Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 3 listopada 2025 r. – Hipoteka, kiedy i w jaki sposób prawidłowo i skutecznie dokonać zabezpieczenia należności?

HIPOTEKA W PODATKACH

KIEDY I W JAKI SPOSÓB PRAWIDŁOWO
I SKUTECZNIE DOKONAĆ ZABEZPIECZENIA NALEŻNOŚCI PODATKOWYCH?
OMÓWIENIE ISTNIEJĄCYCH PROCEDUR ORAZ ZAPOWIADANYCH ZMIAN:
Jak hipoteka będzie wpływać na przedawnienie się zaległości podatkowych
Które zahipotekowane zaległości będzie trzeba odpisać po wejściu w życie nowelizacji?
Jak prawidłowo weryfikować zaległości zahipotekowane do przedawnienia?

Program szkolenia
  1. Hipoteka
    • Jakie przepisy obowiązują przy wpisie, a jakie przy wykreśleniu hipoteki?
    • Jakie hipoteki przysługują gminie?
    • Czy hipoteka to prawo czy obowiązek organu podatkowego?
    • Co zrobić, gdy w księdze wieczystej nie ma naszego podatnika?
    • Jak prawidłowo wpisać hipotekę?
    • Jakie zobowiązania można zabezpieczyć przez wpis hipoteki?
    • Do kiedy liczymy odsetki wpisywane na hipotekę?
    • Ile tak naprawdę kosztuje wpis hipoteki?
    • Plusy i minusy hipoteki wpisywanej na podstawie decyzji
    • Kiedy wpisać hipotekę tytułem wykonawczym?
    • Jak wpisać hipotekę tytułem wykonawczym?
    • Które tytuły służą do wpisu hipoteki?
    • Kiedy wpisywać hipoteki dalszym tytułem wykonawczym, a kiedy kolejnym tytułem wykonawczym?
    • Czy na hipotekę można wpisać tylko podatek?
    • Czy zaległości zabezpieczone hipoteką ulegają przedawnieniu?
  2. Dokonaliśmy zabezpieczenia (sąd wpisał hipotekę) i co dalej?
    • Jak wyegzekwować od dłużnika zaległości zahipotekowane?
    • Jak i kiedy należy podjąć egzekucję z przedmiotu zabezpieczenia?
    • Jak wyegzekwować zaległości zahipotekowane jeśli zmienił się właściciel nieruchomości?
    • Jak liczyć odsetki zaległości zahipotekowanej?
    • Czy zaległości wpisane na hipotece można umorzyć?
    • Czy zaległości wpisane na hipotece można rozłożyć na raty/odroczyć ich termin płatności?
    • Jak liczyć termin przedawnienia zaległości zahipotekowanej?
  3. Wygaśnięcie hipoteki – co to oznacza?
    • Czy wygaśnięcie zaległości zahipotekowanej jest równoznaczne z wykreśleniem hipoteki?
    • Czy gmina ma obowiązek wykreślić hipotekę?
    • Kiedy i komu organ podatkowy wydaje zaświadczenie a kiedy zezwolenie na wykreślenie hipoteki?
    • Rozporządzanie opróżnionym miejscem hipotecznym:
      • Czy i kiedy wójt może zmienić pozycję hipoteki?
      • W jaki sposób „przesunąć” hipotekę na pozycje wyższe?
  4. Zapowiadane przez ustawodawcę zmiany przepisów:
    • Kiedy i w jakim kształcie zmienią się przepisy dotyczące hipotek?
    • Jak hipoteka będzie wpływać na przedawnienie się zaległości podatkowych i publicznoprawnych po wejściu w życie procedowanej nowelizacji Ordynacji podatkowej?
    • Które zahipotekowane zaległości będzie trzeba odpisać po wejściu w życie nowelizacji?
    • Jak prawidłowo weryfikować zaległości zahipotekowane do przedawnienia?
    • Jak uniknąć przedawnienia zaległości zahipotekowanych po nowelizacji Ordynacji podatkowej?
Wykładowca

dr Hanna Kmieciak

– praktyk i teoretyk w dziedzinie prawa finansowego, a szczególnie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego; absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka studiów doktoranckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu; właściciel Kancelarii JST konsultacje szkolenia doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni pracownik jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni redaktor naczelny „Prawa Finansów Publicznych”, konsultant Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca regionalnych izb obrachunkowych, autor książek: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka”, współautor książek „Jednostki pomocy społecznej”, „Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, „Podatki lokalne 2016” i „Rejestr Należności Publicznoprawnych” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wydawnictw INFOR, CH Beck i Wolters Kluwer Polska.

      Omówimy kiedy i w jaki sposób prawidłowo dokonać zabezpieczenia należności podatkowych i publicznoprawnych. Jak wykorzystać wpisaną hipotekę, aby wyegzekwować zabezpieczony podatek/należność publicznoprawną. Wskażemy jakie zmiany szykuje ustawodawca w temacie hipotek. Jakie obowiązki spoczną na wierzycielu w związku z przygotowywaną nowelizacją Ordynacji podatkowej?
      Szkolenie przeznaczone dla pracowników organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego oraz związków międzygminnych zajmujących się zabezpieczaniem podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i należności publicznoprawnych (skarbnicy i księgowi oraz osoby odpowiedzialne za dochody gmin i powiatów). Omówione zostaną przepisy i ich stosowanie, praktyka i najnowsze orzecznictwo, a także zapowiedź najnowszych zmian przepisów.

Serdecznie zapraszam 😊
Dr Hanna Kmieciak

Szczegóły organizacyjne szkolenia online
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

592,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

25 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
17 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki