Webinar

RISS – Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych

ul. Grójecka 26/21, 02-301 Warszawa, tel. 690 949 091, e-mail: sekretariat@riss.edu.pl

Data: 9 września 2024 r. – Podatek transportowy w II półroczu 2024

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH
W II PÓŁROCZU 2024 ROKU

Program szkolenia

I BLOK SZKOLENIOWY

I. Nowości w zakresie pomocy de minimis w podatku od środków transportowych w 2024 r.

  • Uwaga! Nowy formularz w zakresie pomocy de minimis i nowy wzór zaświadczenia na 2024 r.
  • uchwały w zakresie zwolnień podatkowych w podatku od środków transportowych podejmowane przez gminy w oparciu o przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
  • ulgi uznaniowe (umorzenie zaległości podatkowej, odroczenie terminu płatności, odroczenie zapłaty zaległości podatkowej, rozłożenie na raty)

II. Postępowanie podatkowe w trakcie 2024 r. wobec podatnika podatku od środków transportowych:

  • jak postąpić gdy po wszczęciu postępowania a przed wydaniem decyzji zostanie złożona deklaracja (wadliwa lub prawidłowa)
  • czy w trakcie postępowania podatnik może złożyć korektę deklaracji na podatek od środków transportowych?
  • jak należy postąpić gdy w trakcie postępowania podatkowego nastąpi przedawnienie zobowiązania podatkowego?
  • jakie elementy zawiera decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od środków transportowych oraz decyzja zmieniająca decyzję ostateczną w sprawie określenia wysokości zobowiązania w podatku od środków transportowych
  • czy organ podatkowy może w jednej decyzji objąć wszystkie pojazdy stanowiące własność podatnika? Czy też zobowiązany jest do wydania odrębnych decyzji na każdy pojazd?
  • jak postąpić w sytuacji gdy podatnik podatku od środków transportowych w trakcie roku dokonuje sprzedaży pojazdów i nie składa deklaracji? Czy określając wysokość zobowiązania należy uwzględnić wszystkie pojazdy?
  • w jakich przypadkach wydajemy postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego?
  • czy organ podatkowy może w jednej decyzji objąć wszystkie pojazdy stanowiące własność podatnika? Czy też zobowiązany jest do wydania odrębnych decyzji na każdy pojazd?

II BLOK SZKOLENIOWY

III. Zmiana decyzji i wznowienie postępowania

  • jak wygląda procedura zmiany decyzji ostatecznej w trybie art. 254 Ordynacji podatkowej?, – czy ten przepis należy stosować do procedury zmiany decyzji podatkowej za ubiegłe lata?
  • czy art. 254 Ordynacji podatkowej ma zastosowanie do zmiany decyzji wydanych i doręczonych osobom prawnym?
  • nabycie i sprzedaż pojazdu a wznowienie postępowania podatkowego
  • jak postąpić w przypadku gdy podatnik wykaże, że nie dysponuje pojazdem od kilku lat a organ podatkowy wydawał decyzje określające wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od środków transportowych?
  • kiedy organ podatkowy wydaje postanowienie o wznowieniu postępowania a w jakich przypadkach decyzję o odmowie wznowienia postępowania?
  • analiza przesłanek wznowienia postępowania podatkowego; jak należy rozumieć pojęcie „nowe istotne dla sprawy okoliczności faktyczne”

IV. Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych w trakcie roku:

  • jakie dokumenty jednoznacznie wskazują na wygaśnięcie obowiązku podatkowego?
  • wyjazd podatnika za granicę a obowiązek podatkowy; w tym jak postępować, jeżeli nie jest znane miejsce zamieszkania podatnika, który wyjechał za granicę?
  • wywóz pojazdu za granicę – kiedy wygasa obowiązek podatkowy? (czy data sprzedaży pojazdu jest tu decydująca czy data wyrejestrowania?). Czy w przypadku sprzedaży pojazdu za granicę koniecznie jest potwierdzenie wyrejestrowana ? Podatnik przedłożył fakturę sprzedaży pojazdu i złożył deklarację o wygaśnięciu obowiązku
  • czy organ powinien sprawdzić czy podatnik przedmiotowy pojazd zgłosił do wydziału komunikacji -wyrejestrował?
  • czasowe wycofanie pojazdu z ruchu – na czym polega ta instytucja?
  • co do znaczy ponowne dopuszczenie pojazdu do ruchu? Czy potrzebna jest decyzja w tej sprawie organowi podatkowemu?
  • zezłomowanie pojazdu a obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych
  • wyrejestrowanie pojazdu
  • czy kradzież pojazdu skutkuje wygaśnięciem obowiązku podatkowego?
  • jak ustalamy moment powstania obowiązku z podatku w związku z ponownym dopuszczeniem pojazdu do ruchu?
  • czy datą opodatkowania jest data zgonu czy data uprawomocnienia się postanowienia sądowego?
  • data powstania obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych w przypadku zakupu nowego pojazdu oraz pojazdu sprowadzanego z zagranicy, weryfikacja danych z dokumentów (jakich?) w tym zakresie
  • czasowa rejestracja pojazdu a obowiązek podatkowy
  • czy decyzja o czasowym wycofaniu przechodzi na nabywcę?

V. Terminy płatności

  • terminy płatności podatku od środków transportowych. Zasada proporcjonalności. Jak określić prawidłowo wysokość rat?
  • podatnik posiada zaległość z tytułu podatku od środków transportowych? Czy można wezwać do zapłaty małżonka, który nie składał deklaracji ?
  • czy skutki wykazane w sprawozdaniu Rb-PDP na podatek od środków transportowych wynikające z korekty (złożonej w bieżącym roku) za rok poprzedni wykazujemy, korygując sprawozdanie za poprzedni rok czy w sprawozdaniu za bieżący rok?

III BLOK SZKOLENIOWY

VI. Praktyczne problemy związane z ustalaniem podatnika podatku od środków transportowych w trakcie roku:

  • śmierć podatnika podatku od środków transportowych w tracie roku i co dalej?
  • odpowiedzialność spadkobierców podatnika za niezapłacony podatek od środków transportowych
  • śmierć podatnika w trakcie postępowania podatkowego
  • jak udowodnić właściwość miejscową podatnika, gdy podaje że nie mieszka w naszej gminie a mieszka faktycznie?
  • czym jest przedsiębiorstwo wielozakładowe? Czy dotyczy osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w kilku miejscach i przy tym w różnych gminach?
  • czy organ podatkowy może występować do US czy ZUS-u z wnioskiem o udostępnienie dokumentów, z których będzie wynikać miejsce zamieszkania podatnika, jakie to będą dokumenty?
  • czy zarządca sukcesyjny może być podatnikiem podatku od środków transportowych?
  • jeżeli podatnik zmienił siedzibę firmy, to co w tej kwestii?
  • czy spółka cywilna jest podatnikiem podatku od środków transportowych?
  • czy czasowe zameldowanie w innej gminie uprawnia podatnika do opłacania podatku w tej gminie? Czy organ podatkowy powinien przeprowadzić postępowanie kontrolne?
  • czy organ ma prawo żądać informacji np. czy podatnik ma żonę, czy pojazd był kupiony z majątku wspólnego, jaka jest praktyka, na jakie przepisy się wtedy powoływać?
  • współwłasność pojazdów i problemy z tym związane (np. współwłasność z bankiem, przy czym bank składa deklaracje, a osoba fizyczna nie składa, jakie działania powinien podjąć organ podatkowy)?
  • czy organ może wysłać upomnienie na drugiego współwłaściciela (bank) który złożył deklaracje, mimo że pierwszy współwłaściciel nie złożył deklaracji i nie była wydana decyzja określająca?
  • kto jest podatnikiem w przypadku umowy przywłaszczenia na zabezpieczenie. W dowodzie rejestracyjnym wpisany jako pierwszy jest podatnik, a w adnotacjach urzędowych dowodu rejestracyjnego jako współwłaściciel wpisany jest bank
  • jak opodatkować pojazd, jeśli właścicielem pojazdu jest firma leasingowa mająca siedzibę za granicą? – czy leasing pojazdu od podmiotu zagranicznego przenosi obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych? – kto płaci podatek od pojazdów będących przedmiotem leasingu?
  • rozwód a obowiązek podatkowy (do kiedy ten obowiązek ciąży na obojgu małżonkach, jako współwłaścicielach, a od kiedy na jednym z małżonków – właścicielu pojazdu?)
  • nieprzerejestrowanie pojazdu a obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych
  • czy jeżeli przyczepa/naczepa jest zarejestrowana na przedsiębiorstwo, a wykorzystywana jest do działalności rolniczej przez osobę fizyczną, czy podlega wyłączeniu z opodatkowania? Kto powinien składać oświadczenie o wykorzystaniu przedmiotu do działalności rolniczej?
  • czy faktura jest dokumentem, który potwierdza przejście obowiązku podatkowego?
  • kto składa deklarację, w przypadku podatnika w upadłości/w restrukturyzacji?
  • kto jest podatnikiem, w przypadku przekazania pojazdu w użytkowanie?
  • czy sposób użytkowania pojazdu ma wpływ na obowiązek złożenia deklaracji?
  • kto jest podatnikiem w wyniku postępowania egzekucyjnego?
  • czy umowa sprzedaży nie zgłoszona w wydziale komunikacji może skutkować przejściem obowiązku podatkowego?
  • na kim spoczywa obowiązek podatkowy w przypadku gdy pojazdy zostały zajęte przez komornika?
  • użyczenie (dzierżawa) pojazdu a obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych
  • czy spółka jawna jest podatnikiem?

VII. Sprawdzanie deklaracji podatkowych składanych w trakcie roku

  • czy zmiana adresu i nazwy spółki stwarza obowiązek korekty deklaracji przez podatnika?
  • czy należy korygować deklarację z uwagi na zmianę numeru rejestracyjnego?
  • czy organ podatkowy może określić wysokość podatku od środków transportowych tylko za kolejny pojazd nabyty w trakcie roku?
  • jeśli pojazd zarejestrowany jest na męża, a jest przedmiotem współwłasności małżeńskiej, to czy oboje małżonkowie składają deklaracje?
  • czy małżonek może złożyć deklarację DT-1 jako posiadacz samoistny? Czy dopiero po przeprowadzonym postępowaniu spadkowym można taki pojazd ponownie opodatkować?
  • jeżeli podatnik jest współwłaścicielem kilku pojazdów, a każdy pojazd należy do innego współwłaściciela, to może złożyć jedną deklarację?
  • odpowiedzialność spadkobierców podatnika za niezapłacony podatek od środków transportowych
  • śmierć podatnika w trakcie postępowania podatkowego

IV BLOK SZKOLENIOWY

Odpowiedzi na pytania uczestników.

!!!W ZWIĄZKU Z OGRANICZENIEM TERYTORIALNYM WYKŁADOWCY PRACOWNICY URZĘDÓW Z WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NIE MOGĄ BRAĆ UDZIAŁU W SZKOLENIU.
SERDECZNIE PAŃSTWA PRZEPRASZAMY I ZAPRASZAMY NA INNE SZKOLENIA!!!

Wykładowca

Aneta Chmielowiec

– radca prawny, specjalista w zakresie podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków i opłat lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej i egzekwowania podatków i opłat, a także pomocy publicznej, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie w zakresie finansów publicznych, w tym Ordynacji podatkowej.

      Zapraszam na szkolenie z podatku od środków transportowych. Celem szkolenia jest przybliżenie realizacji tego podatku w II półroczu. Szkolenie adresowane jest do wszystkich pracowników zajmujących się tym podatkiem (od „wymiaru” po egzekucję) z wykluczeniem pracowników jst z województwa mazowieckiego.

WZORY PISM:

  • decyzja zmieniająca decyzję ostateczną w sprawie określenia wysokości zobowiązania w podatku od środków transportowych
  • wezwanie do stawienia się w Urzędzie
  • postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania podatkowego
  • wezwanie do złożenia deklaracji
  • informacja o niezałatwieniu sprawy w terminie
  • postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia
Szczegóły organizacyjne szkolenia online

HARMONOGRAM SZKOLENIA

   9.00 –   9.50 ROZPOCZĘCIE SZKOLENIA I BLOK SZKOLENIOWY
   9.50 – 10.00 PRZERWA
10.00 – 10.50 II BLOK SZKOLENIOWY
10.50 – 11.00 PRZERWA
11.00 – 11.50 III BLOK SZKOLENIOWY
11.50 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 13.00 IV BLOK SZKOLENIOWY- PYTANIA I ODPOWIEDZI
                                – PYTANIA W FORMIE CZATU

  • Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo, tylko i wyłącznie w ustalonym terminie.
  • Osoby, które zgłoszą się na szkolenie TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ STRONĘ INTERNETOWĄ otrzymają w osobnym mailu link, pod którym odbędzie się transmisja.
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formacie PDF.
  • W trakcie rozpoczęcia IV BLOKU SZKOLENIOWEGO – PYTANIA I ODPOWIEDZI – istnieje możliwość zadawania pytań przez chat, które są zgodne z tematem szkolenia i nie wymagają konsultacji.
  • W sesji PYTANIA I ODPOWIEDZ Ekspert odpowie na jak największą liczbę pytań.
Warunki uczestnictwa i rabaty

521,-/osoba – PODSTAWOWA CENA SZKOLENIA – MOŻNA POMNIEJSZYĆ O RABATY 😊:

RABATY DO WYKORZYSTANIA:

21 zł – REZYGNACJA Z FAKTURY W FORMIE PAPIEROWEJ – FAKTURA zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail
14 zł – REZYGNACJA Z ZAŚWIADCZENIA W FORMIE PAPIEROWEJ – ZAŚWIADCZENIE zostanie przesłana w pliku PDF na wskazany adres mail

Cena zawiera: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe w formacie PDF przesłane drogą mailową, zaświadczenie

Wszystkie ceny dotyczą szkoleń finansowanych ze środków publicznych, dla z innych źródeł finansowania należy zastosować stawkę VAT 23%

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Pomocne linki