Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Podatek od środków transportowych w II półroczu 2024 r.

Podatek od środków transportowych w II półroczu 2024 r.

      Jakie mamy zmiany w CEPiK w 2024 r. w związku z opodatkowaniem pojazdów podatkiem od środków transportowych?
      Co to znaczy automatyczne wyrejestrowanie pojazdu? Czy podatnicy powinni korygować deklaracje?
      Co dalej z wyrejestrowanymi pojazdami, które zostały znowu zarejestrowane?
      Jakie są zasady zaokrąglenia w podatku od środków transportowych. Czy te same zasady obowiązują w przypadku decyzji i deklaracji.
      Jeśli kwota roczna wynosi 1426,50 zł, po rozbiciu na raty wynosi 713,25 zł. Po zaokrągleniu rat powstaje niezgodność z kwotą ogółem. Co w takiej sytuacji?
      Jak prawidłowo wygasić obowiązek podatkowy w przypadku pojazdu zabytkowego? Na podstawie jakich dokumentów i z jaką datą?
      Kiedy mamy do czynienia z wygaśnięciem obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych? Na kim ciąży obowiązek dowodzenia?
      W tym zakresie polecamy lekturę wyroku WSA w Krakowie z dnia 24 czerwca 2022 r. I SA/Kr 556/22,
      Sąd przypomniał, cyt. „W świetle art. 8 pkt 2 u.p.o.l. obowiązkowi podatkowemu podlegają samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton. Przy czym, jak wynika z art. 9 ust. 1 u.p.o.l., obowiązek ten spoczywa między innymi na osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Moment powstania tego obowiązku różni się w zależności od tego, czy środek transportu był wcześniej zarejestrowany, czy dopiero ma zostać zarejestrowany (art. 9 ust. 3-4a u.p.o.l.). Natomiast wygasa on w przypadku jego wyrejestrowania (art. 9 ust. 5 u.p.o.l.) albo zmiany właściciela (art. 9 ust. 3 u.p.o.l.). Tym samym obowiązek ten ciążył na Spółce bez względu na wiek i stan techniczny pojazdu. Jeżeli bowiem nie nadawał się on do dalszego wykorzystania, należało go wyrejestrować. Stąd też, tak długo, jak Spółka nie złoży właściwego wniosku o wyrejestrowanie, a właściwy organ nie wyda decyzji o wyrejestrowaniu, ciąży na niej obowiązek podatkowy”.
      Najciekawsze tezy tego wyroku, odnoszące się do kwestii prowadzenia postępowania dowodowego, to:

  • spółka nie przedstawiła żadnych przekonywujących dowodów, które mogłyby potwierdzić, że przeniosła prawo własności do samochodu ciężarowego. Samo stwierdzenie prezesa zarządu z 1 lipca 2021 r., zgodnie z którym w 2019 r. Spółka nie była właścicielem żadnego środka transportu jest niewystarczające. W tym względzie należy zgodzić się z organem, że na podstawie zgromadzonych dowodów nie można stwierdzić, czy przedmiotowy pojazd został sprzedany,
  • nie można na organy podatkowe nakładać nieograniczonego obowiązku poszukiwania dowodów, które mogłyby przyczynić się do rozstrzygnięcia sprawy po myśli strony zwłaszcza, gdy ona sama dowodów takich nie dostarcza,
  • obowiązek prowadzenia postępowania dowodowego przez organ nie ma charakteru absolutnego i nie oznacza, że podatnik zwolniony jest od dowodzenia i wykazywania okoliczności, na które się powołuje lub które mają istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy nieudowodnienie określonego faktu może doprowadzić do rezultatów niekorzystnych dla strony. W tym zakresie ciężar dowodu spoczywa także na podatniku. Jeżeli więc istnieją jakiekolwiek dowody mające wpływ na inne niż w decyzji rozstrzygnięcie w sprawie, skarżący powinien je przedłożyć, gdyż strona w swym dobrze rozumianym interesie winna wykazywać dbałość o przedstawienie środków dowodowych.

      O zawiłościach i aktualnościach w podatku od środków transportowych będzie mowa na najbliższym szkoleniu w dniu 9 września 2024 r. z „Podatek od środków transportowych w II półroczu 2024 r., na które serdecznie zapraszamy

Redakcja

Pomocne linki