Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 13 grudnia 2024 r. – Jakie zmiany w doręczeniach elektronicznych w 2024 i w 2025 roku?

DORĘCZENIA ELEKTRONICZNE
CO SIĘ ZMIENIŁO W 2024 ROKU I NA JAKIE ZMIANY NALEŻY BYĆ GOTOWYM W 2025 ROKU?

Uwaga!!! Aktualizacja!!!
W dniu 4 grudnia 2024 r. późnym wieczorem
Senat przyjął nowelizację ustawy o e-doręczeniach!
!!WAŻNE!!
Nowelizacja nie zmienia terminu
obowiązkowego posiadania aktywnego adresu do doręczeń elektronicznych
przez większość podmiotów publicznych!
Wszystko wskazuje na to, że dla znacznej części sektora publicznego
konieczność uwzględniania doręczeń elektronicznych
zaktualizuje się w dniu 1 stycznia 2025 r.

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

I. Zmiany dotyczące doręczeń elektronicznych w regulacjach prawnych z 2024 r.

  1. Co się zmieniło w zakresie doręczeń elektronicznych w 2024 r.?
  2. Jak wygląda nowy harmonogram e-Doręczeń? Komunikat Ministra Cyfryzacji z dnia 12 lipca 2024 r.
  3. Czy data 1 stycznia 2025 r. dotyczy wszystkich podmiotów publicznych?
  4. Czy data 1 stycznia 2025 r. dotyczy gmin, powiatów, województw? A co z gminnymi szkołami, GOPS-ami, samorządowymi instytucjami kultury, samorządowymi spółkami?
  5. Czy data 1 stycznia 2025 r. obejmuje zarówno obowiązek stosowania PURDE jak i PUH?
  6. Czy przedsiębiorcy będą musieli stosować e-Doręczenia od stycznia 2025 r.?
  7. Czy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność musi włączyć się w system e-Doręczeń w tym samym momencie co spółka prawa handlowego?
  8. Jak nowy harmonogram wpływa na sytuację osób wykonujących zawody zaufania publicznego (adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi itd.)?
  9. Czy nowy harmonogram wprowadza obowiązek e-Doręczeń dla osób fizycznych?
  10. Jak wygląda obecny okres przejściowy (wynikający ze zmian z 12 grudnia 2023 r.) w świetle zmienionego harmonogramu (z 12 lipca 2024 r.)?
  11. Jakie przepisy w zakresie doręczeń podmiot publiczny ma stosować w obecnym okresie przejściowym przy doręczaniu do podmiotów publicznych, a jakie w przypadku doręczania do podmiotów niepublicznych?
  12. Utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) a jego aktywacja. Czy jest różnica?
  13. Czy aktywacja ADE wpływa na obowiązek stosowania e-Doręczeń?
  14. Czy podmiot publiczny, który utworzył ADE przed datą wskazaną w harmonogramie, musi już teraz wysyłać korespondencję poprzez e-Doręczenia? A co z odbieraniem korespondencji? Czy aktywowanie ADE coś zmieni?
  15. Czy nadal możliwe jest korzystanie z ePUAPU? Na jakich zasadach i przez kogo?

II BLOK SZKOLENIOWY

II. Zmiany dotyczące doręczeń elektronicznych planowane na 2025 r.

  1. Jakich zmian w zakresie e-Doręczeń spodziewać się w najbliższym czasie?
  2. Co zakłada plan naprawczy dla e-Doręczeń?
  3. Jakie rozwiązania proponuje opracowywana nowelizacja ustawy o doręczenia elektronicznych?
  4. Jak ma wyglądać okres przejściowy w 2025 r.?
  5. Jakie zmiany nowelizacja ma przynieść dla samorządowych instytucji kultury i samorządowych osób prawnych?
  6. Czy urząd gminy będzie posiadał odrębny od gminy ADE? Co ze starostwem i powiatem?
  7. Czy w 2025 r. ma być możliwe korzystanie z ePUAPu? A co z wysyłaniem listów poleconych? Kto ma mieć możliwość korzystać z takich rozwiązań?
  8. Czy wysyłka wymiaru podatku od nieruchomości będzie definitywnie konieczna przez e-Doręczenia?

III. Nowe zasady w standardzie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i Regulaminie świadczenia PURDE i PUH

  1. Nowe zasady ustalania skutku doręczenia
  2. Nowe limity rozmiarowe i ilościowe wiadomości
  3. Nowe zasady przesyłki masowej
  4. Nowe wymagania dla plików załączanych do PURDE
  5. Nowe zasady przesyłki zbiorczej
  6. Nowe zasady dotyczące pobierania wiadomości
  7. Nowe zasady dotyczące wystawiania dowodu otrzymania
  8. Nowe zasady archiwizowania korespondencji

III BLOK SZKOLENIOWY

IV. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące stosowania e-Doręczeń przez podmioty publiczne

  1. Czy zawarcie umowy o świadczenie usług e-Doręczeń wymaga przeprowadzenia przetargu w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych?
  2. Czy wartość zamówienia ma tu znaczenie?
  3. Jak wyglądają rozliczenia za świadczenie usług e-Doręczeń? Co jeśli odbiorcą usług jest gminna szkoła, a płatnikiem gmina?
  4. Czy zwykłe listy można wysłać pocztą?
  5. Czy po 1 stycznia 2025 r. podmiot publiczny będzie mógł/ musiał odbierać korespondencją papierową?
  6. Czy posiadanie ADE wyklucza korzystanie z EPUAPu?
  7. Czy można założyć ADE przed 1 stycznia 2025 r.?
  8. Jaka jest sytuacja podmiotu, który już utworzył dla siebie ADE, ale go jeszcze nie aktywował?
  9. Jaka jest sytuacja podmiotu, który aktywował już swój ADE?
  10. Czy podmiot publiczny może usunąć swój ADE?
  11. Czy mogą być osobne ADE dla gminy i urzędu gminy?
  12. Czy mogą być osobne ADE dla powiatu i starostwa?
  13. Czy korzystanie ze środowiska testowego ADE jest obowiązkowe?
  14. Jak powiązać ADE z PURDE?
  15. Czy posiadanie systemu klasy EZD na potrzeby e-Doręczeń jest obowiązkowe?
  16. Jak określić uprawnienia dla poszczególnych osób do korzystania z ADE?
  17. Czy można jednemu pracownikowi nadać uprawnienia do wysyłania i odbierania korespondencji z ADE, a drugiemu tylko uprawnienie do wglądu do korespondencji?
  18. Czy osoby fizyczne muszą informować podmiot publiczny o swoim ADE?
  19. Jaki skutek prawny ma wpisanie ADE do Bazy adresów elektronicznych (BAE)?
  20. Jak przygotować korespondencję do wysyłki z ADE?
  21. Na jakie kwestie techniczne trzeba zwrócić uwagę przygotowując pismo do wysłania przez e-Doręczenie?
  22. W jaki sposób podpisać korespondencję przesyłaną w ramach e-Doręczeń?

IV BLOK SZKOLENIOWY

Odpowiedzi na pytania uczestników.

Wykładowca

Agnieszka Szulczewska-Kostrzewa

– radca prawny Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu, praktyk, doświadczony trener prowadzący od lat szkolenia dla przedstawicieli jednostek sektora finansów publicznych, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego, przeszkoliła setki pracowników sektora publicznego, tematyką doręczeń elektronicznych zajmuje się od 2020 r. i z tego zakresu przeprowadziła kilkadziesiąt szkoleń (m.in. „e-Doręczenia. Zmiana z 12.07.2024 r. Plan naprawczy. Nowelizacja. Zmiana standardu. Przygotowanie do stosowania”, „e-Doręczenia. Zmiany w 2024 r. Nowelizacja ustawy. Zmiana standardu PURDE. Przygotowanie do stosowania”, „e-Doręczenia w podatkach lokalnych”, „Doręczenia elektroniczne od 10 grudnia 2023 r.”, „e-Doręczenia. Wdrożenie, stosowanie, obsługa. Szkolenie w ramach Forum Sekretarzy Samorządów Polski Południowej”, „e-Doręczenia od grudnia 2023 r. Przygotowanie i praktyczne stosowanie”, „e-Doręczenia. Obsługa skrzynki do e-doręczeń w pytaniach i odpowiedziach”, „e-Doręczenia – przygotowanie do wdrożenia i obsługi skrzynki do e-Doręczeń”, „e-Doręczenia”, „e-Doręczenia w praktyce”, „Doręczenia elektroniczne – wdrożenie i inne praktyczne aspekty”, „e-Doręczenia po zmianach z 2022 roku. Jak i kiedy wdrożyć? Jak i kiedy stosować?”, „e-Doręczenia. Nadchodząca rewolucja w doręczeniach”), uczestniczy w obsłudze prawnej podmiotów z sektora finansów publicznych, posiada bogate doświadczenie w dochodzeniu wierzytelności cywilnoprawnych, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych, prawie cywilnym, szczegółowo zajmuje się tematyką przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w aspekcie obowiązków organów jednostek samorządu terytorialnego jako jednostek współpracujących z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej i związanych z tym obowiązków starosty w zakresie kontroli nad stowarzyszeniami i fundacjami, uzyskała certyfikat ukończenia kursu zorganizowanego przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej z zakresu obowiązków związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, współautorka kursu e-learningowego z tematyki AML dla sektora samorządowego;

Adresaci szkolenia

      Szkolenie adresowane jest do wszystkich pracowników jednostek sektora finansów publicznych, zarówno sfery samorządowej jak i rządowej, którzy przygotowują pisma, w szczególności wydają decyzje w postępowaniach administracyjnych lub podatkowych, bądź też są odpowiedzialni za obrót korespondencji czy też zajmują stanowiska kierowników wydziałów bądź jednostek albo sekretarzy. Podczas szkolenia omówione zostaną zagadnienia istotne przede wszystkim dla takich podmiotów jak gminy, powiaty, województwa, samorządowe zakłady budżetowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, instytucje kultury, organy administracji rządowej i obsługujące je jednostki budżetowe, jak również dla urzędów gmin, starostw, urzędów marszałkowskich.

Serdecznie zapraszam 😊
Agnieszka Szulczewska-Kostrzewa

Informacje o szkoleniu

      Ideą doręczeń elektronicznych jest to, by zasadą stało się wysyłanie korespondencji poprzez specjalnie w tym celu utworzony system teleinformatyczny, a papierowa korespondencja stopniowo odchodziła do lamusa.
      Ostatnie miesiące to okres intensywnych prac nad zmianami dotyczącymi doręczeń elektronicznych. Ministerstwo Cyfryzacji od początku roku działa w kierunku zrealizowania planu naprawczego e-Doręczeń. Efekty wielu z tych zmian są już widoczne i wpłyną na wysyłanie korespondencji przez podmioty publiczne.
      Przede wszystkim termin wdrożenia e-doręczeń przesunięto na dzień 1 stycznia 2025 r. Skutkiem tego jest zmiana harmonogramu stosowania e-Doręczeń. Wszystko wskazuje na to, że dla większości podmiotów publicznych z początkiem 2025 r. zaktualizuje się konieczność uwzględniania doręczeń elektronicznych przy wysyłce korespondencji.
      Ponadto zmianie uległy regulacje standardu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz Regulamin świadczenia PURDE i PUH, w szczególności w zakresie możliwości nadawania przesyłek masowych, limitów wiadomości czy niezwykle istotnego z punktu widzenia procedur ustalania skutku doręczenia.
      Kluczowa jest przygotowywana przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacja ustawy o doręczeniach elektronicznych. Ma ona wprowadzić okres przejściowy w stosowaniu e-Doręczeń, w tym na określonych zasadach umożliwiać doręczenia papierowe czy też doręczenia poprzez ePUAP.
      Najnowsze zmiany, ale i projektowane zmiany rodzą więc liczne pytania o to, dla kogo i na jakich zasadach stosowanie e-Doręczeń będzie obowiązkowe od 1 stycznia 2025 r.?
      Dokonane ostatnio i zapowiadane zmiany powodują, że sytuacja jest skomplikowana. Nie ułatwia jej to, że aktualnie również znajdujemy się w swoistym okresie przejściowym (wynikającym z nowelizacji z 12 grudnia 2023 r.), a kolejny okres przejściowy jest przed nami. A kwestia doręczania korespondencji ma przecież kluczowe znaczenie dla podmiotów, które prowadzą postępowania administracyjne bądź postępowania podatkowe. Rodzi to liczne pytania związane z tym jak doręczać korespondencję zanim nadejdzie 1 stycznia 2025 r., a jak począwszy od tego dnia?
      Celem szkolenia jest ułatwienie Państwu odnalezienia się w gąszczu przepisów i przebrnięcia przez okres przygotowań do stosowania e-Doręczeń.

Dzięki szkoleniu:

  • zdobędziesz lub uporządkujesz informacje dotyczące doręczeń elektronicznych,
  • poznasz lub przypomnisz sobie czym są doręczenia elektroniczne, jakie usługi się na nie składają, czym jest PURDE i PUH, i jak e-Doręczenia mają się do ePUAPu i poczty elektronicznej,
  • dowiesz się, co się zmieniło w 2024 r. w zakresie e-Doręczeń,
  • ustalisz, jakie znaczenie mają dla Ciebie te zmiany,
  • zapoznasz się z nowym lipcowym harmonogramem wdrożenia e-Doręczeń,
  • dowiesz się czy Twojej jednostki dotyczy data 1 stycznia 2025 r.,
  • dowiesz się, jakie konkretne zmiany wynikają z nowej wersji standardu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, w tym czy i na jakich zasadach możliwa jest masowa wysyłka korespondencji,
  • poznasz nowe zasady doręczania korespondencji przez Pocztę Polską wynikające ze zmienionego Regulaminu,
  • zdobędziesz informacje co do planowanych zmian wynikających z planu naprawczego e-Doręczeń,
  • dowiesz się, jak ma wyglądać planowany okres przejściowy w 2025 r.,
  • będziesz miał możliwość pozyskać konkretne, praktyczne informacje potrzebne do przygotowania Twojej jednostki do uzyskania adresu do doręczeń elektronicznych (ADE), założenia skrzynki doręczeń (SD), obsługi systemu e-Doręczeń, zawarcia umowy z Pocztą Polską, stosowania PURDE i PUH, ustalania skutku doręczenia, pozyskiwania dowodów wysłania, otrzymania, EPO itp.
Szczegóły organizacyjne szkolenia online

HARMONOGRAM SZKOLENIA

   9.00 –    9.50 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
   9.50 – 10.00 PRZERWA
10.00 – 10.50 II BLOK SZKOLENIOWY
10.50 – 11.00 PRZERWA
11.00 – 11.50 III BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 IV BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA W FORMIE CHATU

  • Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

521,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

21 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki