Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: biuro@riss.edu.pl

Data: 13 stycznia 2022 r.

EGZEKUCJA PODATKÓW 2022
W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH

dr Hanna Kmieciak

– praktyk i teoretyk w dziedzinie prawa finansowego, a szczególnie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego; absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka studiów doktoranckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu; właściciel Kancelarii JST konsultacje szkolenia doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni pracownik jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni redaktor naczelny „Prawa Finansów Publicznych”, konsultant Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca regionalnych izb obrachunkowych, autor książek: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka”, współautor książek „Jednostki pomocy społecznej”, „Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, „Podatki lokalne 2016” i „Rejestr Należności Publicznoprawnych” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wydawnictw INFOR, CH Beck i Wolters Kluwer Polska.

      Szkolenie przeznaczone dla pracowników gminnych organów podatkowych, związków międzygminnych, zajmujących się dochodzeniem należności podatkowych i publicznoprawnych na rzecz gminy (skarbnicy i księgowi podatkowi oraz osoby zajmujące się windykacją podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od środków transportowych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, opłaty za zajęcie pasa drogowego, renty planistycznej, opłaty eksploatacyjnej i innych opłat, należności publicznoprawnych).
      Omówione zostaną zagadnienia dotyczące przymusowego dochodzenia podatków i należności publicznoprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień zgłaszanych przez uczestników dotychczasowych szkoleń poświęconych egzekucji administracyjnej.
      Po wielu nowelizacjach przepisów w zakresie dochodzenia podatków, opłat lokalnych i należności publicznoprawnych, podsumujemy i omówimy najczęściej występujące problemy w zakresie ich egzekucji. Szkolenie to jest odpowiedzią na zapotrzebowanie uczestników dotychczasowych szkoleń poświęconych windykacji i przymusowemu dochodzeniu podatków i należności publicznoprawnych.
      Jest ono odpowiedzią na najczęściej zadawane pytania i poruszane problemy wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, zarządów związków międzygminnych czy starostów jako wierzycieli w egzekucji administracyjnej.


Serdecznie zapraszam
Dr Hanna Kmieciak

Program szkolenia
  1. Wpłata zaległości przez dłużnika w trakcie egzekucji:
    • Co zrobić w przypadku, gdy dłużnik będzie chciał spłacić zaległość za I ratę 2021r. na którą wystawiono tytuł wykonawczy?Co z opłatą manipulacyjną, czy mogę przyjąć na podatek tylko kwotę zaległości, odsetki i koszty upomnienia?
    • Gdy dłużnik wpłaci zaległość bezpośrednio do urzędu gminy, czy wierzyciel i tak jest obciążany opłatą komorniczą 5% przez Urząd Skarbowy, bo w wyniku ich działania (przesłanie tyt. wyk.) dłużnika zapłacił wierzycielowi dług?
    • W przypadku gdy dłużnik samodzielnie dokona spłaty całkowitej zadłużenia, czy wtedy wysyłamy do US wniosek o ograniczenie postępowania egzekucyjnego do kosztów egzekucyjnych (brak kosztów po stronie jst) – w jakiej formie ograniczamy poprzez ETW czy wersja papierowa?
  2. Tytuł wykonawczy:
    • Czy mogę wystawić tytuł wykonawczy w tym roku do upomnienia, które było zwrócone – podwójnie awizowane w 2017 r., kolejne upomnienie w 2018 r również zwrócone-podwójne awizo?
    • Właścicielem nieruchomości jest osoba nieletnia. Jej przedstawicielem ustawowym jest ojciec. Dane nieletniego wpisujemy w części A. W którym miejscu TW-1 (5) należy wpisać dane ojca?
    • Kiedy najpóźniej można wystawić tytuł wykonawczy? Mam sytuację, że poprzedni pracownik wystawił upomnienie za 2017, 2018, 2019 r w 2019 roku i nie wystawił żadnego Tytułu wykonawczego. W 2022 przedawnia się rok 2017, więc chciałabym wystawić tytuł, czy nie jest już za późno?
    • Jak mamy zwrócony tytuł wykonawczy ponieważ płatnik jest nieściągalny to po jakim czasie i jaki tytuł wystawiamy?
  3. Dalszy tytuł wykonawczy:
    • Jak prawidłowo wystawić dalszy tytuł wykonawczy?
    • W jaki sposób po 1 lipca 2021 r. zabezpieczyć hipotekę gdy tytuły wykonawcze są przekazywane drogą elektroniczną? Czy do wpisu będzie można wystawić dalszy tytuł wykonawczy w formie papierowej?
    • Czy mogę tego samego dnia wystawić tytuł wykonawczy i dalszy tytuł wykonawczy w celu dokonania wpisu hipoteki?
    • Czy tytuł wykonawczy musi być dostarczony podatnikowi, a dopiero potem wystawiam dalszy tytuł w celu wpisu hipoteki?
    • W grudniu chcieliśmy wpisać hipotekę na podstawie dalszych tytułów wykonawczych załączając zbiorczą informację wierzyciela o nadaniu tytułom wykonawczym, klauzuli o skierowaniu tytułu wykonawczego do egzekucji. Sąd odmówił wpisu ponieważ dalsze tytuły nie posiadają informacji wierzyciela o nadaniu tym tytułom klauzuli o skierowaniu ich do egzekucji, brak nazwy organu egzekucyjnego oraz daty nadania klauzuli. Co powinniśmy zrobić złożyć skargę?
    • Jeżeli osoba prawna ma zaległości to czy możemy zrobić wpis na hipotece na nieruchomości prywatnej jednego z właścicieli firmy?
    • W marcu wystąpiłam z wnioskiem do US o nadanie klauzuli wykonalności tyt. wykonawczym wystawionym na formularzachTW-1(3), Naczelnik nadał klauzulę. Czy mogę na podstawie takich tytułów wpisać hipotekę ( mimo, że nie zastosowałam formularza TW-1 (5))?
    • Czy wpis do hipoteki może obejmować tytuły wykonawcze za zaległości podatkowe i zaległości w gospodarce odpadami? Chodzi mi o jeden wniosek do Sądu w którym będą zawarte oba rodzaje zaległości, w celu ograniczenia kosztów związanych z wpisem na hipotekę
  4. Kolejny tytuł wykonawczy:
    • Jeśli mam zrobione np. 3 tytuły wykonawcze z podziałem na różne lata czy w kolejnym tytule wykonawczym podaję 3 numery?
    • W przypadku złożenia pierwszej deklaracji w opłacie śmieciowej przez Pana właściciela, a kolejnej czy korekty przez Panią właścicielkę jaki powinien być tytuł dalszy czy kolejny?
  5. Zmieniony tytuł wykonawczy:
    • Jeżeli wystawiamy zmieniony tytuł, na zmniejszenie z powodu zgonu podatnika, wówczas jaki powód wpisujemy na TW?
    • W przypadku korekty deklaracji zwiększającej w opłacie śmieciowej muszę przed wystawieniem zmienionego TW wystawić upomnienie na dopisane należności np. 2 lata wstecz?
  6. Egzekucja z nieruchomości:
    • Postępowanie egzekucyjne jest bezskuteczne. Były dwie próby zlicytowania nieruchomości przez Bank, również bezskuteczne z powodu braku nabywcy. Bank jest wpisany w hipotece jako pierwszy, posiada zabezpieczenie przewyższające wartość nieruchomości. Jak gmina może wyegzekwować swoje zaległości?
    • Czy po sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji zaległości podatkowe przechodzą na nowego właściciela tej nieruchomości, jeżeli z kwoty uzyskanej z licytacji nie zostaną zaspokojone wierzytelności gminy?
    • W wyniku licytacji komorniczej nieruchomość została sprzedana. Czy komornik zawiadomi nas o planie podziału kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości?
  7. Egzekucja zaległości po upływie terminu przedawnienia:
    • Spółka z o. o. posiada zaległości za lata 2013-2020. Wszystkie lata są wpisane do hipoteki przymusowej na podstawie decyzji określających. Jak wyegzekwować takie zaległości?
  8. Przedawnienie zaległości a egzekucja:
    • Czy można przedawnić zaległości za lata 2013-2015, żeby nie trzeba było wykazywać w Rb- 27S?
    • Jeśli podatnik ma zaległości przedawnione, ale wyraża chęć zapłaty, czy przyjąć wpłatę na najstarszą zaległość i odsetki, czy na najstarszą zaległość wymagalną?
    • Jeśli odpisuję podatki przedawnione, na które były tytuły wykonawcze, czy powinnam o tym informować Urząd Skarbowy?
    • Czy możemy prosić urząd skarbowy o zastosowanie skutecznego środka egzekucyjnego na tytule wykonawczym, aby uniknąć przedawnienia? Czy urząd skarbowy sam przesyła do urzędu gminy informację o zastosowanym środku egzekucyjnym?
    • Co zrobić z zaległościami za lata 2001-2010, na które nie było wystawionych tytułów wykonawczych?
    • Czy umorzenie postępowania w związku z niemożnością ściągnięcia zaległości przez US powoduje, że przedawni mi się zaległość za opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
  9. Aplikacja e-TW:
    • Czy z wnioskiem o dostęp do platformy za pomocą, której będziemy wysyłać tytuły wykonawcze występuje Burmistrz czy osoba przez niego upoważniona?
  10. Pytania i dyskusja uczestników 😊
Szczegóły organizacyjne szkolenia online
  • Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

413,- netto/os – cena ZGŁOSZENIA PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ minus RABATY*
RISS.EDU.PL → OFERTA ONLINE → TEMAT SZKOLENIA → ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE

– 9 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
– 6 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF

Cena zgłoszenia zawiera: materiały szkoleniowe elektroniczne, zaświadczenia

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 3 dni przed terminem szkolenia.
Ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%