Data: 12 czerwca 2024 r. – Księgowość podatków i opłat oraz problematyka sprawozdań RB 27s, RB PDP, SP 1
12 czerwca 2024
9:00 - 13:00
Cecylia Wołoch
Pomoc publiczna
Najnowsze szkolenia
KSIĘGOWOŚĆ PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH ORAZ INNYCH NALEŻNOŚCI PUBLICZNOPRAWNYCH Z UWZGLĘDNIENIEM ZASAD I PROBLEMÓW Z ZAKRESU SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ RB-27S, RB-PDP I SP-1 PRZEZ GMINNE ORGANY PODATKOWE
PRZYPISY I ODPISY NALEŻNOŚCI, ZARACHOWANIE WPŁAT
NA ZALEGŁOŚCI, LIKWIDACJA NADPŁAT I ZALEGŁOŚCI
W TYM POSTĘPOWANIE Z NALEŻNOŚCIAMI PRZEDAWNIONYMI
I BLOK SZKOLENIOWY
I. Formalnoprawne podstawy realizacji zadań w komórkach organizacyjnych urzędu gminy/miasta odpowiedzialnych za rachunkowość podatków i opłat lokalnych oraz innych należności publicznoprawnych
- Omówienie rangi i znaczenia przepisów prawnych istotnych dla prowadzenia rachunkowości podatków i opłat lokalnych oraz innych należności publicznoprawnych w urzędzie gminy/miasta, a w szczególności: wybranych przepisów ustaw: ordynacja podatkowa, o rachunkowości, o finansach publicznych, o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz wybrane rozporządzenia wykonawcze)
- Organizacja pracy komórek księgowości podatkowej w urzędzie gminy z uwzględnieniem katalogu zadań określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. 208 poz.1375) ze zmianami
- Powierzenie zadań i odpowiedzialności pracownikom księgowości podatkowej z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości (odpowiedzialność za prowadzenie ksiąg rachunkowych, kto zgodnie z obowiązującymi przepisami może powierzyć odpowiedzialność za prowadzenie ksiąg rachunkowych urzędu)
- Wybrane problemy związane ze sporządzaniem sprawozdań przez gminne organy podatkowe (które sprawozdania i w jakim terminie należy sporządzić?, jakie dane wykazać w sprawozdaniach i z jakimi rejestrami powinny być zgodne?, które ulgi i zwolnienia wykazujemy w sprawozdaniach?, których kwot nie należy wykazywać, jak wykazać w sprawozdaniach należności odroczone i rozłożone na raty?)
- Czy umorzone koszty upomnienia podlegają wykazaniu w sprawozdaniu Rb-27S?
- Obowiązek sporządzenia sprawozdania SP-1.( Kiedy należy sporządzić sprawozdania, w oparciu o jakie rejestry i dane? Kto i kiedy ma obowiązek aktualizować sprawozdanie?)
II BLOK SZKOLENIOWY
II. Omówienie wybranych przepisów i definicji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa istotnych w zakresie rachunkowości podatkowej w urzędzie gminy/miasta
- Pojęcie obowiązku podatkowego, zobowiązania podatkowego oraz zaległości podatkowej i nadpłaty podatkowej.
- Odpowiednie stosowanie przepisów Ordynacji podatkowej do należności publicznoprawnych stanowiących dochód jednostki samorządu terytorialnego (m.in. do opłaty planistycznej, opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty dodatkowej za parkowanie w strefie płatnego parkowania, opłaty za wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów)
- Powstanie zobowiązań podatkowych z mocy prawa oraz w drodze doręczenia decyzji wymiarowej (charakter decyzji ustalających i określających zobowiązanie podatkowe)
- Najczęściej występujące błędy w zakresie dokonywania przypisów i odpisów (w jakim terminie przypisać należność wynikającą z deklaracji, decyzji? Przypis a niedoręczona decyzja, decyzja na zmarłego podatnika. Kiedy i na jakiej podstawie odpisać przedawniony podatek?)
- Terminy płatności, a powstanie zaległości podatkowych
- Wygaszenie zobowiązań podatkowych poprzez zapłatę, przedawnienie, umorzenie zaległości podatkowych, zaliczenie nadpłaty podatkowej na poczet przyszłych zobowiązań, bieżących zobowiązań oraz zaległości podatkowych
- Obowiązki w zakresie zarachowania wpłaty dokonywanej na poczet zaległości podatkowych (zarachowanie na koszty upomnienia, odsetki, opłatę prolongacyjną, czy zawsze należy zarachować wpłatę zgodnie z dyspozycją podatnika?)
- Likwidacja postanowień o zaliczeniu wpłaty na poczet zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę oraz kosztów upomnienia – zmiany Ordynacji podatkowej od 1września 2023r.
- Czy organ podatkowy ma obowiązek informować zobowiązanego o sposobie zarachowania jego wpłaty? Czy dobrowolna wpłata zobowiązanego może zostać zarachowana na należność objętą tytułem wykonawczym?
- Sposoby płatności podatków i opłat (Kto może płacić gotówką? Które podmioty muszą dokonywać płatności z rachunku bankowego? Czy i na jakich warunkach można płacić podatki lokalne kartą płatniczą? Czy osoba nie będąca podatnikiem może zapłacić za podatnika?)
- Specyfika przedawnienia zobowiązań podatkowych. Rozróżnienie pojęć: „przedawnienie zobowiązania podatkowego” i „przedawnienie prawa do wymiaru zobowiązania podatkowego”
- Przedawnienie, przerwanie i zawieszenia biegu terminu zobowiązań podatkowych (kiedy stosujemy termin przedawnienia 3 lata a kiedy 5 lat?, jak liczyć terminy przedawnienia w przypadku odroczenia lub rozłożenia na raty?, czy umorzenie postępowania egzekucyjnego przez organ egzekucyjny przerywa bieg przedawnienia?)
- Jak liczyć termin przedawnienia w przypadku zastosowania środka egzekucyjnego a jak w przypadku wniesienia skargi do sądu? (pojęcie tzw. skutecznego i nieskutecznego środka egzekucyjnego)
- Konsekwencje prawne zobowiązań zabezpieczonych hipoteką. ( Czy ustanowienie hipoteki i/lub zastawu skarbowego chronią przed przedawnieniem?)
III BLOK SZKOLENIOWY
III. Powstanie nadpłaty podatkowej i sposoby postępowania z nadpłatą
- Definicja nadpłaty wg Ordynacji podatkowej (momenty powstania nadpłaty, czy nadpłata musi być zawsze określona decyzją?, czy mamy do czynienia z nadpłatą podatkową w przypadku pomyłkowej wpłaty do organu podatkowego np. raty kredytu przez osobę nie będącą podatnikiem?, kto powinien wydać decyzję w sprawie nadpłaty – wymiar czy księgowość?)
- Czy nadpłata musi być zwrócona podatnikowi czy innej osobie, która dokonała wpłaty za podatnika?
- Zasady zaliczania i zwrotu nadpłaty podatku
- jak postępować z nadpłatami do wysokości kosztów upomnienia?
- czy można zaliczyć nadpłatę na koszty upomnienia?
- czy można zaliczyć nadpłatę na poczet przyszłych zobowiązań?
- czy nadpłatę podatkową można zarachować na zaległość cywilnoprawną?)
- Czy w sprawie zwrotu nadpłaty zawsze należy wydać postanowienie o zarachowaniu?
- Zwrot nadpłaty podatku na rachunek bankowy, przekazem pocztowym, w kasie (terminy zwrotu nadpłaty, zwrot nadpłaty z odsetkami)
- Postępowania z nadpłatami po śmierci podatnika ( czy podlegają dziedziczeniu i kiedy mogą być zwrócone?).
IV BLOK SZKOLENIOWY
ODPOWIEDZI NA PYTANIA UCZESTNIKÓW.
Cecylia Wołoch
– od ponad 30 lat zawodowo zajmuje się problematyką związaną ze sferą dochodów budżetowych, a w szczególności zagadnieniami dotyczącymi rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych; Przez cały okres aktywności zawodowej związana z Urzędem Miasta Krakowa gdzie przez wiele lat zajmowała stanowisko Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji. Prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, gospodarki kasowej i inne. Opracowania z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowane były w fachowych czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne
WYBRANE ZAGADNIENIA:
- Najnowsze zmiany Ordynacji podatkowej, które weszły w życie od 25 marca 2024r. w zakresie wygaszania decyzji o rozłożeniu należności podatkowych i innych publicznoprawnych na raty
- Omówienie najczęściej występujących błędów w zakresie przypisów i odpisów należności podatkowych i innych publicznoprawnych: terminowość, błędne deklaracje, przypis na podstawie niedoręczonej decyzji, przypis na zmarłego podatnika, odpis należności przedawnionych
- Kto odpowiada za poprawność i terminowość przypisów i odpisów – powtarzające się pytanie: wymiar czy księgowość?
- W jaki sposób i w oparciu o jakie dokumenty „pozbyć” się nadpłaty i przedawnionego podatku z kartoteki podatnika? Kiedy powinny być dokonane operacje księgowe w zakresie odpisu należności przedawnionych?
- Znaczenie zapisów w księgowości podatkowej na sporządzanie obowiązujących gminne organy podatkowe sprawozdań (w szczególności sprawozdania Rb-27S i Rb-PDP)
- Które dane ze sprawozdania Rb-27S powinny być zgodne z danymi w sprawozdaniu Rb-PDP?
- Jak ująć w sprawozdaniu Rb-27S umorzone zaległości podatkowe, odsetki i opłatę prolongacyjną?
- Umorzenie zaległości podatkowych, odsetek oraz opłaty prolongacyjnej w sprawozdaniu Rb-27S. Księgowanie umorzenia i przedawnienia kosztów upomnienia. Czy umorzone koszty upomnienia podlegają wykazaniu w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S?
- Czy koszty upomnienia, które przedawniły się wraz w wygaśnięciem należności, której dotyczyły powinny być ujęte w księgach rachunkowych i sprawozdaniu Rb-27S (zmiana od 25 marca 2024r. przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia).
- Obowiązek sporządzania przez gminne organy podatkowe sprawozdania SP-1 „Sprawozdanie podatkowe w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego”.
- Zarachowanie wpłat dokonanych po terminie płatności – w jaki sposób powiadomić podatnika o zarachowaniu wpłaty wobec braku obowiązku wydawania postanowienia? Czy można zarachować wpłatę na zaległość objętą tytułem wykonawczym?
- Likwidacja nadpłat – czy nadpłata zawsze musi być zwrócona podatnikowi i czy zawsze – nawet przy niskiej kwocie – należy wydać decyzję o nadpłacie? Co z nadpłatą gdy podatnik ma zaległości z innych podatków lub należności publicznoprawnych?
- Udzielanie informacji przez księgowość organom egzekucyjnym o wpłatach dokonanych na zaległości objęte tytułami wykonawczymi – jakie mogą być konsekwencje niepoinformowania lub późnego poinformowania organu egzekucyjnego o wpłacie zaległości objętej tytułem wykonawczym lub o przedawnieniu należności?
- Czy księgowość ma obowiązek informować organ egzekucyjny o przedawnieniu kosztów upomnienia „nowych” zasad przedawnienia kosztów upomnienia?
HARMONOGRAM SZKOLENIA
9.00 – 9.50 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
9.50 – 10.00 PRZERWA
10.00 – 10.50 II BLOK SZKOLENIOWY
10.50 – 11.00 PRZERWA
11.00 – 11.50 III BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 IV BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA W FORMIE CHATU
- Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
- Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
- W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
- W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
499,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:
RABATY DO WYKORZYSTANIA:
18 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie
Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.