Data: 4 grudnia 2023 r. – Obowiązek stosowania doręczeń elektronicznych

4 grudnia 2023 r.
9:00 - 13:00
Agnieszka Szulczewska-Kostrzewa
Pomoc publiczna
Najnowsze szkolenia
DORĘCZENIA ELEKTRONICZNE
W ZAKRESIE PODATKÓW LOKALNYCH
I BLOK SZKOLENIOWY
I. O doręczeniach elektronicznych. Czyli e-Doręczenia przystępnie i bez zbędnych definicji…
- O co chodzi w doręczeniach elektronicznych? Co to jest i czym się różni od tego, co już znam?
- Podstawy prawne e-Doręczeń – zaledwie kilka słów o przepisach
- Dla kogo e-Doręczenia staną się obowiązkowe? Kiedy i czy będzie to obowiązek „bezwzględny”?
- Czego potrzebuję, by stosować e-Doręczenia?
a) Adres do doręczeń elektronicznych
b) Administrator skrzynki doręczeń
c) Skrzynka do doręczeń
d) Baza adresów elektronicznych - PURDE i PUH – co muszę o nich wiedzieć i dlaczego?
II BLOK SZKOLENIOWY
II. Doręczenia elektroniczne a samorządowe organy podatkowe czyli jak e-Doręczenia wpłyną na wydawanie decyzji ustalających podatek od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny?
- Stosowanie e-Doręczeń w sprawach podatków lokalnych (osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, spółki niemające osobowości prawnej, współwłaściciele)
- Niejasności co do doręczania organowi informacji o nieruchomościach, informacji o lasach, informacji o gruntach i deklaracji na podatek od nieruchomości, deklaracji na podatek od środków transportowych, deklaracji na podatek rolny czy deklaracji na podatek leśny (Rozporządzenia Ministra Finansów a ustawa o doręczeniach elektronicznych, a Ordynacja podatkowa)
- Załatwianie spraw na piśmie a e-Doręczenia. Czy to się ze sobą nie kłóci?
- Pismo, a papier, a plik elektroniczny
- Jak skutecznie wysłać decyzję w drodze e-Doręczenia?
- Czy wystarczy wysłać skan decyzji jako załącznik?
- Czy można wysłać skan decyzji opatrzony podpisem elektronicznym?
- Jaki skutek ma przesłanie w drodze e-Doręczenia pliku niespełniającego wymagań proceduralnych?
- Jakie wymogi proceduralne musi spełniać pismo wysłane w drodze e-Doręczenia?
- Jak podpisywać pisma wysyłane w drodze e-Doręczenia? Podpis własnoręczny, podpis „cyfrowy”, pieczęć?
- Czy można doręczyć pismo w siedzibie organu?
- Jakie są wyjątki od obowiązku korzystania z e-Doręczeń?
- Czy samorządowy organ podatkowy ma obowiązek ustalania czy adresat posiada adres do doręczeń elektronicznych?
- Jakie jest znaczenie Bazy Adresów Elektronicznych dla postępowania podatkowego?
- Czym grozi zignorowanie danych widniejących w Bazie Adresów Elektronicznych?
- Czy w postępowaniu podatkowym potrzebna jest zgoda adresata na doręczenie pisma na adres do doręczeń elektronicznych?
- Czy adresat może złożyć organowi podatkowemu skuteczne oświadczenie o rezygnacji z e-Doręczeń?
- Doręczenia „posiłkowe”, czyli kiedy organ podatkowy doręcza hybrydowo, kiedy przez gońca, a kiedy listem poleconym? Czy ma możliwość dowolnego wyboru?
- Kiedy występuje brak możliwości doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych?
- Czy odstąpienie do doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych wymaga spełnienia formalności?
- Czy nadal możliwa jest wysyłka przez gońca?
- Czy są inne niż e-Doręczenie sposoby doręczenia pisma utrwalonego w postaci elektronicznej?
- Czy organ podatkowy może wysłać do podatnika e-maila, sms-a, wiadomość na Facebooku?
- Czy organ podatkowy może wysłać do podatnika decyzję na pendrivie?
- Czy sołtys nadal może doręczać decyzje podatkowe?
- Jak doręczać pisma profesjonalnym pełnomocnikom (adwokat, radca prawny, doradca podatkowy)?
- Co gdy profesjonalny pełnomocnik nie ma adresu do doręczeń elektronicznych?
- Czy wskazanie przez profesjonalnego pełnomocnika adresu do doręczeń elektronicznych jest konieczne do dokonania e-Doręczenia?
- Co zrobić gdy wystąpią techniczne przeszkody w doręczeniu na adres do doręczeń elektronicznych?
III BLOK SZKOLENIOWY
III. Doręczenia elektroniczne na osi czasu. Czyli kiedy i w jakim zakresie e-Doręczenia stają się obowiązkowe dla samorządowych organów podatkowych?
- Zmiana Ordynacji podatkowej z 05.10.2021 r. a obowiązek stosowania e-Doręczeń w 2023 r. Czyli jakie przepisy OP w zakresie doręczeń za pomocą środków komunikacji elektronicznej stosować przed 10.12.2023 r., a jakie po tej dacie?
a) Doręczenia przed 10.12.2023 r.
b) Doręczenia od 10.12.2023 r.
c) Doręczenia między 10.12.2023 r. a 30.09.2023 r.
d) Okresy przejściowe w doręczeniach - Wyłączenie przepisów o e-Doręczeniach w OP. Których przepisów dotyczy i do kiedy obowiązuje?
- Jaki wpływ na datę obowiązkowego stosowania e-Doręczeń ma utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych? I dlaczego to takie istotne.
IV BLOK SZKOLENIOWY
Odpowiedzi na pytania uczestników.
Agnieszka Szulczewska-Kostrzewa
– radca prawny Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu, praktyk, doświadczony trener prowadzący szkolenia dla przedstawicieli jednostek sektora finansów publicznych, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego, uczestniczy w obsłudze prawnej podmiotów z sektora finansów publicznych, specjalizuje się w zamówieniach publicznych i prawie cywilnym, posiada bogate doświadczenie w sądowym dochodzeniu wierzytelności
Informacja o szkoleniu:
Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych wprowadziła nowe reguły doręczania korespondencji.
Nowe zasady dotyczą również postępowania podatkowego. Oznacza to, że już w grudniu 2023 r. stosowanie e-Doręczeń będzie konieczne także w sprawach prowadzonych przez samorządowe organy podatkowe, w tym dotyczących decyzji ustalających podatek od nieruchomości czy podatek rolny bądź leśny.
Proponujemy Państwu szkolenie, które pozwoli przygotować się do stosowania nowych zasad doręczeń korespondencji w codziennej działalności związanej z podatkami lokalnymi.
Serdecznie zapraszam 😊
Agnieszka Szulczewska-Kostrzewa
HARMONOGRAM SZKOLENIA
9.00 – 9.50 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
9.50 – 10.00 PRZERWA
10.00 – 10.50 II BLOK SZKOLENIOWY
10.50 – 11.00 PRZERWA
11.00 – 11.50 III BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 IV BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA W FORMIE CHATU
- Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
- Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
- W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
- W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
454,- netto/os – cena ZGŁOSZENIA PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ minus RABATY*
RISS.EDU.PL → OFERTA ONLINE → TEMAT SZKOLENIA → ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE
– 9 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
– 6 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF
Cena zgłoszenia zawiera: materiały szkoleniowe elektroniczne, zaświadczenia
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.
Ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%