Data: 24 lutego 2025 r. – Jak skutecznie doręczać pisma i decyzje podatkowe w 2025 roku?

24 lutego 2025 r.
9.00 - 13.00
Aneta Chmielowiec
Pomoc publiczna
Najnowsze szkolenia
JAK SKUTECZNIE DORĘCZAĆ PISMA
I DECYZJE PODATKOWE W 2025 ROKU?
NOWE DORĘCZENIA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM I EGZEKUCYJNYM?
I BLOK SZKOLENIOWY
CZYM SĄ e-DORĘCZENIA? PRAKTYCZNE OMÓWIENIE USTAWY O DORĘCZENIACH ELEKTRONICZNYCH I PODSTAWOWYCH POJĘĆ
- Czym są e-Doręczenia? Kogo dotyczy? Czy ustawę stosujemy do tzw. zwykłych przesyłek? Czy zwykłe przesyłki możemy wysyłać papierowo?
- Kolejność czynności przy wysyłaniu korespondencji – rewolucyjne odwrócenie tych czynności – zmiana całego systemu wysyłania korespondencji. Jakich formalności należy dopełnić?
- Zmiany od 1.01.2025 r. wynikające z ustawy z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Możliwość prowadzenia w 2025 r. korespondencji nie tylko przez e-Doręczenia, ale również przez ePUAP (po spełnieniu określonych warunków). Możliwość odstąpienia od doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych ze względu na przesłanki organizacyjne. Kwestia czasowa korzystania z ePUAP-u. Przejściowe stosowanie ePUAP. Omówienie art. 147 UDE.
- Zasady doręczania korespondencji na adres do doręczeń elektronicznych. Baza adresów do doręczeń elektronicznych. Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego a publiczna usługa hybrydowa. Skutki prawne wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych.
- Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych przez podmiot publiczny. Doręczanie korespondencji na adres do doręczeń elektronicznych przez organ podatkowy i wierzyciela (wójta, burmistrza, prezydenta miasta).
- Kategorie podatników podatków i opłat lokalnych (w tym pełnomocników) zobowiązanych do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych. Kategorie podatników podatków i opłat lokalnych z możliwością posiadania adresu do doręczeń elektronicznych. Harmonogram obowiązku korzystania z e-Doręczeń.
- Dowody wysłania i dowody otrzymania korespondencji w świetle ustawy o doręczeniach elektronicznych. Zasady wystawienie dowodu otrzymania.
II BLOK SZKOLENIOWY
NOWE DORĘCZENIA W POSTĘPOWANIU PODATKOWYM
- Omówienia zmian w Ordynacji podatkowej w kontekście e-Doręczeń.
- Jakie zmiany w Ordynacji podatkowej wprowadza ustawa o doręczeniach elektronicznych, przykładowo:
- jak skuteczne doręczyć pisma i decyzje podatkowe w 2025 r., aby nie doszło do przedawnienia prawa do wymiaru? Przedawnienie obowiązku podatkowego, Ile lat wstecz może cofnąć się organ podatkowy żeby wydać decyzję? Jak liczymy termin, które przepisy są podstawą?
- jak wysłać korespondencję, gdy osoba nie ma adresu do doręczeń elektronicznych, a organ podatkowy musi wysłać korespondencji?
- nowe brzmienie zasady pisemności postępowania,
- doręczanie pism na adres doręczeń elektronicznych,
- czy po 1 stycznia 2025 r. można się kontaktować z podatnikiem przez ePUAP? Czy podatnik może się kontaktować z gminą przez e-PUAP po 1 stycznia 2025 r.? Do kiedy podatnik może wysłać skutecznie pismo do gminy przez ePUAP?
- jak się zachować, gdy podatnik wskaże, że chce uzyskać odpowiedź przez ePUAP a nie w ramach e-Doręczeń? Jak podatnik wyśle wniosek papierowo, a ma założoną skrzynkę doręczeń, to wysyłamy na skrzynkę?
- czy w ramach ePUAP występuje fikcja doręczenia?
- Goniec – kiedy można skorzystać z tego instrumentu w świetle UDE (ustawy o doręczeniach elektronicznych), OP (Ordynacji podatkowej) i KPA (Kodeksu postępowania administracyjnego)?
- Czy jeśli jst posiada gońca, to czy nadal może z niego korzystać zamiast z e-Doręczeń?
- Co w przypadku doręczenia kilku tysięcy decyzji podatkowych – jak wyszukiwać podatników?
- Jak podpisuje się dokumenty w ramach e-Doręczeń, aby taki podpis wywierał skutek prawny? Metoda podpisywania dokumentów. Czy wystarczy skan pisma podpisanego przez organ podatkowy? Czy ten skan musi być podpisany elektronicznie?
- Co z doręczeniami przez sołtysów? Czy można korzystać z takiego doręczenia?
- Wnoszenie podań w postępowaniu podatkowym. Wysyłanie i odbieranie korespondencji.
III BLOK SZKOLENIOWY
NOWE DORĘCZENIA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM
- Omówienia zmian w KPA w kontekście e-Doręczeń.
- Jakie zmiany w KPA wprowadza ustawa o doręczeniach elektronicznych, w tym:
- pismo utrwalone w postaci papierowej lub elektronicznej
- kierowanie pism do organów administracyjnych
- zasady podpisywania pism przez organy administracyjne oraz przez podmioty wnoszące pisma do organów administracyjnych
- warunki doręczania pism drogą elektroniczną
- ustalenie dnia doręczenia korespondencji drogą elektroniczną
- doręczenie wydruku pisma uzyskanego z systemu teleinformatycznego
- wnoszenie podania
- braki formalne podania
- Wysyłanie i odbieranie korespondencji. Czy występuje fikcja doręczenia?
- Co z wysyłką upomnień po 1 stycznia 2025 r.? Czy doręczenie upomnień na papierze jest skuteczne po 1 stycznia 2025 r.
NOWE DORĘCZENIA W POSTĘPOWANIU EGZEKUCYJNYM
- Współpraca wierzyciela z organem egzekucyjnym; przekazywanie tytułu wykonawczego i innych
- dokumentów do organu egzekucyjnego, adnotacja w sprawie zbiegu egzekucji oraz dokonywania doręczeń przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej pomiędzy organami egzekucyjnymi oraz pomiędzy organem egzekucyjnym a komornikiem sądowym. – czy w ramach tych zagadnień stosujemy e-doręczenia, a jeśli tak, to w jakim zakresie – omówienia przepisów wykonawczych do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- W jaki sposób przesyłać pisma do komornika sądowego? Czy komornik sądowy stosuje już publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE)?
- Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – przepisy szczególne w zakresie doręczeń.
IV BLOK SZKOLENIOWY
Odpowiedzi na pytania uczestników.
!!! W ZWIĄZKU Z OGRANICZENIEM TERYTORIALNYM WYKŁADOWCY PRACOWNICY URZĘDÓW Z WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NIE MOGĄ BRAĆ UDZIAŁU W SZKOLENIU.
SERDECZNIE PAŃSTWA PRZEPRASZAMY I ZAPRASZAMY NA INNE SZKOLENIA!!!
Aneta Chmielowiec
– radca prawny, specjalista w zakresie podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków i opłat lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej i egzekwowania podatków i opłat, a także pomocy publicznej, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie w zakresie finansów publicznych, w tym Ordynacji podatkowej.
Głównym celem szkolenia jest szczegółowe przedstawienie zasad skutecznego doręczania korespondencji drogą elektroniczną w postępowaniu podatkowym i administracyjnym. Organ podatkowy jest zobowiązany do doręczania wezwań, postanowień, decyzji oraz przyjmowania pism od 1 stycznia 2025 r. zgodnie z zasadami uregulowanymi w ustawie Ordynacja podatkowa oraz ustawie o doręczeniach elektronicznych. Zmiany od 1 stycznia 2025 r. umożliwiają prowadzenie korespondencji w 2025 r. nie tylko przez e-Doręczenia, ale również przez ePUAP (z określonymi warunkami), jak również możliwość odstąpienia od doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych ze względu na przesłanki organizacyjne.
HARMONOGRAM SZKOLENIA
9.00 – 10.30 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
10.30 – 10.40 PRZERWA
10.40 – 11.50 II BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 III BLOK SZKOLENIOWY – PYTANIA I ODPOWIEDZI
– PYTANIA W FORMIE CZATU
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
- Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
- W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
- W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
573,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:
RABATY DO WYKORZYSTANIA:
23 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
15 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie
Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.