Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 4 marca 2025 r. – Gospodarka kasowa i gospodarka drukami ścisłego zarachowania w JST

GOSPODARKA KASOWA I GOSPODARKA DRUKAMI ŚCISŁEGO ZARACHOWANIA
W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH SAMORZĄDU

Co to są druki ścisłego zarachowania-rodzaje i praktyczne przykłady
Kogo dotyczą limity płatności gotówkowych obowiązujące w 2025r ograniczenia i jakie mogą być konsekwencje zapłaty gotówką?
Zasady postępowania w przypadku przyjęcia w kasie fałszywych znaków pieniężnych

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

  1. Omówienie przepisów prawa regulujących funkcjonowanie gospodarki kasowej w jednostkach sektora finansów publicznych (ustawa o finansach publicznych, ustawa o rachunkowości
    • przepisy w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, ordynacji podatkowej
    • kto może dokonywać płatności podatków w formie gotówkowej a kto musi płacić bezgotówkowo?
  2. Obowiązki i odpowiedzialność kasjera za zgodne z przepisami prowadzenie kasy w jednostce
    • kto może być kasjerem
    • jakie wymogi formalne można stawiać pracownikowi zatrudnianemu na stanowisko kasjera?
    • czy należy wymagać od kasjera np. umiejętności rozpoznawania fałszywych znaków pieniężnych?
    • jak prawidłowo przyjmować i przekazywać obowiązki na stanowisku kasowym?
    • odpowiedzialność materialna kasjera – sporządzanie dokumentów dot. powierzenia odpowiedzialności materialnej
    • jak skutecznie kasjer może bronić się przed ponoszenia odpowiedzialności materialnej?
  3. Aktualne zasady w zakresie limitów płatności gotówkowych.
    • obowiązki i odpowiedzialność kasjera lub/i osoby nadzorującej jego pracę za przestrzeganie wymogów wynikających z art. 83 ustawy z dnia 1 marca 2018r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
    • kiedy przyjmowanie wpłaty gotówkowej w kasie można uznać jako podejrzenie prania pieniędzy?
    • obowiązek opracowania instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia przestępstwa prania pieniędzy, praktyczne przykłady
    • kiedy w obszarze gospodarki kasowej może dojść do naruszenia zapisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu?
  4. Kontrola i nadzór nad prowadzeniem kasy
    • bieżące czynności kontrolne
    • kto i jak często powinien kontrolować kasę
    • odpowiedzialność za nadzór i kontrolę głównego księgowego i kierownika jednostki,
    • dokumentowanie kontroli kasy, adnotacje, protokoły
  5. Regulacje wewnętrzne w zakresie gospodarki kasowej
    • instrukcja gospodarki kasowej
    • jakie zagadnienia powinna regulować instrukcja
    • wzory druków i dokumentów stosowanych przy przyjmowaniu i wypłacaniu gotówki do i z kasy
    • wzory dokumentów o powierzeniu odpowiedzialności materialnej

II BLOK SZKOLENIOWY

  1. Omówienie wybranych zagadnień związanych z przyjmowaniem wpłat do kasy i dokonywaniem wypłat
    • przyjmowanie wpłat należności publicznoprawnych i cywilnoprawnych
    • jak prawidłowo sporządzić dokument wpłaty
    • formalne wymogi które spełnić powinno pokwitowanie wpłaty
    • na podstawie jakich dokumentów dokonywane są zwroty nadpłat w kasie?
    • wypłaty i rozliczanie zaliczek udzielanych pracownikom, pogotowie kasowe
  2. Postępowanie w przypadku przyjęcia do kasy fałszywego znaku pieniężnego
    • komu należy zgłosić incydent o przyjęciu fałszywego znaku pieniężnego?
    • zgłoszenie i przekazanie fałszywego znaku pieniężnego policji, sporządzenie odpowiednich dokumentów
    • czy i jak często kasjerzy powinni być szkoleni w zakresie rozpoznawania fałszywych znaków pieniężnych?
    • czy kasjer może i w jakich okolicznościach ponosić odpowiedzialność karną w związku z przyjęciem fałszywego znaku pieniężnego?
  3. Sposób postępowania i regulacje prawne w zakresie wymiany zniszczonych lub uszkodzonych znaków pieniężnych
    • czy można odmówić przyjęcia wpłaty do kasy jednostki zniszczonym banknotem?
    • na podstawie jakich przepisów i który podmiot może dokonać wymiany zniszczonych pieniędzy?
  4. Postępowanie w przypadku wystąpienia niedoborów lub nadwyżek i sposoby zapobiegania takim zjawiskom
    • kiedy kasjer będzie odpowiadał materialnie za niedobór kasowy?
    • czy i w którym momencie kasjer powinien złożyć oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności materialnej?
    • czy kasjer może i w jakich okolicznościach uniknąć odpowiedzialności materialnej za ewentualny niedobór kasowy?
  5. Inwentaryzacja kasy (rozliczenie ewentualnych różnic, protokół inwentaryzacji)

III BLOK SZKOLENIOWY

  1. Najczęściej występujące błędy i nieprawidłowości w gospodarce kasowej z uwzględnieniem zarzutów stawianych w tym zakresie przez organy kontroli
    • jak zapobiegać nieprawidłowościom, jakie powtarzające się „drobne” błędy kasjera mogą doprowadzić do poważnych nieprawidłowości?
  2. Pomieszczenie kasy
    • gdzie powinno być zlokalizowane, jakie powinno spełniać normy bezpieczeństwa?
    • jakie są limity przechowywania gotówki w kasie?
    • dostęp do pomieszczenia innych osób niż kasjer?
    • kto ponosi odpowiedzialność za prawidłowe przygotowanie i zabezpieczenie pomieszczenia kasowego?
  3. Gospodarka drukami ścisłego zarachowania
    • co to są druki ścisłego zarachowania – rodzaje i praktyczne przykłady
    • czy istnieje normatywna definicja druków ścisłego zarachowania?
    • instrukcja gospodarowania drukami ścisłego zarachowania – czy musi być opracowana i co powinna regulować?
  4. Ewidencja i rozliczanie druków ścisłego zarachowania
    • na podstawie jakich dokumentów zaewidencjonować druki ścisłego zarachowania?
    • w oparciu o jakie dokumenty rozliczyć wykorzystane druki ścisłego zarachowania?
    • weryfikacja stanów bieżących druków
    • czy osobą odpowiedzialną za ewidencję i rozliczenie druków ścisłego zarachowania może/powinien być kasjer?
    • przyjęcie odpowiedzialności za gospodarowanie drukami ścisłego zarachowania, inwentaryzacja druków ścisłego zarachowania
  5. Postępowanie w przypadku zagubienia, zniszczenia lub kradzieży druków ścisłego zarachowania
  6. Likwidacja/ niszczenie wykorzystanych lub niewykorzystanych druków ścisłego zarachowania
    • jaki jest okres przechowywania wykorzystanych druków ścisłego zarachowania?,
    • kto i kiedy powinien podjąć decyzję o zniszczeniu druków?
    • czy można zniszczyć druki niewykorzystane, których np. zakupiono za dużo i są już nieprzydatne?
    • kto powinien typować druki ścisłego zarachowania do likwidacji?
    • jak bezpiecznie dokonać fizycznej likwidacji druków ścisłego zarachowania?
  7. Archiwizacja dokumentów kasowych
    • regulacje prawne
    • jak długo przechowywać dokumentację kasową?
    • które z dokumentów należy przekazać do archiwum państwowego a które mogą zostać „zlikwidowane” i po jakim czasie?

IV BLOK SZKOLENIOWY

Indywidualne pytania, konsultacje

WYBRANE ZAGADNIENIA:

  • Aktualne zasady dot. limitów dokonywania płatności gotówkowych (jakie mogą być konsekwencje przyjęcia w kasie wpłaty gotówkowej powyżej określonych limitów, z jakich przepisów wynikają ograniczenia w przyjmowaniu wpłat gotówkowych, których wpłacających dotyczą limity wpłat gotówkowych)?
  • Kto może dokonywać wpłat w kasie jednostki organizacyjnej w gotówce (od kogo i dlaczego wpłaty gotówkowe nie powinny być przyjmowane)?
  • Płatności bezgotówkowe w kasach jednostek sektora finansów publicznych.
  • Kto może w jednostce organizacyjnej samorządu terytorialnego być kasjerem (czy pracownik musi posiadać szczególne kwalifikacje, udokumentowane kursy, szkolenia itp)?
  • Jak postąpić w przypadku przyjęcia do kasy fałszywego znaku pieniężnego?
  • Czy kasjer jednostki organizacyjnej musi przyjąć od klienta zniszczony lub uszkodzony znak pieniężny?
  • Archiwizacja i likwidacja dokumentów kasowych (jak długo należy przechowywać, kiedy i na jakich zasadach i przez kogo dokumenty mogą zostać zlikwidowane, czy na dowód likwidacji dokumentacji kasowej jednostka powinna otrzymać lub sporządzić stosowny dokument)?
Wykładowca

Cecylia Wołoch

– od ponad 30 lat zawodowo zajmuje się problematyką związaną ze sferą dochodów budżetowych, a w szczególności zagadnieniami dotyczącymi rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych; Przez cały okres aktywności zawodowej związana z Urzędem Miasta Krakowa gdzie przez wiele lat zajmowała stanowisko Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji. Prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, gospodarki kasowej i inne. Opracowania z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowane były w fachowych czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne

Szczegóły organizacyjne szkolenia online

HARMONOGRAM SZKOLENIA
   9.00 –    9.50 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
   9.50 – 10.00 PRZERWA
10.00 – 10.50 II BLOK SZKOLENIOWY
10.50 – 11.00 PRZERWA
11.00 – 11.50 III BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 IV BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA W FORMIE CHATU

  • Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki