowolna zapłata ma wpływ na przerwanie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego?
    • czy bieg terminu przedawnienia możemy przerywać kilkukrotnie? Czy są jakieś limity w tym zakresie?
    • co zrobić z zaległościami podatkowymi, tytułami wykonawczymi w sytuacji gdy zaległość dotyczy lat 2013 – 2020, a urząd skarbowy umorzył postępowanie egzekucyjne z tytułu braku majątku, konta bankowego, złej sytuacji dłużnika?
    • czy aktualnie zgłoszenie wierzytelności przerywa bieg terminu przedawniania zobowiązania podatkowego i należności cywilnoprawnej?
    • jak liczyć termin przedawnienia w przypadku:
      • zastosowania środka egzekucyjnego
      • ogłoszenia upadłości
    • wpływ ogłoszenia upadłości podatnika na ustalenie prawidłowego salda na koncie podatnika i na egzekucję podatków,
    • CO Z PODATNIKIEM W RESTRUKTURYZACJI? Co z zaległościami, które powstały przed dniem otwarcia postępowania sanacyjnego?
    • czy uchylenie decyzji ostatecznej albo umorzenie postępowania egzekucyjnego prowadzą do przerwania biegu terminu przedawnienia?,
    • zawieszenie biegu terminu przedawnienia, w tym:
      • jak liczyć termin przedawnienia w przypadku wydania decyzji w sprawie odroczenia/rozłożenia na raty oraz w przypadku wniesienia skargi do sądu administracyjnego?
      • przerwanie oraz zawieszenie biegu terminu przedawnienia w stosunku do małżonków
      • przedawnienie zobowiązania podatkowego a odpowiedzialność osób trzecich
      • przedawnienie zobowiązania podatkowego a odpowiedzialność spadkobiercy
      • odpowiedzialność podatkowa spadkobierców przed podziałem spadku i po podziale spadku
      • czy przedawniają się zobowiązania zabezpieczone hipoteką?
      • obowiązki wierzyciela wobec urzędu skarbowego w związku z wygaśnięciem zobowiązania podatkowego

III BLOK SZKOLENIOWY

  1. Na czym polega prawidłowe ustalanie sald na kontach podatkowych?
    • Jak prawidłowo ustalić stan zaległości na koncie podatnika, aby nie narazić się na zarzut wykazania na jego koncie stanu zaległości niezgodnego ze stanem faktycznym? Co zrobić, aby je zminimalizować?
    • Czy co roku należy inwentaryzować wszystkie konta podatkowe?
    • Termin inwentaryzacji kont podatkowych
    • Jak prawidłowo udokumentować inwentaryzację?
    • Kto powinien przeprowadzić inwentaryzację kont podatkowych?
    • Kto nie powinien uczestniczyć w przeprowadzaniu inwentaryzacji?
    • Czy zobowiązania wynikające z decyzji nieostatecznych (odwołanie w SKO) należy przypisać? Czy decyzja zaskarżona w WSA powinna być przypisana?
    • Czy zaległość wynikająca z decyzji, która została zaskarżona do WSA powinna być windykowana?
    • Czym jest nadpłata i kiedy powstaje?
    • Kiedy organ podatkowy wydaje decyzję w sprawie nadpłaty?
    • Co z nadpłatą gdy podatnik ma inne zaległości?
    • Kiedy zwrócić nadpłatę? Jaki jest termin zwrotu nadpłaty?
  2. Kiedy dokonujemy odpisu na koncie podatnika?
    • Czy należy/można odpisać zaległość nieściągalną?
    • Czy umorzenie postępowania egzekucyjnego jest podstawą odpisu zaległości na koncie podatnika?
    • Czy umorzenie postępowania egzekucyjnego jest równoznaczne z przedawnieniem zobowiązania podatkowego?
  3. Rozliczanie zaległości podatkowych i nadpłat po śmierci podatnika:
    • czy spadkobierca to osoba trzecia?
    • czy można zapłacić podatek za zmarłego?
    • czy dopuszczalne jest odstąpienie od odpowiedzialności spadkobiercy ze względu na zasady współżycia społecznego lub inne ważne względy społeczno – gospodarcze?
    • jak przenieść zaległości na spadkobiercę? właściwość organu podatkowego
    • czy liczymy odsetki za zwłokę w przypadku śmierci podatnika, a następnie wydania decyzji o odpowiedzialności spadkobiercy za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, a jeśli tak, to za jaki okres?
    • czy gmina powinna przeprowadzać postępowanie spadkowe za podatników, gdy ci ostatni są bezczynni?, właściwość sądu, czy jest możliwość niepłacenia kosztów sądowych w sprawie o stwierdzenie nabycia spadku wszczętej na wniosek gminy
    • wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, opłata sądowa od wniosku (przykładowy wzór wniosku o stwierdzenie nabycia spadku; jakie dokumenty dołączamy do wniosku?),
    • zasady przedawnienia w przypadku zgonu podatnika
    • czas na wydanie decyzji o odpowiedzialności spadkobiercy za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, przedawnienie dochodzenia zaległości z decyzji o odpowiedzialności za zaległości spadkowe
    • zgon podatnika w trakcie postępowania wymiarowego (przed wydaniem decyzji oraz po wydaniu decyzji, a przed upływem terminu do wniesienia odwołania)
    • zgon podatnika przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego
      zgon podatnika w trakcie postępowania egzekucyjnego
    • komu wysłać upomnienie, co z tytułami wykonawczymi w egzekucji, gdy w jej trakcie podatnik umiera?
    • wystawienie tytułu wykonawczego na spadkobiercę. Wystawianie upomnienia na spadkobiercę
  4. Orzecznictwo sądowe w zakresie:
    • zaliczenie wpłaty na poczet zaległości
    • czy gmina może automatycznie umarzać długi po zmarłym z urzędu?
    • czy zlecenie prowadzenia księgowości zwalnia z odpowiedzialności za zaległości podatkowe członków zarządu spółki
    • czy jeśli dłużnik pozbywa się nieruchomości w celu ochrony przez hipoteką czy egzekucją, to wierzyciel może podważyć taką transakcję?
    • co w sytuacji gdy wpisy w Krajowym Rejestrze Sądowym są nieaktualne?
    • terminu zawieszenia biegu terminów procesowych
    • zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką – co dalej?
    • egzekucji bez doręczenia decyzji – czy jest legalna?
    • wpisu hipotecznego przy podaniu do sądu błędnego adresu – czy taki wpis będzie skuteczny
    • zasadności zawieszenia biegu terminu przedawnienia przez wszczęcie postępowania karno-skarbowego
    • egzekucji wobec podatnika w upadłości
    • skuteczności zastosowanego środka egzekucyjnego w przypadku ogłoszenia upadłości
    • wykreślenia wpisu hipotecznego
    • legalności wszczynanie postępowań tuż przed przedawnieniem

IV BLOK SZKOLENIOWY

Odpowiedzi na pytania uczestników.

!!!W ZWIĄZKU Z OGRANICZENIEM TERYTORIALNYM WYKŁADOWCY PRACOWNICY URZĘDÓW Z WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NIE MOGĄ BRAĆ UDZIAŁU W SZKOLENIU.
SERDECZNIE PAŃSTWA PRZEPRASZAMY I ZAPRASZAMY NA INNE SZKOLENIA!!!

Wykładowca

Aneta Chmielowiec

– radca prawny, specjalista w zakresie podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków i opłat lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej i egzekwowania podatków i opłat, a także pomocy publicznej, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie w zakresie finansów publicznych, w tym Ordynacji podatkowej.

    Celem szkolenia jest kompleksowe omówienie problemów związanych z ewidencją księgową podatków. Zostanie zwrócona uwaga na nowości w ewidencji księgowej, ale też szkolenie obejmie bieżące problemy w ewidencji księgowej.
      Uczestnicy szkolenia uzyskają informacje o zasadach sprawozdawczości Rb-PDP w zakresie podatków, do czego służy Krajowy Rejestr Zadłużonych? Ponadto szkolenie obejmuje problematykę podatnika w upadłości i restrukturyzacji, podatnika wobec którego prowadzona jest egzekucja sądowa, zagadnienie ustalania prawidłowych sald zaległości i nadpłat na kontach podatników, przedawnienia zobowiązania podatkowego, rozliczania nadpłat i zaległości po śmierci podatnika.

Serdecznie zapraszam
Aneta Chmielowiec

Do materiałów szkoleniowych zostaną dołączone wzór:

  • pytania do urzędu skarbowego o stan sprawy
  • pytania do urzędu skarbowego w sprawie ewentualnego zastosowania środka egzekucyjnego
Szczegóły organizacyjne szkolenia online

HARMONOGRAM SZKOLENIA

   9.00 – 10.30 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
10.30 – 10.40 PRZERWA
10.40 – 11.50 II BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 III BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA I ODPOWIEDZI
                                – PYTANIA W FORMIE CZATU

  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki