Data: 18 sierpnia 2025 r. – Nowości w ewidencji księgowej podatków

18 sierpnia 2025 r.
9.00 - 13.00
Aneta Chmielowiec
Pomoc publiczna
Najnowsze szkolenia
NOWOŚCI I BIEŻĄCE PROBLEMY
W EWIDENCJI KSIĘGOWEJ PODATKÓW
ZASADY SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA RB-PDP
JAKIE SKUTKI POWODUJE OGŁOSZENIA UPADŁOŚCI
I OTWARCIA POSTĘPOWANIA RESTRUKTURYZACYJNEGO?
CZY ZALEGŁOŚĆ Z DECYZJI KTÓRA ZOSTAŁA ZASKARŻONA DO WSA POWINNA BYĆ WINDYKOWANA?
I BLOK SZKOLENIOWY
- Zasady sporządzania sprawozdania Rb-PDP. Nowości w 2025 r.
Czy dane w tym sprawozdaniu można wykazać w kwotach ujemnych?
W którym sprawozdaniu należy wykazać skutki wynikające z korekty deklaracji za 2025 r. w sprawozdaniu bieżącym czy za 2025 r.?
Wykazywania danych w sprawozdaniu Rb-27S i Rb-PDP w zakresie skutków obniżenia górnych stawek podatków oraz skutków wydanych decyzji w sprawie udzielenia ulg w zapłacie podatków
Co to znaczy „zaległości netto”? Odsetki za zwłokę?
Kwoty ujemne w sprawozdaniu – czy to jest prawidłowe?
Czy w skutkach zwolnień wykazujemy zwolnienia obligatoryjne wprowadzone uchwałą Rady Gminy? - Wyjaśnienia MF w zakresie Rb-PDP
- Do czego służy Krajowy Rejestr Zadłużonych? Jak się po nim poruszać?
- Elektroniczne zgłoszenie wierzytelności – jak je dokonać, co się zmieniło?
II BLOK SZKOLENIOWY
- Skutki ogłoszenia upadłości i otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego dla wierzyciela:
- kto reguluje bieżące zobowiązania po ogłoszeniu upadłości
- kto reguluje bieżące zobowiązania po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej
- kto reguluje bieżące zobowiązania po otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego
- czy i komu wysyłamy upomnienia?
- upadłość/restrukturyzacja a prowadzenie postępowania egzekucyjnego
- czy można dochodzić w postępowaniu egzekucyjnym zaległości, które powstały po otwarciu
- postępowania restrukturyzacyjnego/upadłościowego?
- czy można kierować upomnienia do podatników w upadłości/restrukturyzacji?
- wykazywanie danych w Rb-27S w zakresie zaległości wobec podatników w upadłości i restrukturyzacji. Co z odsetkami?
- Zaległości powstałe przed ogłoszeniem upadłości oraz po ogłoszeniu upadłości
- jak postępować w przypadku upadłości konsumenckiej, jak księgować wpłaty podatnika? Co w przypadku gdy Urząd Skarbowy nie przystępuje do egzekucji lub umarza toczące się postępowanie?
- czy nalicza się odsetki od zaległości objętych tytułami wykonawczymi dłużnika (upadłego) w czasie trwania sprawy związanej z upadłością konsumencką?
- czy za dzień ogłoszenia upadłości nalicza się odsetki?
- skutki dla organu podatkowego w przypadku sprzedaży
- egzekucyjnej nieruchomości należących do podatnika w upadłości?
- Czy nabywca przejmuje długi podatnika?
- co z należnościami, które powstały przed otwarciem i po otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego? Czy możemy ich dochodzić w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego? Konsekwencje zakończenia postępowania restrukturyzacyjnego.
- stosowanie Ordynacji podatkowej wobec podatnika w restrukturyzacji
- czy zarządca podatnika w restrukturyzacji może dobrowolnie regulować zobowiązania podatkowe powstałe przed dniem otwarcia restrukturyzacji?
- czy sprzedaż nieruchomości w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego wywołuje skutki sprzedaży egzekucyjnej? Czy możliwe jest zabezpieczenie wierzytelności przez ustanowienie hipoteki na nieruchomościach podatnika w restrukturyzacji?
- postępowanie sanacyjne – specyfika tego postępowania
- czy jest możliwe przerwanie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego wobec podatnika w restrukturyzacji? Czy jest możliwe przerwanie biegu terminu przedawnienia roszczeń cywilnoprawnych wobec podatnika w restrukturyzacji?
- Skutki postępowania cywilnego wobec podatnika dla wierzyciela:
- jak doprowadzić do uczestnictwa wierzyciela w podziale sumy uzyskanej w egzekucji sądowej?
- zbieg egzekucji
- czy egzekucja sądowa przerywa bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego?
- Problematyka przedawnienia zobowiązań podatkowych:
- zaliczenie wpłaty na poczet zaległości w orzecznictwie
- umorzenie z urzędu; czy długi po zmarłym można umarzać z urzędu?
- czy można ściągać zaległości od spadkobiercy bez decyzji o zakresie odpowiedzialności spadkobiercy?
- czy w okresie pandemii termin przedawnienia zobowiązania podatkowego był zawieszony/wstrzymany? – orzecznictwo i wyjaśnienia MF w tym zakresie, uchwała NSA?
- jak ustalić, czy zobowiązanie podatkowe uległo przedawnieniu?
- jak udokumentować odpis zobowiązania podatkowego w związku z jego przedawnieniem?,
- zastosowanie środka egzekucyjnego jako przesłanka przerwania biegu terminu przedawnienia
- czy dobrowolna zapłata ma wpływ na przerwanie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego?
- czy bieg terminu przedawnienia możemy przerywać kilkukrotnie? Czy są jakieś limity w tym zakresie?
- co zrobić z zaległościami podatkowymi, tytułami wykonawczymi w sytuacji gdy zaległość dotyczy lat 2013 – 2020, a urząd skarbowy umorzył postępowanie egzekucyjne z tytułu braku majątku, konta bankowego, złej sytuacji dłużnika?
- czy aktualnie zgłoszenie wierzytelności przerywa bieg terminu przedawniania zobowiązania podatkowego i należności cywilnoprawnej?
- jak liczyć termin przedawnienia w przypadku:
- zastosowania środka egzekucyjnego
- ogłoszenia upadłości
- wpływ ogłoszenia upadłości podatnika na ustalenie prawidłowego salda na koncie podatnika i na egzekucję podatków,
- CO Z PODATNIKIEM W RESTRUKTURYZACJI? Co z zaległościami, które powstały przed dniem otwarcia postępowania sanacyjnego?
- czy uchylenie decyzji ostatecznej albo umorzenie postępowania egzekucyjnego prowadzą do przerwania biegu terminu przedawnienia?,
- zawieszenie biegu terminu przedawnienia, w tym:
- jak liczyć termin przedawnienia w przypadku wydania decyzji w sprawie odroczenia/rozłożenia na raty oraz w przypadku wniesienia skargi do sądu administracyjnego?
- przerwanie oraz zawieszenie biegu terminu przedawnienia w stosunku do małżonków
- przedawnienie zobowiązania podatkowego a odpowiedzialność osób trzecich
- przedawnienie zobowiązania podatkowego a odpowiedzialność spadkobiercy
- odpowiedzialność podatkowa spadkobierców przed podziałem spadku i po podziale spadku
- czy przedawniają się zobowiązania zabezpieczone hipoteką?
- obowiązki wierzyciela wobec urzędu skarbowego w związku z wygaśnięciem zobowiązania podatkowego
III BLOK SZKOLENIOWY
- Na czym polega prawidłowe ustalanie sald na kontach podatkowych?
- Jak prawidłowo ustalić stan zaległości na koncie podatnika, aby nie narazić się na zarzut wykazania na jego koncie stanu zaległości niezgodnego ze stanem faktycznym? Co zrobić, aby je zminimalizować?
- Czy co roku należy inwentaryzować wszystkie konta podatkowe?
- Termin inwentaryzacji kont podatkowych
- Jak prawidłowo udokumentować inwentaryzację?
- Kto powinien przeprowadzić inwentaryzację kont podatkowych?
- Kto nie powinien uczestniczyć w przeprowadzaniu inwentaryzacji?
- Czy zobowiązania wynikające z decyzji nieostatecznych (odwołanie w SKO) należy przypisać? Czy decyzja zaskarżona w WSA powinna być przypisana?
- Czy zaległość wynikająca z decyzji, która została zaskarżona do WSA powinna być windykowana?
- Czym jest nadpłata i kiedy powstaje?
- Kiedy organ podatkowy wydaje decyzję w sprawie nadpłaty?
- Co z nadpłatą gdy podatnik ma inne zaległości?
- Kiedy zwrócić nadpłatę? Jaki jest termin zwrotu nadpłaty?
- Kiedy dokonujemy odpisu na koncie podatnika?
- Czy należy/można odpisać zaległość nieściągalną?
- Czy umorzenie postępowania egzekucyjnego jest podstawą odpisu zaległości na koncie podatnika?
- Czy umorzenie postępowania egzekucyjnego jest równoznaczne z przedawnieniem zobowiązania podatkowego?
- Rozliczanie zaległości podatkowych i nadpłat po śmierci podatnika:
- czy spadkobierca to osoba trzecia?
- czy można zapłacić podatek za zmarłego?
- czy dopuszczalne jest odstąpienie od odpowiedzialności spadkobiercy ze względu na zasady współżycia społecznego lub inne ważne względy społeczno – gospodarcze?
- jak przenieść zaległości na spadkobiercę? właściwość organu podatkowego
- czy liczymy odsetki za zwłokę w przypadku śmierci podatnika, a następnie wydania decyzji o odpowiedzialności spadkobiercy za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, a jeśli tak, to za jaki okres?
- czy gmina powinna przeprowadzać postępowanie spadkowe za podatników, gdy ci ostatni są bezczynni?, właściwość sądu, czy jest możliwość niepłacenia kosztów sądowych w sprawie o stwierdzenie nabycia spadku wszczętej na wniosek gminy
- wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, opłata sądowa od wniosku (przykładowy wzór wniosku o stwierdzenie nabycia spadku; jakie dokumenty dołączamy do wniosku?),
- zasady przedawnienia w przypadku zgonu podatnika
- czas na wydanie decyzji o odpowiedzialności spadkobiercy za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, przedawnienie dochodzenia zaległości z decyzji o odpowiedzialności za zaległości spadkowe
- zgon podatnika w trakcie postępowania wymiarowego (przed wydaniem decyzji oraz po wydaniu decyzji, a przed upływem terminu do wniesienia odwołania)
- zgon podatnika przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego
zgon podatnika w trakcie postępowania egzekucyjnego - komu wysłać upomnienie, co z tytułami wykonawczymi w egzekucji, gdy w jej trakcie podatnik umiera?
- wystawienie tytułu wykonawczego na spadkobiercę. Wystawianie upomnienia na spadkobiercę
- Orzecznictwo sądowe w zakresie:
- zaliczenie wpłaty na poczet zaległości
- czy gmina może automatycznie umarzać długi po zmarłym z urzędu?
- czy zlecenie prowadzenia księgowości zwalnia z odpowiedzialności za zaległości podatkowe członków zarządu spółki
- czy jeśli dłużnik pozbywa się nieruchomości w celu ochrony przez hipoteką czy egzekucją, to wierzyciel może podważyć taką transakcję?
- co w sytuacji gdy wpisy w Krajowym Rejestrze Sądowym są nieaktualne?
- terminu zawieszenia biegu terminów procesowych
- zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką – co dalej?
- egzekucji bez doręczenia decyzji – czy jest legalna?
- wpisu hipotecznego przy podaniu do sądu błędnego adresu – czy taki wpis będzie skuteczny
- zasadności zawieszenia biegu terminu przedawnienia przez wszczęcie postępowania karno-skarbowego
- egzekucji wobec podatnika w upadłości
- skuteczności zastosowanego środka egzekucyjnego w przypadku ogłoszenia upadłości
- wykreślenia wpisu hipotecznego
- legalności wszczynanie postępowań tuż przed przedawnieniem
IV BLOK SZKOLENIOWY
Odpowiedzi na pytania uczestników.
!!!W ZWIĄZKU Z OGRANICZENIEM TERYTORIALNYM WYKŁADOWCY PRACOWNICY URZĘDÓW Z WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NIE MOGĄ BRAĆ UDZIAŁU W SZKOLENIU.
SERDECZNIE PAŃSTWA PRZEPRASZAMY I ZAPRASZAMY NA INNE SZKOLENIA!!!
Aneta Chmielowiec
– radca prawny, specjalista w zakresie podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków i opłat lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej i egzekwowania podatków i opłat, a także pomocy publicznej, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie w zakresie finansów publicznych, w tym Ordynacji podatkowej.
Celem szkolenia jest kompleksowe omówienie problemów związanych z ewidencją księgową podatków. Zostanie zwrócona uwaga na nowości w ewidencji księgowej, ale też szkolenie obejmie bieżące problemy w ewidencji księgowej.
Uczestnicy szkolenia uzyskają informacje o zasadach sprawozdawczości Rb-PDP w zakresie podatków, do czego służy Krajowy Rejestr Zadłużonych? Ponadto szkolenie obejmuje problematykę podatnika w upadłości i restrukturyzacji, podatnika wobec którego prowadzona jest egzekucja sądowa, zagadnienie ustalania prawidłowych sald zaległości i nadpłat na kontach podatników, przedawnienia zobowiązania podatkowego, rozliczania nadpłat i zaległości po śmierci podatnika.
Serdecznie zapraszam
Aneta Chmielowiec
Do materiałów szkoleniowych zostaną dołączone wzór:
- pytania do urzędu skarbowego o stan sprawy
- pytania do urzędu skarbowego w sprawie ewentualnego zastosowania środka egzekucyjnego
HARMONOGRAM SZKOLENIA
9.00 – 10.30 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
10.30 – 10.40 PRZERWA
10.40 – 11.50 II BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 III BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA I ODPOWIEDZI
– PYTANIA W FORMIE CZATU
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
- Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
- W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
- W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:
RABATY DO WYKORZYSTANIA:
23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie
Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.