Data: 8 listopada 2024 r. – Jakie zmiany w doręczeniach elektronicznych w 2024 i w 2025 roku?

8 listopada 2024 r.
9:00 - 13:00
Agnieszka Szulczewska-Kostrzewa
Pomoc publiczna
Najnowsze szkolenia
DORĘCZENIA ELEKTRONICZNE
CO SIĘ ZMIENIŁO W 2024 ROKU I NA JAKIE ZMIANY NALEŻY BYĆ GOTOWYM W 2025 ROKU?
Plan naprawczy dla e-Doręczeń
Przygotowanie do stosowania od 1 stycznia 2025 roku
I BLOK SZKOLENIOWY
I. Zmiany dotyczące doręczeń elektronicznych w regulacjach prawnych z 2024 r.
- Co się zmieniło w zakresie doręczeń elektronicznych w 2024 r.?
- Jak wygląda nowy harmonogram e-Doręczeń? Komunikat Ministra Cyfryzacji z dnia 12 lipca 2024 r.
- Czy data 1 stycznia 2025 r. dotyczy wszystkich podmiotów publicznych?
- Czy data 1 stycznia 2025 r. dotyczy gmin, powiatów, województw? A co z gminnymi szkołami, GOPS-ami, samorządowymi instytucjami kultury, samorządowymi spółkami?
- Czy data 1 stycznia 2025 r. obejmuje zarówno obowiązek stosowania PURDE jak i PUH?
- Czy przedsiębiorcy będą musieli stosować e-Doręczenia od stycznia 2025 r.?
- Czy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność musi włączyć się w system e-Doręczeń w tym samym momencie co spółka prawa handlowego?
- Jak nowy harmonogram wpływa na sytuację osób wykonujących zawody zaufania publicznego (adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi itd.)?
- Czy nowy harmonogram wprowadza obowiązek e-Doręczeń dla osób fizycznych?
- Jak wygląda obecny okres przejściowy (wynikający ze zmian z 12 grudnia 2023 r.) w świetle zmienionego harmonogramu (z 12 lipca 2024 r.)?
- Jakie przepisy w zakresie doręczeń podmiot publiczny ma stosować w obecnym okresie przejściowym przy doręczaniu do podmiotów publicznych, a jakie w przypadku doręczania do podmiotów niepublicznych?
- Utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) a jego aktywacja. Czy jest różnica?
- Czy aktywacja ADE wpływa na obowiązek stosowania e-Doręczeń?
- Czy podmiot publiczny, który utworzył ADE przed datą wskazaną w harmonogramie, musi już teraz wysyłać korespondencję poprzez e-Doręczenia? A co z odbieraniem korespondencji? Czy aktywowanie ADE coś zmieni?
- Czy nadal możliwe jest korzystanie z ePUAPU? Na jakich zasadach i przez kogo?
II BLOK SZKOLENIOWY
II. Zmiany dotyczące doręczeń elektronicznych planowane na 2025 r.
- Jakich zmian w zakresie e-Doręczeń spodziewać się w najbliższym czasie?
- Co zakłada plan naprawczy dla e-Doręczeń?
- Jakie rozwiązania proponuje opracowywana nowelizacja ustawy o doręczenia elektronicznych?
- Jak ma wyglądać okres przejściowy w 2025 r.?
- Jakie zmiany nowelizacja ma przynieść dla samorządowych instytucji kultury i samorządowych osób prawnych?
- Czy urząd gminy będzie posiadał odrębny od gminy ADE? Co ze starostwem i powiatem?
- Czy w 2025 r. ma być możliwe korzystanie z ePUAPu? A co z wysyłaniem listów poleconych? Kto ma mieć możliwość korzystać z takich rozwiązań?
- Czy wysyłka wymiaru podatku od nieruchomości będzie definitywnie konieczna przez e-Doręczenia?
III. Nowe zasady w standardzie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i Regulaminie świadczenia PURDE i PUH
- Nowe zasady ustalania skutku doręczenia
- Nowe limity rozmiarowe i ilościowe wiadomości
- Nowe zasady przesyłki masowej
- Nowe wymagania dla plików załączanych do PURDE
- Nowe zasady przesyłki zbiorczej
- Nowe zasady dotyczące pobierania wiadomości
- Nowe zasady dotyczące wystawiania dowodu otrzymania
- Nowe zasady archiwizowania korespondencji
III BLOK SZKOLENIOWY
IV. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące stosowania e-Doręczeń przez podmioty publiczne
- Czy zawarcie umowy o świadczenie usług e-Doręczeń wymaga przeprowadzenia przetargu w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych?
- Czy wartość zamówienia ma tu znaczenie?
- Jak wyglądają rozliczenia za świadczenie usług e-Doręczeń? Co jeśli odbiorcą usług jest gminna szkoła, a płatnikiem gmina?
- Czy zwykłe listy można wysłać pocztą?
- Czy po 1 stycznia 2025 r. podmiot publiczny będzie mógł/ musiał odbierać korespondencją papierową?
- Czy posiadanie ADE wyklucza korzystanie z EPUAPu?
- Czy można założyć ADE przed 1 stycznia 2025 r.?
- Jaka jest sytuacja podmiotu, który już utworzył dla siebie ADE, ale go jeszcze nie aktywował?
- Jaka jest sytuacja podmiotu, który aktywował już swój ADE?
- Czy podmiot publiczny może usunąć swój ADE?
- Czy mogą być osobne ADE dla gminy i urzędu gminy?
- Czy mogą być osobne ADE dla powiatu i starostwa?
- Czy korzystanie ze środowiska testowego ADE jest obowiązkowe?
- Jak powiązać ADE z PURDE?
- Czy posiadanie systemu klasy EZD na potrzeby e-Doręczeń jest obowiązkowe?
- Jak określić uprawnienia dla poszczególnych osób do korzystania z ADE?
- Czy można jednemu pracownikowi nadać uprawnienia do wysyłania i odbierania korespondencji z ADE, a drugiemu tylko uprawnienie do wglądu do korespondencji?
- Czy osoby fizyczne muszą informować podmiot publiczny o swoim ADE?
- Jaki skutek prawny ma wpisanie ADE do Bazy adresów elektronicznych (BAE)?
- Jak przygotować korespondencję do wysyłki z ADE?
- Na jakie kwestie techniczne trzeba zwrócić uwagę przygotowując pismo do wysłania przez e-Doręczenie?
- W jaki sposób podpisać korespondencję przesyłaną w ramach e-Doręczeń?
IV BLOK SZKOLENIOWY
Odpowiedzi na pytania uczestników.
Agnieszka Szulczewska-Kostrzewa
– radca prawny Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu, praktyk, doświadczony trener prowadzący szkolenia dla przedstawicieli jednostek sektora finansów publicznych, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego, uczestniczy w obsłudze prawnej podmiotów z sektora finansów publicznych, specjalizuje się w zamówieniach publicznych i prawie cywilnym, posiada bogate doświadczenie w sądowym dochodzeniu wierzytelności
Do Sejmu trafił właśnie rządowy projekt ustawy nowelizującej przepisy o e-doręczeniach. Ma on wprowadzić nowe przejściowe reguły stosowania e-doręczeń w 2025 roku. Zmiany mają zacząć obowiązywać od 01.01.2025 r. W trakcie szkolenia w przystępny sposób omówimy, jak wobec tego ma wyglądać stosowanie e-doręczeń w 2025 r.
Ideą doręczeń elektronicznych jest to, by zasadą stało się wysyłanie korespondencji poprzez specjalnie w tym celu utworzony system teleinformatyczny, a papierowa korespondencja stopniowo odchodziła do lamusa.
Ostatnie miesiące to okres intensywnych prac nad zmianami dotyczącymi doręczeń elektronicznych. Ministerstwo Cyfryzacji od początku roku działa w kierunku zrealizowania planu naprawczego e-Doręczeń. Efekty wielu z tych zmian są już widoczne i wpłyną na wysyłanie korespondencji przez podmioty publiczne.
Przede wszystkim termin wdrożenia e-doręczeń przesunięto na dzień 1 stycznia 2025 r. Skutkiem tego jest zmiana harmonogramu stosowania e-Doręczeń. Wszystko wskazuje na to, że dla większości podmiotów publicznych z początkiem 2025 r. zaktualizuje się konieczność uwzględniania doręczeń elektronicznych przy wysyłce korespondencji.
Ponadto zmianie uległy regulacje standardu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz Regulamin świadczenia PURDE i PUH, w szczególności w zakresie możliwości nadawania przesyłek masowych, limitów wiadomości czy niezwykle istotnego z punktu widzenia procedur ustalania skutku doręczenia.
Kluczowa jest przygotowywana przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacja ustawy o doręczeniach elektronicznych. Ma ona wprowadzić okres przejściowy w stosowaniu e-Doręczeń, w tym na określonych zasadach umożliwiać doręczenia papierowe czy też doręczenia poprzez ePUAP.
Najnowsze zmiany, ale i projektowane zmiany rodzą więc liczne pytania o to, dla kogo i na jakich zasadach stosowanie e-Doręczeń będzie obowiązkowe od 1 stycznia 2025 r.?
Dokonane ostatnio i zapowiadane zmiany powodują, że sytuacja jest skomplikowana. Nie ułatwia jej to, że aktualnie również znajdujemy się w swoistym okresie przejściowym (wynikającym z nowelizacji z 12 grudnia 2023 r.), a kolejny okres przejściowy jest przed nami. A kwestia doręczania korespondencji ma przecież kluczowe znaczenie dla podmiotów, które prowadzą postępowania administracyjne bądź postępowania podatkowe. Rodzi to liczne pytania związane z tym jak doręczać korespondencję zanim nadejdzie 1 stycznia 2025 r., a jak począwszy od tego dnia?
Celem szkolenia jest ułatwienie Państwu odnalezienia się w gąszczu przepisów i przebrnięcia przez okres przygotowań do stosowania e-Doręczeń.
Dzięki szkoleniu:
- zdobędziesz lub uporządkujesz informacje dotyczące doręczeń elektronicznych,
- poznasz lub przypomnisz sobie czym są doręczenia elektroniczne, jakie usługi się na nie składają, czym jest PURDE i PUH, i jak e-Doręczenia mają się do ePUAPu i poczty elektronicznej,
- dowiesz się, co się zmieniło w 2024 r. w zakresie e-Doręczeń,
ustalisz, jakie znaczenie mają dla Ciebie te zmiany, - zapoznasz się z nowym lipcowym harmonogramem wdrożenia e-Doręczeń,
- dowiesz się czy Twojej jednostki dotyczy data 1 stycznia 2025 r.,
dowiesz się, jakie konkretne zmiany wynikają z nowej wersji standardu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, w tym czy i na jakich zasadach możliwa jest masowa wysyłka korespondencji, - poznasz nowe zasady doręczania korespondencji przez Pocztę Polską wynikające ze zmienionego Regulaminu,
- zdobędziesz informacje co do planowanych zmian wynikających z planu naprawczego e-Doręczeń,
- dowiesz się, jak ma wyglądać planowany okres przejściowy w 2025 r.,
- będziesz miał możliwość pozyskać konkretne, praktyczne informacje potrzebne do przygotowania Twojej jednostki do uzyskania adresu do doręczeń elektronicznych (ADE), założenia skrzynki doręczeń (SD), obsługi systemu e-Doręczeń, zawarcia umowy z Pocztą Polską, stosowania PURDE i PUH, ustalania skutku doręczenia, pozyskiwania dowodów wysłania, otrzymania, EPO itp.
Serdecznie zapraszam 😊
Agnieszka Szulczewska-Kostrzewa
HARMONOGRAM SZKOLENIA
9.00 – 9.50 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
9.50 – 10.00 PRZERWA
10.00 – 10.50 II BLOK SZKOLENIOWY
10.50 – 11.00 PRZERWA
11.00 – 11.50 III BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 IV BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA W FORMIE CHATU
- Szkolenie składa się z części wykładowej podzielonej na trzy bloki oraz sesji pytań.
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
- Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
- W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
- W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
521,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:
RABATY DO WYKORZYSTANIA:
21 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie
Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.