Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 21 lutego 2025 r. – Pytania i odpowiedzi dotyczące okresu przejściowego e-doręczeń

PYTANIA I ODPOWIEDZI DOTYCZĄCE OKRESU PRZEJŚCIOWEGO e-DORĘCZEŃ
JAK DORĘCZAĆ KORESPONDENCJĘ
W 2025 ROKU?

CENA SPECJALNA SZKOLENIA
ZGŁOSZENIE NA 10 DNI PRZED TERMINEM SZKOLENIA
453,00* PLN
*faktura i zaświadczenie wysyłane mail

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

I. Słowo wstępu – czyli prostym językiem o tym, co o e-Doręczeniach każdy podmiot publiczny wiedzieć powinien

  1. Co to takiego e-Doręczenia?
  2. Co trzeba zrobić, żeby z e-Doręczeń korzystać?
  3. Czym jest:
    • ADE
    • skrzynka doręczeń
    • BAE
    • PURDE
    • PUH
    • Q-doręczenie
    • operator wyznaczony
    • kwalifikowany dostawca

II. Obowiązek e-Doręczeń od 2025 r. z uwzględnieniem nowelizacji

  1. Dla kogo e-Doręczenia są obowiązkiem, a dla kogo wyborem?
  2. Nowe przepisy dotyczące spółek komunalnych, samorządowych osób prawnych, samorządowych instytucji kultury, uczelni niepublicznych, ABW, CBA, AWW i innych służb…
  3. Czy w 2025 r. obowiązują już obie usługi e-Doręczeń, tj. PURDE i PUH? Czy można z którejś zrezygnować?
  4. Jak e-Doręczenia wpływają na sytuację osób wykonujących zawody zaufania publicznego? (radca prawny, adwokat, doradca podatkowy, notariusz, rzecznik patentowy, doradca restrukturyzacyjny)
  5. Czy przedsiębiorca, stowarzyszenie, fundacja, związek zawodowy musi nadawać korespondencję przez e-Doręczenia? Co z odbieraniem e-Doręczeń?
  6. Co się stanie, jeżeli osoba fizyczna założy ADE?
  7. Nowe zasady dotyczące adresów do doręczeń elektronicznych na szczeblu samorządowym

II BLOK SZKOLENIOWY

III. Kiedy nie stosuje się e-Doręczeń? Czyli ustawowe wyłączenia i wyjątki od obowiązku e-Doręczeń

  1. Czy zwykłe listy podlegają pod e-Doręczenia?
  2. Czy informacje niejawne też trzeba wysyłać przez e-Doręczenia?
  3. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego a e-Doręczenia. Czy komunikacja na linii Wykonawca – Zamawiający ma się odbywać przez system e-Doręczeń?
  4. Jak e-Doręczenia wpływają na inne systemy teleinformatyczne? Czy je całkowicie zastępują?
  5. Czy wnioski o dostęp do informacji publicznej muszą być składane przez e-Doręczenie?
  6. Czy poza ustawą o doręczeniach elektronicznych są przepisy, które wykluczają e-Doręczenia?
  7. Zaświadczenia, akta sprawy, oryginały, materiał dowodowy – jak doręczać?
  8. Awaria sprzętu, systemu, sieci, instalacji, internetu – problemy techniczne i organizacyjne a e-Doręczenia
  9. Czy można uniknąć e-Doręczeń z uwagi na brak systemu EZD?
  10. Czy pracownicy albo kurierzy bądź gońcy mogą doręczać pisma?

IV. Okres przejściowy – czyli wyłączenia i wyjątki w stosowaniu e-Doręczeń do 31.12.2025 r.

  1. Czy okres przejściowy przesuwa obowiązek e-Doręczeń na kolejny rok?
  2. Czy w 2025 r. ustawy o doręczeniach elektronicznych nie stosuje się w całości?
  3. Czy przez 2025 r. obowiązuje dowolność doręczania pism?
  4. Kiedy można odstąpić od e-Doręczenia w 2025 r.?
  5. Na jakich zasadach można korzystać z ePUAPu w 2025 r.? Zróżnicowana sytuacja podmiotów publicznych i niepublicznych.
  6. Jakie przesłanki organizacyjne mogą uzasadnić niestosowanie e-Doręczeń w 2025 r.? Czy wystarczy nie mieć EZD?
  7. Czy decyzje wymiarowe muszą być wysyłane przed e-Doręczenie?
  8. Czy można z góry zarządzić brak stosowania e-Doręczeń w 2025 r.?
  9. A co zrobić, gdy żaden wyjątek nas nie dotyczy?

III BLOK SZKOLENIOWY

V. Postępowanie administracyjne jako przykład doręczania korespondencji w 2025 r.

  1. Czy strona musi wnosić pisma do organu przez e-Doręczenia?
  2. Jak postąpić, jeżeli strona złożyła podanie w postaci papierowej?
  3. Czy strona musi poinformować organ o tym, że posiada ADE?
  4. W jakich sytuacjach można doręczyć korespondencję stronie:
    • na ADE
    • przez ePUAP
    • na konto systemie teleinformatycznym organu
    • w innym systemie teleinformatycznym, w którym organ udostępnia ESP
    • w siedzibie organu
    • przez PUH
    • listem poleconym
    • przez pracowników lub inne upoważnione osoby lub organy

VI. Wybrana problematyka dotycząca e-Doręczeń

  1. Czy każdy kto ma ADE musi wysyłać i odbierać korespondencję przez e-Doręczenia?
  2. Czy można zrezygnować z ADE?
  3. Jak powiązać ADE z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE)?
  4. Jak się dowiem, że na ADE wpłynęła wiadomość?
  5. Jak umożliwić innym osobom dostęp do ADE podmiotu?
  6. Jak ograniczyć dostęp do poszczególnych treści w ramach skrzynki doręczeń?
  7. Jak postąpić, gdy nie możemy ustalić ADE danej osoby?
  8. Prawne znacznie wpisania ADE do BAE
  9. Czy każdy plik wyślemy z ADE? Jakie są techniczne wymaganie dotyczące plików wysyłanych przez e-Doręczenia?
  10. Jak podpisać pismo załączane do wiadomości?
  11. Pieniądze a e-Doręczenia
  12. Czy trzeba albo można ogłosić przetarg na usługi e-Doręczeniowe?
  13. Czy podmiot publiczny może korzystać z usług kwalifikowanego dostawcy zamiast z usług Poczty Polskiej?

IV BLOK SZKOLENIOWY

Odpowiedzi na pytania uczestników.

Wykładowca

Agnieszka Szulczewska-Kostrzewa

– radca prawny Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu, praktyk, doświadczony trener prowadzący od lat szkolenia dla przedstawicieli jednostek sektora finansów publicznych, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego, przeszkoliła setki pracowników sektora publicznego, tematyką doręczeń elektronicznych zajmuje się od 2020 r. i z tego zakresu przeprowadziła kilkadziesiąt szkoleń (m.in. „e-Doręczenia. Zmiana z 12.07.2024 r. Plan naprawczy. Nowelizacja. Zmiana standardu. Przygotowanie do stosowania”, „e-Doręczenia. Zmiany w 2024 r. Nowelizacja ustawy. Zmiana standardu PURDE. Przygotowanie do stosowania”, „e-Doręczenia w podatkach lokalnych”, „Doręczenia elektroniczne od 10 grudnia 2023 r.”, „e-Doręczenia. Wdrożenie, stosowanie, obsługa. Szkolenie w ramach Forum Sekretarzy Samorządów Polski Południowej”, „e-Doręczenia od grudnia 2023 r. Przygotowanie i praktyczne stosowanie”, „e-Doręczenia. Obsługa skrzynki do e-doręczeń w pytaniach i odpowiedziach”, „e-Doręczenia – przygotowanie do wdrożenia i obsługi skrzynki do e-Doręczeń”, „e-Doręczenia”, „e-Doręczenia w praktyce”, „Doręczenia elektroniczne – wdrożenie i inne praktyczne aspekty”, „e-Doręczenia po zmianach z 2022 roku. Jak i kiedy wdrożyć? Jak i kiedy stosować?”, „e-Doręczenia. Nadchodząca rewolucja w doręczeniach”), uczestniczy w obsłudze prawnej podmiotów z sektora finansów publicznych, posiada bogate doświadczenie w dochodzeniu wierzytelności cywilnoprawnych, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych, prawie cywilnym, szczegółowo zajmuje się tematyką przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w aspekcie obowiązków organów jednostek samorządu terytorialnego jako jednostek współpracujących z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej i związanych z tym obowiązków starosty w zakresie kontroli nad stowarzyszeniami i fundacjami, uzyskała certyfikat ukończenia kursu zorganizowanego przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej z zakresu obowiązków związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, współautorka kursu e-learningowego z tematyki AML dla sektora samorządowego;

Informacje o szkoleniu

      Początek 2025 roku przyniósł dla znacznej części podmiotów publicznych nowy obowiązek. Od 1 stycznia 2025 roku nadawanie korespondencji wymaga bowiem respektowania przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych.
      Dla ułatwienia pod koniec 2024 r. uchwalono nowelizację, która wprowadziła na czas do 31 grudnia 2025 r. okres przejściowy.
      Nie jest jednak prawdą, że podmioty publiczne mają w tym roku pełną swobodę przy wysyłaniu korespondencji.
      Zastosowanie np. wysyłki listem poleconym czy przez ePUAP jest dopuszczalne pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z przepisów prawa.
      Zignorowanie zasad okresu przejściowego czy też przepisów KPA bądź OP w zakresie dotyczącym doręczeń może wpłynąć na postępowanie administracyjne czy podatkowe.
      Wielu osobom nasuwa się więc pytanie, w jaki sposób podmiot publiczny ma wysyłać pisma w 2025 r.?
Celem szkolenia jest rozwianie wątpliwości, które dotyczą e-Doręczeń i doręczania korespondencji w 2025 r.

Serdecznie zapraszam 😊
Agnieszka Szulczewska-Kostrzewa

Dzięki szkoleniu:

  • otrzymasz odpowiedzi na pytania dotyczące stosowania e-Doręczeń i doręczania korespondencji w 2025 r.
  • poznasz się ograniczenia co do wyboru metody wysłania korespondencji w 2025 r.
  • zrozumiesz zasady okresu przejściowego dotyczącego e-Doręczeń
    dowiesz się, kiedy trzeba a kiedy można zrezygnować z wysyłki poprzez e-Doręczenia w 2025 r.?
  • dowiesz się, w jakich sytuacjach w 2025 r. można wysyłać pisma przez ePUAP?
  • dowiesz się, kiedy można wysłać pismo listem poleconym?
    poznasz wyłączenia i wyjątki od stosowania przepisów o e-Doręczeniach
  • na przykładzie KPA dowiesz się, kiedy zastosować dany sposób doręczenia korespondencji (hierarchia doręczeń)

Adresaci szkolenia

      Szkolenie adresowane jest do wszystkich pracowników jednostek sektora finansów publicznych, zarówno sfery samorządowej jak i rządowej, którzy przygotowują pisma, w szczególności wydają decyzje w postępowaniach administracyjnych lub podatkowych, bądź też są odpowiedzialni za obrót korespondencji czy też zajmują stanowiska kierowników wydziałów bądź jednostek albo sekretarzy. Podczas szkolenia omówione zostaną zagadnienia istotne przede wszystkim dla takich podmiotów jak gminy, powiaty, województwa, samorządowe zakłady budżetowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne i niepubliczne, instytucje kultury, organy administracji rządowej i obsługujące je jednostki budżetowe, jak również dla urzędów gmin, starostw, urzędów marszałkowskich.

Szczegóły organizacyjne szkolenia online

HARMONOGRAM SZKOLENIA

   9.00 –    9.50 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
   9.50 – 10.00 PRZERWA
10.00 – 10.50 II BLOK SZKOLENIOWY
10.50 – 11.00 PRZERWA
11.00 – 11.50 III BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 IV BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA W FORMIE CHATU

  • Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

ZGŁOSZENIE NA 10 DNI PRZED TERMINEM SZKOLENIA
453,-* PLN

*faktura i zaświadczenie wysyłane mail

573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki