Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 19 grudnia 2024 r. – Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych w podatkach i opłatach lokalnych

PODATKI I OPŁATY LOKALNE
ORAZ INNE NALEŻNOŚCI PUBLICZNOPRAWNE
PRZYGOTOWANIE DO ZAMKNIĘCIA KSIĄG RACHUNKOWYCH NA KONIEC 2024 ROKU

Analiza prawidłowości wykazanych sald zaległości i nadpłat
na kontach księgowych poszczególnych podatników
Postępowanie z nadpłatami i przedawnionymi podatkami i opłatami figurującymi w księgach rachunkowych

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

  1. Ogólne zasady ewidencji księgowej w zakresie podatków i opłat – obowiązujące przepisy (zastosowanie wybranych przepisów ustawy o rachunkowości, ustawy o finansach publicznych, ordynacji podatkowej, rozporządzeń Ministra Finansów)
  2. Podstawa przypisu
    • Deklaracja
    • Decyzja
    • Zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  3. Szczegółowe omówienie zasad funkcjonowania konta rozrachunkowego 221 – „Należności z tytułu dochodów budżetowych”
  4. Czy podstawą przypisu/odpisu jest decyzja doręczona czy ostateczna?
  5. Składanie deklaracji za okresy wsteczne np. od 2019r.
    • na których drukach? starych czy aktualnie obowiązujących?
  6. Czy deklaracja na opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi za listopad i grudzień np. 2019r. złożona 3 grudnia 2024r. stanowi podstawę przypisu należności?
  7. Czy wydana 27 grudnia 2024r. decyzja określająca wysokość podatku od nieruchomości osoby fizycznej za rok 2019 doręczona 3 stycznia 2025r. stanowić będzie podstawę przypisu należności na karcie kontowej zobowiązanego?
  8. Czy podatnika należy informować o przedawnieniu należności?
  9. W jaki sposób dokonać przypisu deklaracji za okresy wsteczne?
    • Czy należą się odsetki za okresy wsteczne, w przypadku gdy deklaracje nie były składane?
    • Od kiedy liczyć odsetki?
    • Na podstawie jakiego dokumentu przypisać odsetki?
  10. Kiedy ująć w księgach rachunkowych uchylone decyzje przez SKO wydane w starym roku (2024) a doręczone do organu I instancji w styczniu 2025r.?
  11. Kiedy dokonać odpisu należności w związku z jej umorzeniem – decyzja wydana 28 grudnia 2024r. a doręczona podatnikowi 3 stycznia 2025r.?
  12. Przypisywanie korekt deklaracji (terminy składania)
  13. Kiedy i na jakiej podstawie przypisać koszty upomnienia?

II BLOK SZKOLENIOWY

  1. Sposoby płatności podatków i opłat.
    • zapłata w kasie
    • zapłata na rachunek bankowy
    • zapłata do inkasenta
  2. Zarachowanie wpłaty dokonanej po terminie płatności
    • Czy zarachować należy zgodnie ze wskazaniem podatnika np. tylko na należność główną?
    • Likwidacja z dniem 1 września 2023r. obowiązku wydawania postanowień o zarachowaniu wpłaty
    • Czy i kiedy organ podatkowy musi wydać postanowienie o zarachowaniu wpłaty?
    • Czy nadpłatę z podatku rolnego można przeksięgować na należności cywilnoprawne?
    • Czy wpłatę dokonaną przez podatnika można zarachować na zaległość objętą tytułem wykonawczym?
  3. Możliwość płatności opłaty przez osobę inną niż podatnik.
  4. Które podmioty muszą regulować płatności podatków i opłat w formie bezgotówkowej?

III BLOK SZKOLENIOWY

  1. Przedawnienie podatków i opłat
    • kiedy dochodzi do przedawnienia należności?
    • w jaki sposób może dojść do przerwania biegu terminu przedawnienia?
    • w jaki sposób i kiedy odpisać przedawniony podatek i/lub opłatę z konta zobowiązanego?
    • jakie są konsekwencje bilansowe niedokonania odpisu przedawnionej należności?
    • czy pracownik księgowości może odpowiadać dyscyplinarnie za nieterminowe odpisywanie przedawnionych należności?
  2. Postępowanie z nadpłatami podatków
    • czy na każdą kwotę nadpłaty powinna być wydana decyzja?
    • czy organ podatkowy wszczyna postępowanie w spranie nadpłaty w urzędu czy na wniosek podatnika?
    • kiedy i w jakiej formie nadpłaty powinny być zwrócone?
    • kiedy przedawnia się prawo do nadpłaty?
  3. Omówienie wybranych problemów związanych z przekazywaniem tytułów wykonawczych do organu egzekucyjnego w końcówce roku kalendarzowego z uwzględnieniem obowiązku elektronicznego wystawiania i przekazywania do organu egzekucyjnego tytułów wykonawczych i rozliczeń kosztów egzekucyjnych obciążających wierzyciela
    • czy organ egzekucyjny może – zgodnie z przepisami – wyznaczyć termin (np. 15 grudnia) jako ostatni dzień na przyjmowanie tytułów wykonawczych dot. danego roku?
    • czy wierzyciel może/powinien wystąpić z zapytaniem do organu egzekucyjnego na temat realizacji przekazanych do egzekucji tytułów wykonawczych, w szczególności w przypadku gdy z końcem roku podatek czy opłata ulegałyby przedawnieniu?
    • czy koszty egzekucyjne naliczone wierzycielowi przez organ egzekucyjny w 2024r.(doręczone postanowienie) muszą być zapłacone do końca 2024r.?
    • czy i w jakim przypadku wierzyciel może złożyć zażalenie na postanowienie w sprawie kosztów egzekucyjnych?
    • czy do czasu rozpatrzenia zażalenia kosztów można nie płacić?
    • czy wierzyciel może wystąpić do organu egzekucyjnego z wnioskiem o umorzenie kosztów egzekucyjnych?

IV BLOK SZKOLENIOWY

Indywidualne pytania, konsultacje

WYBRANE ZAGADNIENIA:

  • Jakie działania podjąć w ramach prowadzenia rachunkowości podatków i opłat publicznoprawnych, aby na koniec roku obrachunkowego wykazać poprawne salda zaległości i nadpłat?
  • W oparciu o jakie dokumenty można dokonać stosownych przeksięgowań, odpisów, przypisów czy korekt ewentualnych nieprawidłowych zapisów w ewidencji księgowej?
  • Jaki jest termin na ewentualne korygowanie zapisów w ewidencji księgowej odnośnie danego roku obrachunkowego?
  • Czy operacje księgowe dotyczące starego roku mogą być dokonane już w nowym roku?
  • Zasady funkcjonowania kont księgowych (konta syntetyczne, analityczne i szczegółowe).
  • Przypisy za okresy wsteczne – jak i w oparciu o jakie dokumenty przypisać należności główne i odsetki?
  • Odpis przedawnionych należności z tytułu podatków i opłat publicznoprawnych z ksiąg rachunkowych – jak udokumentować przedawnienie?
  • Jak sporządzić dokument księgowy do odpisu i kto powinien go podpisać?
  • Czy przedawniony podatek i/lub opłata może pozostać w księgach rachunkowych na następny rok?

Wykładowca

Cecylia Wołoch

– od ponad 30 lat zawodowo zajmuje się problematyką związaną ze sferą dochodów budżetowych, a w szczególności zagadnieniami dotyczącymi rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych; Przez cały okres aktywności zawodowej związana z Urzędem Miasta Krakowa gdzie przez wiele lat zajmowała stanowisko Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji. Prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, gospodarki kasowej i inne. Opracowania z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowane były w fachowych czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne

Szczegóły organizacyjne szkolenia online

HARMONOGRAM SZKOLENIA
   9.00 –    9.50 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
   9.50 – 10.00 PRZERWA
10.00 – 10.50 II BLOK SZKOLENIOWY
10.50 – 11.00 PRZERWA
11.00 – 11.50 III BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 IV BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA W FORMIE CHATU

  • Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

521,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

21 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki