Data: 4 grudnia 2024 r. – Inkaso podatków i opłat lokalnych 2025

4 grudnia 2024
9:00 - 13:00
Cecylia Wołoch
Pomoc publiczna
Najnowsze szkolenia
INKASO PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH
W 2025 ROKU
ZADANIA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ INKASENTÓW
W TYM ROZLICZANIE INKASENTÓW Z GMINNYM ORGANEM PODATKOWYM
Ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa – nowy obowiązek gmin wydawania zaświadczeń
dla sołtysów – czy ma to związek z pełnieniem przez sołtysa funkcji inkasenta?
Najnowsze orzecznictwo, interpretacje i zastrzeżenia organów kontroli do poboru podatków i opłat w formie inkasa
I BLOK SZKOLENIOWY
- Podatki i opłaty które mogą być pobieranie przez inkasentów (podatek: rolny, leśny od nieruchomości, opłaty lokalne: miejscowa, uzdrowiskowa, targowa, za gospodarowanie odpadami komunalnymi, opłata skarbowa)?
- Nowy obowiązek gmin – wydawanie zaświadczeń dla sołtysów na podstawie obowiązującej od 1 lipca 2023r. ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
- kto w strukturze urzędu gminy powinien wydawać zaświadczenie dla sołtysa?
- jakie dane zawiera zaświadczenie?
- czy obowiązek wydawania zaświadczeń ma związek z pełnieniem przez sołtysa funkcji inkasenta?
- Jak inkasent opłaty targowej może sprawdzić (w oparciu o jakie dokumenty) kto jest rolnikiem uprawnionym do zwolnienia z opłaty targowej za handel w piątek i sobotę?
- Pobór podatków i opłat w drodze inkasa – uprawnienie czy obowiązek zarządzenia poboru w drodze inkasa?
- Inkasent podatków i opłat czyli kto może być inkasentem i w jaki sposób inkasent jest powoływany?
- Omówienie konstrukcji uchwały rady gminy/miasta w sprawie zarządzenia poboru podatków i opłat w drodze inkasa – czyli jak zidentyfikować inkasenta w uchwale?
- kto może być inkasentem?
- czy inkasentem może być pracownik urzędu gminy, strażnik straży miejskiej, radny?
- czy osoba/podmiot wskazywany na inkasenta musi wyrazić zgodę na pełnienie tej funkcji?
- czy radny gminy/miasta może być równocześnie sołtysem i inkasentem?
- czy radny gminy, który ma być inkasentem powinien wyłączyć się z głosowania nad swoją kandydaturą?
- czy oprócz wskazania inkasentów w uchwale rady gminy/miasta z inkasentami powinna być zawarta umowa na pobór podatków i opłat?
- czy inkasenci powinni być wskazani poprzez podanie imienia, nazwiska i co z ochroną danych osobowych?
- czy określając inkasenta należy podać w uchwale rady gminy jego PESEL?
- określenie wynagrodzenia za inkaso (czy wolno obniżyć wynagrodzenie za inkaso w trakcie roku podatkowego?)
- czy wolno w drodze uchwały określić inne obowiązki inkasentów poza poborem podatków i opłat (np. doręczanie korespondencji, upomnień, sporządzanie dodatkowych informacji, zestawień i sprawozdań związanych z inkasem)?
- czy wolno w uchwale dot. inkasa zobowiązać inkasentów do prowadzenia ewidencji podmiotów zobowiązanych do płacenia opat miejscowych?
- czy wolno zobowiązać inkasenta aby rozliczał się z organem podatkowym w tym samym dniu, w którym dokonana była wpłata?
II BLOK SZKOLENIOWY
- Specyfika poboru poszczególnych podatków i opłat w drodze inkasa
- terminy płatności
- częstotliwość poboru
- czy po każdym terminie płatności inkasent musi rozliczyć się z organem podatkowym z wpłat i pobranych kwitariuszy?
- Sposoby dokonywania wpłat do inkasenta
czy płatność u inkasenta może być dokonana kartą płatniczą? - Terminy płatności poszczególnych podatków i opłat a terminy rozliczenia inkasenta z organem podatkowym
- Czy inkasent może pobierać podatki i opłaty, które stanowią zaległości (najnowsze interpretacje i orzeczenia sądów)?
- Czy inkasent może pobierać od podatników odsetki i koszty upomnienia?
- Czy inkasent może pobierać podatki i opłaty od podatników prowadzących działalność gospodarczą?
- Czy będący inkasentem np. sołtys może sam od siebie – jako podatnika – pobrać podatek i w tym zakresie mieć naliczoną prowizję za inkaso?
- Czy inkasentowi można udostępnić dane dot. podatników (wykazy kto i ile ma płacić) stanowiące tajemnicę skarbową?
- Dokumentowanie wpłat dokonywanych u inkasenta (w oparciu o jakie dokumenty inkasent pobiera podatki i opłaty, kiedy organ podatkowy wydaje stosowne dokumenty księgowe inkasentowi, czy w przypadku wszystkich podatków i opłat inkasentowi należy wydać odpowiednie dokumenty?)
- Przechowywanie dokumentacji związanej z inkasem przez inkasenta i w gminnym organie podatkowym
- Terminowość wpłat podatków i opłat pobranych przez inkasenta
- jakie działania podejmuje organ podatkowy w przypadku nieterminowej wpłaty inkasenta?
- Czy na indywidualny wniosek inkasenta termin przekazania pobranych przez niego podatków/opłat do organu podatkowego może być odroczony lub wpłata rozłożona na raty?
- W jaki sposób przeprowadzić postępowanie w sprawie odpowiedzialności inkasenta za pobrany podatek a nieodprowadzony do gminnego organu podatkowego?
- Czy wobec inkasenta można wnioskować o wszczęcie postępowania karnego skarbowego? Jaki zarzut należy postawić inkasentowi żądając wszczęcia postępowania w oparciu o przepisy Kodeksu Karnego Skarbowego?
III BLOK SZKOLENIOWY
- Rozliczenie inkasenta z pobranych wpłat w komórce księgowości podatkowej (na co zwrócić szczególną uwagę? W jaki sposób rozliczyć z pobranych kwitariuszy? Czy inkasent powinien przedstawić w rozliczeniu dodatkowe informacje, zestawienie itp.?)
- Jakie działania podjąć gdy inkasent nie rozlicza się z pobranych kwitariuszy lub informuje, że kwitariusz uległ zniszczeniu lub zaginięciu?
- Czy wpłata dokonana u inkasenta na bieżący podatek/ratę może być zaksięgowana na starsze zaległości podatnika?
- Księgowanie wpłat pobranych przez inkasenta na kontach poszczególnych podatników (zasady prowadzenia pozabilansowego konta 991 „Rozrachunki z inkasentami”)
- Wynagrodzenie inkasenta (kiedy i na podstawie jakich dokumentów wypłacić wynagrodzenie inkasentowi?, czy inkasent może pomniejszyć wpłatę podatków lub opłat pobranych od podatników o należne mu wynagrodzenie?, Czy inkasentowi można pomniejszyć wynagrodzenie za nieterminowe odprowadzenie pobranych podatków? )
- W jaki sposób dochodzić od inkasenta nienależnie wypłaconego mu wynagrodzenia?
- Czy wynagrodzenie za inkaso należy zaokrąglić zgodnie z Ordynacją podatkową.
IV BLOK SZKOLENIOWY
Indywidualne pytania, konsultacje
Cecylia Wołoch
– od ponad 30 lat zawodowo zajmuje się problematyką związaną ze sferą dochodów budżetowych, a w szczególności zagadnieniami dotyczącymi rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych; Przez cały okres aktywności zawodowej związana z Urzędem Miasta Krakowa gdzie przez wiele lat zajmowała stanowisko Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji. Prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, gospodarki kasowej i inne. Opracowania z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowane były w fachowych czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne
HARMONOGRAM SZKOLENIA
9.00 – 9.50 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
9.50 – 10.00 PRZERWA
10.00 – 10.50 II BLOK SZKOLENIOWY
10.50 – 11.00 PRZERWA
11.00 – 11.50 III BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 IV BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA W FORMIE CHATU
- Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
- Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
- W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
- W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
521,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:
RABATY DO WYKORZYSTANIA:
21 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie
Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.